گردآوری نمونه گویش ۲۵۰ منطقه در راستای طرح ملی اطلس زبانی استان کرمان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اعلام خبر تدوین طرح ملی اطلس زبانی استان کرمان گفته: در راستای این طرح نمونه گویش ۲۵۰ منطقه گردآوری و آوانویسی شده است.

فریدون فعالی با اشاره به انجام طرح‌های علمی و پژوهشی با همکاری دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی و موسسات دانش‌بنیان اظهار کرد: تدوین طرح جامع گردشگری استان کرمان و مستند سازی نسخ خطی و دستبافته‌های روستایی در حوزه صنایع دستی از جمله همکاری‌های مشترک است که در حال انجام است.

به گزارش فارس، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان افزود:طی یک سال گذشته تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه شهید باهنر و دانشگاه جیرفت برای فعالیت‌های پژوهشی در حوزه‌های باستان‌شناسی، مرمت و صنایع دستی منعقد شده است.

وی گفت: مطالعات علمی بافت قدیم کرمان، محله گلبازخان و بافت روستایی استان، مطالعات باستان‌شناسی قلعه دختر و اردشیر، مستندسازی میراث ناملموس و نسخ خطی و همچنین دستبافت‌های سنتی صنایع دستی استان طی سال‌های گذشته انجام شده است.

فعالی مستندسازی و ثبت میراث ملموس و ناملموس در خطر را از اولویت‌های واحد پژوهش میراث فرهنگی استان کرمان دانست و عنوان کرد: این طرح که شامل گویش‌ها، ادبیات شفاهی، عقاید و سنت‌ها و فرهنگ عامه و … می‌شود، به‌زودی با همکاری مراکز و موسسات علمی اجرایی خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان از تدوین طرح اطلس زبانی استان کرمان در راستای طرح ملی اطلس زبانی خبر داد و اظهار کرد: در آینده نزدیک از این طرح رونمایی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در طرح اطلس زبانی استان کرمان نمونه گویش 250 منطقه گردآوری، آوانویسی و در نقشه جغرافیایی قرار گرفته است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=39031
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.