بهره برداری از مخزن ۱۵ هزار مترمکعبی شهر رفسنجان تا پایان سال

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان رفسنجان از اخذ مجوز حفر چهار حلقه چاه جدید خبر داد و گفت: مخزن ۱۵ هزار مترمکعبی شهر رفسنجان تا پایان سال به بهره برداری می رسد و با بهره برداری از این مخزن، مشکل آب شرب شهر رفسنجان برای سال آینده تا حدودی رفع خواهد شد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، حسین چرخ انداز صبح امروز ۲۲ آذرماه در جمع خبرگاران اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب رفسنجان در حال حاضر دارای  ۱۳۵ هزار و ۵۰۰ اشتراک می باشد که از این تعداد، ۹۹۸۰۰ اشتراک در حوزه شهری و ۳۵ هزار و ۷۰۰ اشتراک در حوزه روستایی است.

وی با بیان اینکه منابع آب شهرستان رفسنجان فقط از طریق چاهها تامین می شود، افزود: در مجموع ۷۲ حلقه چاه تامین آب شرب در سطح شهرستان رفسنجان وجود دارد.

وی بیان کرد: ۲۷۸۲ کیلومتر شبکه توزیع آب در شهرستان وجود دارد که از این مقدار ۱۶۷۶ کیلومتر شبکه شهری و  ۱۲۰۰ کیلومتر شبکه روستایی و حدود ۱۰۰۰ کیلومتر خط انتقال در شهرستان وجود دارد.

چرخ انداز تصریح کرد: با توجه به پراکندگی که در روستاها وجود دارد بسیاری از شبکه های روستایی شهرستان دچار فرسودگی هستند که جذب اعتبارات برای بازسازی شبکه های فرسوده روستایی دنبال می شود.

اخذ مجوز برای حفر چهار حلقه چاه جدید

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب رفسنجان از اخذ مجوز حفر چهار حلقه چاه جدید خبر داد و گفت: با توجه به خشکسالی های پی در پی، کاهش میزان بارندگی و کاهش آبدهی چاهها و از طرفی افزایش مصرف، اخیراً مجوز ۴ حلقه چاه جدید را برای تامین ۱۰۰ لیتر برثانیه برای شهر رفسنجان اخذ کردیم که امیدواریم این چاهها تا ‌پایان اردیبهشت سال ۱۴۰۱ حفر و وارد مدار بهره برداری شوند تا  انشاالله در سال آینده دچار کمبود و تنش آبی نشویم.

وی خاطرنشان کرد: حفر چاههای جدید توسط شرکت آب و فاضلاب با توجه به مجوزی است که از آب منطقه ای اخذ می کنیم ضمن آنکه فاصله بین چاهها را رعایت می کنیم؛ باید تاکید کنم حفر این چاهها هیچگونه ضرر و زیانی برای چاه های با فاصله رعایت شده  ندارد.

چرخ انداز یادآور شد: در سال جاری شرکت آب و فاضلاب با همکاری قرارگاه آبادانی و پیشرفت و سازندگی سپاه، بخشداری و دهیاری ها، ۴۰ کیلومتر شبکه فرسوده روستایی را در ۲۷ روستای شهرستان رفسنجان بازسازی و اصلاح کرد و از همین محل اصلاح و بازسازی ۸۵ کیلومتر دیگر از شبکه فرسوده روستایی رفسنجان در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه اصلاح و بازسازی ۸۵ کیلومتر دیگر از شبکه فرسوده روستایی رفسنجان را با همکاری قرارگاه آبادانی، پیشرفت و سازندگی سپاه، بخشداری و دهیاری ها در برنامه داریم، گفت: لوله ها را از طریق قرارگاه  در اختیار دهیاران روستاها قرار می گیرد تا در روستاها کانال را حفر کرده و آب و فاضلاب نسبت به اتصال و تعویض لوله ها و اصلاح شبکه اقدام کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب رفسنجان با بیان اینکه تعویض شبکه فرسوده آب در ۳۲ روستای رفسنجان در دستور کار قرار دارد، ابراز امیدواری کرد که شبکه آب این ۳۲ روستا با همکاری سپاه پاسداران و دهیاران تا پایان سال اصلاح شده و تنش آبی این روستاها برطرف شود.

