اولتیماتوم علوم‌پزشکی‌به مراکزی که زباله‌های عفونی را امحا نمی‌کنند

یکشنبه شب بود که در شورای شهر کرمان اعلام شد: دانشگاه علوم پزشکی و سازمان محیط‌زیست تایید کردند که بیمارستان‌های کرمان از لحاظ زباله‌های عفونی مشکلی ندارند، اما زباله بعضی مراکز بهداشتی، درمانگاه‌ها و کلینیک‌های خصوصی هنوز امحا نمی‌شوند.

از این رو به سراغ دانشگاه علوم پزشکی کرمان رفتیم. مدیرگروه سلامت محیط دانشگاه این موضوع را تایید کرد و به ما توضیح داد: بخش‌های دولتی و بیمارستان‌ها دارای حجم بالای تولید زباله بودند که دستگاه مخصوص امحا زباله عفونی را تهیه کرده اند و در حال حاضر این مراکز هیچ مشکلی ندارند، اما وضعیت در مراکزی خصوصی مانند مطب‌، دندانپزشکی ها و جراحی محدود متفاوت است.این مساله در سال گذشته در کارگروه امنیت سلامت غذایی مطرح شد و طبق دستور استاندار و مصوبه ایجاد شده، قرار شد تا پایان سال 97، بخش خصوصی با متولی‌گری سازمان نظام پزشکی و همچنین به کمک ما، این مشکل را حل کند، پس از آن چندین جلسه هم با نظام پزشکی در این رابطه برگزار شد، اما متاسفانه با وجود برنامه عملیاتی که ارائه دادیم باز هم این مساله به نتیجه ای نرسید.

محمرضا گلزاری ادامه داد: با توجه به این که مهلت این مراکز تمام شده، برای آن ها اخطاریه ارسال شده است، زمانی که زمان اخطار هم سربیاید به کمیسیون ماده 11 و دادگستری فرستاده می شوند. دلیل فرستادن آن ها به کمیسیون ماده 11 این است که یکی از اعضا این کمیسیون رییس نظام پزشکی است. هفته آینده حدود 20 تا 30 مرکز برای اعمال قانون به دادگستری فرستاده می شوند، ما برای این مراکز خیلی صبر کردیم ولی چون به تعهد خود عمل نکردند مجبور به اقدام قضایی شدیم.لازم است بدانید قرار است شورای شهر با حضور استاندار و نظام پزشکی جلسه ای برگزار کند تا بتوانند از راه قانونی این مشکل را حل کنند.

به گفته مدیرگروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی کرمان: تولید زباله در مراکز خصوصی مانند دندانپزشکی ها بالا نیست، میزان زباله عفونی اگر 4 تا 5 تن باشد، مراکز خصوصی بین 800 کیلوگرم تا یک تن است. درواقع 85درصد زباله های عفونی در بیمارستان های بزرگ تولید می شود که خوشبختانه امحا می شوند. مشکل امحا زباله مراکز خصوصی در شهرهای دیگر استان حل شده، فقط کرمان و دو شهرستان دیگر باید نسبت به این موضوع اقدام کنند.متاسفانه مراکز خصوصی کَلَک می زنند، به طوری که زباله‌های عفونی را در پاکت‌های مشکی در محیطی دورتر از مرکز خود قرار می‌دهند که هم به کارگر شهرداری و هم به مردم آسیب می زنند.بعضی از ساختمان‌های پزشکان می توانند دستگاه های کوچک امحا زباله را به این منظور تهیه کنند.

اگرچه کرمان نو سعی کرد تا با رییس نظام پزشکی تماس بگیرد اما موفق نشد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=31683
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.