افزایش سفرها به کرمان و احتمال اوج‌گیری کرونا| مدافعان سفرهای نوروزی چه می‌گویند؟

اختلاف نظرها بر سر سفرهای نوروزی در کشور درحالیست که افزایش تعداد بیماران کرونایی در روزهای گذشته برنامه‌ریزی ستاد کرونا را با مشکل مواجه کرد.

علی‌رغم نوروز سال گذشته که طرح ممنوعیت تردد به استان‌ها اجرا شد، امسال ستاد ملی کرونا راه را برای مسافران باز گذاشت و فقط جریمه را برای مسافرانی که به شهرهای قرمز و نارنجی می روند در نظر گرفت.

تصمیمی که گفته می‌شود برای نجات فعالان حوزه گردشگری گرفته شد و به گفته معاون وزیر گردشگری مردم در سفرهای نوروزی فشارهای اقتصادی و روانی که در یک سال اخیر به دلیل شیوع کرونا بر آن‌ها وارد شده را تخلیه می‌کنند.

البته تیموری از اینکه برای بازگشت مسافرینی که از قبل به شهرهای قرمز و نارنجی جدید سفر کرده‌اند، ۷۲ ساعت فرصت تعیین شده است، انتقاد دارد و می‌گوید این دستورالعمل، مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را ندارد و در ابتدای سال مقرر شد تا انتهای ایام نوروز ۱۴۰۰ به تعداد شهرهای قرمز و نارنجی اضافه نشود.

اگرچه شهرهای استان کرمان در وضعیت آبی و زرد هستند و آن طور که رییس علوم پزشکی کرمان می‌گوید روند ابتلا به کرونا در استان کاهشی است اما مشاهدات و البته نظرات ارسالی مخاطبان «کرمان‌نو» حکایت از این دارد که پارک‌ها و بوستان‌ها در استان شلوغ است.

افزایش ۷۰ درصدی سفرها

هرچند که دکتر رشیدی معتقد است سفرها نسبت به سال‌های قبل در استان کرمان کاهشی است اما آن طور که فرمانده پلیس راه شمال استان کرمان می‌گوید مسافرت‌های نوروزی در استان نسبت به سال گذشته افزایش ۷۰ درصدی داشته. البته این را هم باید در نظر گرفت که در سال گذشته تدابیر زیادی در زمینه سفرها اتخاذ شد.

با این حال رییس اورژانس کشور امروز از آغاز موج چهارم کرونا در کشور خبر داده و دکتر رشیدی رییس علوم پزشکی کرمان هم بر اساس شرایط موجود، اوضاع شیوع کرونا در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت را غیر قابل پیش‌بینی می‌داند.

او می‌گوید علوم‌پزشکی و وزارت بهداشت به صورت اقناعی توصیه کردند که سفر نروند و مردم از تجمعات اجتناب کنند.

هم‌زیستی با کرونا

اگر چه اجرای توصیه‌های مقامات حوزه سلامت با آنچه در عمل اتفاق افتاده اندکی فاصله دارد اما به نظر می‌رسد علت این فاصله برای جلوگیری از آسیب‌های بیشتر در حوزه اقتصاد و سلامت روان مردم باشد.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان هم به این موضوع اشاره می‌کند.

محمدرضا بهرامی که از ابتدای شیوع کرونا همواره معتقد بود باید هم‌زیستی با کرونا را در برنامه‌ها قرار دهیم، حال لزوم بررسی‌های بیشتر را خواستار است.

او می‌گوید اگر پروتکل‌ها را دقیق‌تر رعایت کنیم همه‌ی کسب و کارها می‌توانند فعالیت داشته باشند.

البته رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی کرمان با انتقاد به تصمیمات اخذ شده در سطح ملی در خصوص تعطیلی تالارها، سفره‌خانه و سایر مکان‌های تفریحی گفت: رفتار چندگانه است. در شهرهای شمالی که آمار کرونا بیشتر است نگذاشتند کسب و کار‌ها راکد شود.

بهرامی تاکید می‌کند که سلامت مردم ارزش دارد اما باید تحقیق و بررسی صورت گیرد که مشخص کند آسیب‌های اقتصادی و روحی ناشی از تعطیلی این مراکز بیشتر است یا تاثیرات کرونا!

۲۵ درصد از هتل‌ها و مهمانپذیرهای استان مسافر دارند

هر چند که به گفته او هم اکنون ۲۵ درصد از هتل‌ها و مهمانپذیرهای استان مسافر دارند و البته ممنوعیت مسافرت به استان کرمان هم هنوز اعلام نشده اما برای حفظ سلامت مردم در کنار پویایی اقتصاد و گردشگری نباید با عادی انگاری روبرو شویم.

البته شاید بهتر بود به جای آنکه علوم پزشکی استان اعلام کند که  ما در بیمارستان آمادگی پذیرش بیماران را داریم، تابع ستاد ملی هستیم و مجاز نیستیم جلوی مسافر را بگیریم کمی بیشتر نسبت به هشدارهای کرونایی و اعلام پذیرا نبودن مسافر حساسیت به خرج می‌دادند تا مدیریت بهتری را در ایام نوروز از خود به جای می‌گذاشتند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=67123
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.