وزیر نیرو:


سیستم حکمرانی؛ اصلی ترین نقطه ضعف در عرصه توسعه

وزیر نیرو گفت: اصلی ترین چالش و نقطه ضعف ما در عرصه توسعه و پیشبرد کارها، سازمان حکمرانی و اداری است.

رضا اردکانیان شامگاه دوشنبه نهم دیماه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان عنوان کرد: مشکلات و مسائلی که مطرح شد مربوط به همکاری های بین بخشی است.

وی افزود: هدف های اشتغال، معیشت، صادرات و… هدف های بین بخشی هستند که بخش های مختلف باید با هم همکاری داشته باشند.

وزیر نیرو با بیان اینکه حتی ساز و کارهای نظارت ها بخشی شده است ، اظهار کرد: همه ی باید با هم تنیده شود اما ما آنقدر به به این مشکل دامن زده ایم که دستگاه های معدود با ماهیت بین بخشی، گرایششان بخشی شده است.

وی تصریح کرد: توجه به عرصه های بین بخشی در استان کرمان باعث شده کرمان در این زمینه قوی تر باشد.

جانشین رییس ستاد اقتصاد مقاومتی کشور در استان کرمان با بیان اینکه جنگ و تحریم نتوانسته ما را از پا در بیاورد گفت: آنچه که می تواند نقطه آسیب جدی ما باشد سیستم حکمرانی است که باید چاره اندیشی شود.

وی معتقد است که با تفویض اختیار همراه با مسئولیت می توان مجموعه های میان بخشی از جمله استانداری ها را تقویت کرد و اجازه نداد که آنها به سمت یک بخش بودن بروند

وی به مسائل مطرح شده و درخواست های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان اشاره کرد و افزود: در زمینه نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات و تهاتر کالا با کالا به شکل محدود باید چند جلسه در تهران با حضور استاندار کرمان و رییس بانک مرکزی و رییس سازمان برنامه و بودجه برگزار کنیم.

اردکانیان می گوید: تصمیمات مربوط به تسهیلات بانکی نیاز  به مصوبه شورای پول و اعتبار دارد که از طریق رییس کل بانک مرکزی پیگیری می کنیم.

وی اظهار کرد: درباره تسهیلات تبصره ۱۸ اولویت با پروژه هایی است که برای دریافت این تسهیلات آماده تر هستند و باید از طریق سازمان برنامه و بودجه هماهنگی انجام شود.

اردکانیان  با اشاره به ملحق شدن ایران به موافقتنامه اقتصادی اوراسیا گفت:با توجه به اینکه اولین بار است که ایران به یک موافقتنامه چندجانبه فعال اقتصادی ملحق شده که یک بازار (جمعیت) حدود ۲۰۰ میلیونی دارد و باید از این بازار نهایت استفاده را کرد.

وی یاد آور شد: در سال ۲۰۱۸ کشورها  بیش از ۸۵۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری داشته اند و باید به این عدد دقت کنیم که در بازار ۱۸۰ میلیونی اوراسیای فعلی ۲۶۳ میلیارد دلار واردات بوده، حالا ما چه سهمی از  واردات آنها می توانیم داشته باشیم؟

اعتبار ۹۰۰۰ میلیارد تومانی در لایحه بودجه ۹۹

به گفته وزیر نیرو جمع اعتبارات برای آب، برق، عوارض و … در لایحه بودجه ۹۹ برابر ۹۰۰۰ میلیارد تومان است.

وی گفت:  گردش مالی در صنعت آب و برق حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان است و این یعنی چرخ های خیلی از بخش های صنایع که متکی به برق هستند باید به اتکاء ظرفیت ها و امکانات این صنعت باشد.

جانشین رییس ستاد اقتصاد مقاومتی کشور در استان کرمان ادامه داد که چهار پروژه اقتصاد مقاومتی، در مصوبات قبلی ستاد با صرف ۴۳۰ میلیارد تومان امسال به بهره برداری می رسند.

وی گفت: اگر  مسوولین استان همکاری کنند، پروژه هایی که امروز  به آنها اشاره شد، از جمله ساردوئیه و اسفندقه تا دو سال آینده به بهره برداری می رسند.

وزیر نیرو  در رابطه با تعرفه گرمسیری در نقاط مختلف استان کرمان بیان کرد: تصمیم گیری نهایی در  اینباره به عهده هیئت دولت است و ما آمادگی داریم برای رفع یا کاهش هر نوع تبعیض در این زمینه با دریافت اطلاعات از هواشناسی، تصمیمات جدید بگیریم.

وی عنوان کرد: برای جلوگیری از ایجاد ابهام در روند برق رسانی روستاها می خواهیم، استان نسبت به تعیین کد برای روستاهای فاقد کد اقدام کند تا بتوانیم برق مورد نیاز  آنها را تامین کنیم.

اردکانیان افزود: ما آمادگی داریم تا با مشارکت ۵۰ درصدی برای روشنایی ورودی روستاها اقدام کنیم و با سرمایه گذاری بخش خصوصی در احداث خطوط و پست های صنعتی نیز موافق هستیم.

وی اظهار داشت: اختصاص ۱۰۰ درصد آب خریداری شده از چاه کشاورزی برای فعالیت های صنعتی از طریق جابه جایی چاه انجام شده است.

اردکانیان ادامه داد که اجازه انتقال آب یا جابه جایی چاه خارج از محدوده مطالعاتی برای صنعت با تصویب شورای برنامه ریزی استان فراهم شده است.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=39433
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.