سخنگوی صنعت برق هشدار داد؛


کمبود بیش از ۱۰ هزار مگاواتی برق در کشور| سه روز بسیار گرم را پیش رو داریم

سخنگوی صنعت برق با بیان این که سه روز بسیار گرم را پیش رو داریم، افزود: روز گذشته نیاز مصرف به 65 هزار و 900 مگاوات رسید که تاکنون در صنعت برق سابقه نداشته است اما با توجه به گرمای پیش رو، احتمال این که این میزان حتی از 66 هزار مگاوات نیز فراتر رود، وجود دارد.

رجبی مشهدی با اشاره به این که نیروگاه های کشور توان تولید بیش از 55 هزار مگاوات را ندارند، خاطرنشان کرد: هم اکنون شاهد فاصله 11 هزار مگاواتی تولید و مصرف برق هستیم که این میزان فاصله تولید و مصرف را باید با فعالیت ها و برنامه های جابجایی بار صنایع و مشترکان عمده پر کنیم و یا اگر امکان پذیرنباشد، ناچار از اعمال خاموشی خواهیم شد.

او درخصوص دلایل خاموشی های خارج از برنامه شب گذشته نیز اظهارداشت: به منظور حفظ پایداری شبکه، رله های فرکانسی بکار گرفته شده است و هنگامی که تراز تولید و مصرف از حد استاندارد فراتر رود و امکان کنترل مصرف وجود نداشته باشد، این رله ها به صورت خودکار بکار افتاده و برق تعدادی از مشترکان را قطع می کنند.

وی با عذرخواهی از مشترکان به دلیل بروز این گونه خاموشی های خارج از برنامه، تصریح کرد: در صورتی که رله های فرکانسی به درستی عمل نکنند، شاهد خاموشی گسترده ای در کشور خواهیم بود و به همین دلیل به این رله ها جهت حفظ پایداری شبکه برق کل کشور نیازمندیم.

رجبی مشهدی با بیان این که سال گذشته پیک مصرف برق 58 هزار و 253 مگاوات بود ، یاداور شد: کمبود بیش از10 هزار مگاواتی برق با صرفه جویی و مدیریت بار قابل جبران است اما ساخت نیروگاه امری زمان بر است که حتی با فرض داشتن زمان مناسب، 200 هزار میلیارد تومان سرمایه برای ساخت این میزان نیروگاه نیاز خواهیم داشت.

او رشد متعارف مصرف برق را 4 تا 5 درصد عنوان کرد و گفت: این درحالی است که امسال شاهد حداقل 14 درصد افزایش مصرف هستیم که پاسخگویی آن براحتی مقدور نیست.

در صورت همکاری صنایع، ما هم با آن‌ها همکاری می‌کنیم

وی در عین حال با اشاره به ضرورت همکاری و مدیریت بار توسط صنایع نیز اظهارداشت: متاسفانه در تعدادی از استان ها شاهد عدم همکاری صنایع هستیم و همین موضوع مشکل را مضاعف کرده است در حالی که براساس مصوبات دولت، صنایع موظف به کاهش 50 درصدی مصارف از سال 13 تا 21 هستند.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: در صورت همکاری صنایع، ما هم در ماه های بعدی با آنها نهایت همکاری را خواهیم داشت.

رجبی مشهدی در عین حال تاثیر راهکارهای مدیریت مصرف را در جلوگیری از بروز خاموشی بسیار مهم آنی عنوان کرد و اظهارداشت: در صورتی که مشترکان از سایه بان برای کولرهای آبی استفاده و از دور کند این نوع کولرها بهره بگیرند، شاهد کاهش 2 هزار مگاواتی مصرف برق خواهیم بود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر دمای کولرهای گازی در کشور به جای 18 روی 25 درجه تنظیم شود، شاهد کاهش 5 هزار مگاواتی مصرف برق خواهیم بود.

سخنگوی صنعت برق گفت: با هر یک درجه افزایش درجه ترموستات کولرگازی، 3 درصد از مصرف برق این نوع کولرها کم می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=73401
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.