در جلسه سازگاری با کم آبی استان کرمان مطرح شد؛


بحران و تنش آبی ۲۵ شهر و ۲۶۵۰ روستای استان کرمان| افزایش مصرف آب کشاورزی استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان گفت: در استان کرمان ۱۲ شهر در وضعیت بحرانی، ۱۳ شهر در معرض تنش آبی و ۲۶۵۰ روستای بحرانی به لحاظ آب وجود دارد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، علی رشیدی، عصر امروز ۳۰ آذرماه در جلسه سازگاری با کم آبی استان کرمان با توجه به میزان مصرف آب گفت: سازگاری با کم آبی ضروری ترین درمان است.

وی سازگاری با کم آبی را یک اقدام میان رشته ای دانست و بیان کرد: باید همه دستگاه ها در اجرای این طرح همکاری کنند و امکان صرفه جویی در مصرف آب وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان اظهار کرد: طبق گزارشات در شش ماهه اول امسال ۳۲۷ میلیون مترمکعب آب در استان صرفه جویی شده است و تیمی متشکل از کارشناسان در راستای راستی آزمایی این موضوع تشکیل شده که اگر حتی نیمی از این عدد درست باشد، کار بزرگی صورت گرفته است.

رشیدی، خط انتقال آب از خلیج فارس، تعیین تکلیف انشعاب های غیرمجاز در شهرک های شهر کرمان، فرهنگ سازی و ارائه مشوق های اثربخش، اجرای دقیق برنامه سازگاری با کم آبی، طرح انتقال آب به شهرهای شمالی و … را از جمله برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در راستای حل مشکلات آبی استان پیشنهاد کرد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان: چقدر اعتبار برای بازسازی و اصلاح شبکه های آبی اختصاص داده اید؟

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان اظهار کرد: طول شبکه آب استان حدود 10 هزار کیلومتر و 2085 کیلومتر طول شبکه آب شهر کرمان است و سوال اینجاست که چقدر اعتبار برای بازسازی و بهسازی این شبکه ها اختصاص داده شده است؟

“محمد طاهری” عصر امروز 30 آذرماه در جلسه سازگاری با کم آبی استان کرمان با توجه به میزان مصرف آب گفت: در حوزه شرب هر سه میلیون و سیصد هزار نفر جمعیت استان تحت شعاع قرار می گیرند و آب شرب مورد نیاز کشاورز، صنعتگر و … است.

وی بیان کرد: در حال حاضر 12 شهر که 61 درصد جمعیت استان را در خود جای داده اند، در وضعیت بحرانی قرار دارند و  بگویید در حوزه شرب شرکت آب و فاضلاب استان کدام کار می توانست انجام می داد و انجام نداده است؟

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان با انتقاد از عدم استفاده از آب سدها در جهت تامین آب شرب شهرها، اظهار کرد: در 6 سال پیش تخصیص آب شرب از سد جیرفت برای شهرهای جیرفت و عنبرآباد گرفتیم.

وی با تبیین مشکلات اجتماعی کمبود آب شرب تصریح کرد: سپاه ثارالله استان کرمان باوجود اینکه جزو وظایف قانونیش نیست اما با تمام قدرت پای کار در حوزه آبرسانی آمده است.

طاهری عنوان کرد: طول شبکه آب استان حدود 10 هزار کیلومتر و 2085 کیلومتر طول شبکه آب شهر کرمان است و سوال اینجاست که چقدر اعتبار برای بازسازی و بهسازی این شبکه ها اختصاص داده شده است؟

علی زینی وند” استاندار کرمان نیز در این جلسه نیز با بیان اینکه با توجه به میزان مصرف آب گفت: اتاق فکری متشکل از افراد صاحب نظر و دارای تخصص لازم برای پایش میزان مصرف و صرفه جویی آب استان تشکیل دهید و این کار باید به صورت جدی دنبال شود.

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت اساتید دانشگاه ها در راستای صرفه جویی و میزان مصرف آب استان تاکید کرد و افزود: بودجه ای برای این مهم در نظر گرفته شود.

“مصطفی آیت الهی موسوی” معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان نیز گفت: سال هاست که سدها را ساختیم و هنوز استفاده از آب این سدها ابتر مانده است.

وی با تاکید برآنکه استفاده از دانش عمومی در جهت حل مشکلات آبی مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: در حوزه مصرف بهینه فرهنگسازی لازم صورت گیرد و در جهت آبیاری نوین باید حتما گام برداریم.

جعفر رودری، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز در این جلسه گفت: در بخش کشاورزی نه تنها میزان مصرف آب آن کاهش پیدا نکرده بلکه 19 میلیون مترمکعب نیز اضافه شده است.

مهدی حسینی نژاد، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان نیز در این جلسه گفت: نتیجه مناسبی از پلمب کردن چاه ها در چندین سال اخیر وجود نداشته است، اما انتقال آب از خلیج فارس عملیاتی تر خواهد بود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=81949
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.