چرخ انداز همچنین گفت: قرارگاه سازندگی پیشرفت و سازندگی سپاه قول مساعد داده که پس از بازسازی شبکه این ۳۲ روستا، فاز سوم اصلاح و بازسازی شبکه را در سایر روستاهای شهرستان اجرا کند.

تجمیع شبکه های آبرسانی در شهرستان

وی با اشاره به تجمیع شبکه های آب منطقه نوقات به صورت مجتمع آب آشامیدنی، از برنامه ریزی برای تجمیع همه شبکه های آبرسانی به صورت مجتمع آبرسانی خبر داد و گفت: به منظور افزایش کیفیت خدمات و کاهش هزینه ها برنامه ی تکمیل مجتمع های روستایی را در دستور کار داریم.

وی در این زمینه افزود: برای مجتمع آبرسانی نوقات، مشاور، مطالعات خود را انجام داده و با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان اعتباری از محل محرومیت زدایی در اختیار قرارگاه پیشرفت و سازندگی سپاه قرار گرفته و قرار است این قرارگاه شبکه فرسوده این روستاها را بازسازی کند و خط انتقال ۴۰۰ این مجتمع آبرسانی را از تصفیه خانه تا جوادیه الهیه فلاح بصورت مجتمع اجرایی شود. این پروژه یکی از برنامه های بلند مدت شرکت آب و فاضلاب می باشد که هدف تجمیع مجتمع ها را دنبال می نماید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب رفسنجان خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن این خط انتقال تامین آب کلیه روستاهای حومه شرقی و منطقه نوق رفسنجان از تصفیه خانه رفسنجان صورت می گیرد و در همین خصوص نماینده و فرماندار در حال پیگیری لازم  جهت اخذ تخصیص از آب خلیج فارس می باشند. برای پروژه مذکور احداث ۷۰۰۰ مترمکعب مخزن ذخیره در نظر گرفته شده است که عملیات اجرایی احداث ۳۰۰۰ متر مکعب از آن تا پایان سال آغاز می گردد.

بهره برداری از مخزن ۱۵ هزار مترمکعبی شهر رفسنجان تا پایان سال

چرخ انداز به تصفیه خانه شهر رفسنجان نیز اشاره و اظهار کرد: تصفیه خانه شهر رفسنجان نیز با همت شرکت ملی صنایع مس ایران و با پیگیری فرمانداری و نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس، در حال ساخت است. این پروژه پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و تا ابتدای سال ۱۴۰۲ وارد مدار بهره برداری می شود که می تواند روزانه تا ۸۰۰۰۰ مترمکعب آب(۹۳۰ لیتر بر ثانیه) را تصفیه کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب رفسنجان  با دعوت از شهروندان برای صرفه جویی در مصرف آب، گفت: مردم از نصب مستقیم پمپ بر روی شبکه خودداری کنند و انشعابات غیرمجاز را به شرکت آب و فاضلاب اعلام نمایند تا نسبت به جمع آوری آنها اقدام کنیم.

وی همچنین گفت: شهروندان هدررفت آب را به سامانه ۱۲۲ گزارش دهند تا نسبت به رفع آن اقدام شود، دست یاری به سوی تمام مردم عزیز داریم تا پیک تابستان ۱۴۰۱ را با همکاری و همت مردم با کمترین تنش پشت سر بگذاریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب رفسنجان خاطرنشان کرد: شرکت آب و فاضلاب رفسنجان نیز در حدود ۵۰ کیلومتر از شبکه های داخل شهر را نیز بازسازی کرده و در بخش روستایی نیز در حال انجام است که امیدواریم با انجام این اقدامات و جلوگیری از هدررفت آب، روستاهای دارای تنش آبی در سال آینده کمترین مشکل را داشته باشند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=81396
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.