استاندار: سند آمایش سرزمینی، کرمان را نجات می‌دهد

استاندار کرمان با اشاره به بحران کم‌آبی در این استان گفت: تمام پیگیری‌ها، اعتبارات و ارزیابی‌های انجام شده از ادارات در اجرای سند آمایش به کار گرفته خواهد شد زیرا این سند کرمان و کشور را از مشکلات نجات می‌دهد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، علی زینی‌وند شامگاه شنبه در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی استان کرمان افزود: سند آمایش سرزمینی قانون است و دولت قبل با تاکید مقام معظم رهبری، آن را تهیه کرد و دولت سیزدهم نیز بر اجرای این سند تاکید دارد و دولت نشان داد که برنامه های راهبردی را کنار نگذاشته و در نظام برنامه ریزی کشور در حال رخ‌دادن است.

وی اظهار داشت: دولت های مختلف با موضوع آمایش سلیقه ای رفتار کردند اما این برنامه را دولت سیزدهم برای استانداران تشریح کرد که با این سیاست در هشت سال آینده دولت، اتفاق مبارکی در نظام برنامه‌ریزی مبتنی برتوسعه ‌پایدار کشور رقم خواهد خورد و این برنامه اگر در برنامه هفتم توسعه یاید، بسیار خوب است.

استاندار کرمان با بیان اینکه زمینه بازنگری در این سند به عنوان تکلیف آورده شود گفت: در سند ملی آمایش باتوجه به اینکه استان کرمان در ردیف ۱۱ شهر مهم کشور آمده باید ذیل این سند ملی تلاشی مضاعف در کنار سند استانی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: احداث محورهای ارتباطی استراتژیک در اسناد استان کرمان تعریف شده که یکی از این محورها ریگان به جاسک است که جاده ای بسیار مهم برای توسعه و وصل‌کردن کرمان سواحل دریای عمان به شمار می رود و این مسیر می‌تواند راه را برای رسیدن به بنادر کوتاه کند.

زینی‌وند یادآور شد: مساله دیگر در ذیل سند آمایش، احداث راه آهن است لذا اجرای چند خط راه آهن را باید پیگیری کنیم که کل حمل و نقل کشور را به آسیای میانه و بنادر تسهیل کند، یکی از این پروژه ها این است که ما یکهزار کیلومتر ساحل رها شده در دریای عمان داریم که می توان با آن دنیا را اداره کرد و بیش از یکهزار کیلومتر راه آهن است که با اجرای ۱۵۰ کیلومتر خط آهن به کرمان وصل می شود و به دیگر استان های مرکز کشور می‌رود و اجرای این طرح مسیر دریا را نزدیکتر می کند.

وی با بیان اینکه اجرای راه آهن بم – جیرفت – جاسک نیز پیگیری شود افزود: اجرای این طرح‌ها کرمان را شاهراه ریلی کشور قرار می دهد و در این زمینه مرکز لجستیک کشور باید کرمان باشد که پیگیری خوبی توسط نماینده کرمان و راور در مجلس به منظور تحقق این مهم انجام شده است.

استاندار کرمان ادامه‌داد: مدیران باید ذهن خود را برای چنین استانی آماده کنند، کرمان در آینده بسیار متفاوت می شود و در این خصوص اجماع ملی و در اسناد بالادستی صورت گرفته است.

وی عنوان کرد: در سند آمایش استانی نیز تاکید دارم که دستگاه ها تا پایان سال برش بخش‌ها و توسعه راهها را در سند ملی بیاورند و در استان هرکسی در حوزه بخش خود، برش برنامه توسعه‌ای را برای سال ۱۴۰۱ ارائه دهد.

زینی‌وند افزود: نیاز است کارگروه اجرایی سند آمایش سرزمینی را در دستگاه های اجرایی مستقر کرده و از دانشگاه ها بهره بگیرید، شواهد نشان می‌دهد برخی دستگاه‌های اجرایی هنوز با سند آمایش درگیر نشده اند.

وی خاطرنشان کرد: رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی این استان به خوبی کارگروه ها را مدیریت می کند و در این راستا کرمان یکی از سازمان های برجسته کشور است و معادله توسعه استان بسیار روشن بوده و پیچیده نیست.

اضافه برداشت یک میلیارد مترمکعبی آب کرمان نباید ادامه یابد

استاندار کرمان اضافه کرد: ابتدا باید آب را مدیریت کرد که کشاورزی ما از بین نرود و اضافه برداشت یک میلیارد مترمکعبی اگر ادامه داده شود، این استان از جمعیت تخلیه می شود.

وی با بیان اینکه استان کرمان طبیعت خوبی در گذشته داشته و آب مساله نخست ما است، گفت: با مدیریت آب نمی خواهیم زندگی و کشاورزی مردم را تعطیل کنیم، بلکه با مکانیزه سازی کشاورزی مردم را متمول می کنیم.

وی افزود: با آب کم در گلخانه ها سودآوری افزایش می یابد و باید مردم را به این سمت سوق دهیم که کشاورزی را مکانیزه کنند.

وی بیان داشت: اجبار است که به این سمت برویم، به شدت پیگیر سند سازگاری با کم آبی در استان هستیم و باید انسان های با تجربه را محور تصمیم گیری خود قرار دهیم که این افراد کرمان را تغییر می دهند.

زینی وند افزود: سرمایه های انسانی مناسبی در حوزه کشاورزی مکانیزه و پسته در استان کرمان داریم که تجربیاتشان را به دنیا منتقل می کنند و استفاده از آنها می تواند کرمان را ظرف سال های آینده متحول کند.

وی تصریح کرد: در حوزه صنعت ۸۷ درصد ارزش افزوده اقتصاد صنعتی ما را ۱۰ واحد دارند که نشان می دهد صنعتمان‌ هم‌ نامتوازن است، دستگاه ها با مصوبه امنیتی به بحث توسعه‌ متوازن ‌اهمیت بدهند، می‌توان مشکلات استان را رفع کرد اما باید همه دستگاه ها پای کار بیایند.

استاندار کرمان گفت: شرکت های دانش بنیان باید در همه حوزه ها ورود کنند، ابتدا باید برای آنان رویداد شکل دهیم و نمایشگاه بگذاریم تا این استان را متحول کنند و دومین پارک علم و فناوری کرمان باید به سرعت راه اندازی شود.

وی عنوان کرد: از سند ملی آمایش سرزمینی بیش از سند استانی می توانیم بهره ببریم و کرمان به علت ثروت و توانمندی می تواند بهره بیشتری از این سند ببرد اما بایدبا جدیت پیگیری و تکرار شود.

زینی وند یادآور شد: ذهن محققان و همه افراد ‌برجسته کشاورزی، آب و محیط زیست باید طی همایشی درگیر سند آمایش شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=81324
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.