طیور در فهرج علیه «نیوکاسل» واکسینه می‌شوند

طرح واکسیناسیون رایگان طیور بومی و روستایی در شهرستان فهرج علیه بیماری نیوکاسل انجام می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: نیوکاسل یکی از بیماری های ویروسی بسیار واگیر و حاد با تلفات بالا در پرندگان است که درمان قطعی ندارد و تنها راه مقابله با آن ، کنترل و پیشگیری از طریق واکسیناسیون و رعایت دقیق اصول امنیت زیستی در محل های پرورش است.

مهدی بماندشتی افزود: بسیاری از گونه های پرندگان وحشی و اهلی میزبان این بیماری هستند و در این میان مرغ ها آسیب پذیرترین و مستعدترین پرندگان در برابر این بیماری است.

وی گفت: درگیری دستگاه تنفس، دستگاه گوارش و سیستم عصبی، شامل بی اشتهایی ، کاهش مصرف دان و تولید تخم مرغ، پیچش گردن ، ریزش ترشحات از چشم و بینی و عطسه از جمله مهم ترین نشانه های قابل مشاهده در طیور بیمار است.

او افزود: هدف از اجرای این طرح، بالا بردن سطح ایمنی طیور روستایی در مقابله با بیماری نیوکاسل و جلوگیری از انتقال ویروس این بیماری از طیور روستایی به واحدهای صنعتی طیور خواهد بود.

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج از روستاییان خواست که در طول اجرای طرح رایگان واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل با اکیپ های دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند تا این طرح به صورت کامل اجرا شود.

او با اشاره به اینکه ورود اکیپ های دامپزشکی یک روز قبل از طریق دهیاری ها اطلاع رسانی می شود، بیان داشت : واکسیناسیون طیور علیه نیوکاسل به صورت آشامیدنی بوده و لازم است روستاییان حداقل هشت ساعت قبل از آغاز واکسیناسیون آب را از دسترس طیور خارج و آنها را در محوطه ای محصور نگهداری کنند تا اکیپ های دامپزشکی به صورت کامل و دقیق واکسیناسیون طیور را انجام دهند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=40239
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.