تعطیلی دندان پزشکان تا ابتدای اردیبهشت‌ماه

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، مطب‌های دندان‌پزشکی تا ابتدای اردیبهشت‌ ماه همچنان تعطیل می مانند.

خبرنگار: نجمه سعیدی

دندان بی شک یکی از پراهمیت ترین عضوهای بدن محسوب می شود، دندانی که شاید در بسیاری مواقع به دلیل کوچک بودن به فراموشی سپرده شده است.

در همین دنیای مدرن و پیشرفته کنونی، هنوز کسانی هستند که درمان درد دندان را تنها عنبر دانسته و با توجه به ضرب‌المثل قدیمی معتقدند که «دندان کرم خورده را باید کشید»، اما علم پزشکی ثابت کرده است که دندان کرم خورده را باید ترمیم کرد.

این روزها کرونا همه بخش های جامعه را تحت تاثیر قرار داده است و یکی از این بخش‌ها خدمات دندان پزشکی است و این موضوع نگرانی هایی را در سطح جامعه به وجود آورده است.

16 مرکزدولتی دندان پزشکی در جنوب استان فعال هستند

دکتر خیرخواه معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت درباره خدمات دندان پزشکی در جنوب استان به کرمان نو گفت:از ابتدای اسفند ماه به دلیل شیوع ویروس کرونا، خدمات دندان پزشکی در جنوب استان، محدود به خدمات اورژانسی شده است البته خدمت‌رسانی قطع نشده است و مراکز دولتی فعال و دندان پزشکان مراکز هم سرکار خود هستند اما فقط خدمات اورژانسی ارائه می دهند.

خیرخواه براساس جدید ترین تصمیم گرفته شده، تاکید کرد: ارائه خدمات غیراورژانسی دندان پزشکی در جنوب استان تا ابتدای اردیبهشت ماه ممنوع است و حتی راه اندازی مطب های سطح شهر هم تا آن زمان ممنوع است این تصمیم به دلیل آلودگی کرونا گرفته شده است. و خدماتی که ضرورت انجام ندارند به بعد از رفع شدن مشکل آلودگی کرونا موکول می شوند.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، در سطح جنوب جنوب استان 16 مرکز دندان پزشکی دولتی وجود دارد که هم اکنون هم فعال هستند، این تعداد مرکز به اندازه لازم است و خدمات مورد نیاز جنوب را پوشش می دهند.

مشکلات مالی دلیل عدم مراجعه برای ترمیم دندان

یک دندان پزشک که در شهرستان جیرفت مطب دارد درباره تعطیل شدن مطب های دندان پزشکی به کرملن نو گفت: بعد از شیوع کرونا مشکل زیادی برای بسیاری از بیماران پیش آمده زیرا خدمات دندان پزشکی قابل ارایه نبود و البته قوانین وضع شده صحیح هستند و باید اجرا شوند اما حتی در دندان پزشکی های دولتی نیز خدمات آن چنانی ارائه نمی شود.

این دندانپزشک دلیل استقبال کم برای درمان و ترمیم دندان در جنوب استان را مشکلات مالی و هزینه های بالا خدمات در دندان پزشکی دانسته و گفت: مشکلات اقتصادی باعث شده که مردم فقط دندان بکشند که درد را از بین برود، عصب کشی یک دندان یک میلیون پانصد هزینه دارد و کارمندی به دو تا سه میلیون حقوق چه طور می تواند برای عصب کشی دندان مراجعه کند و گرنه تقریبا اکثریت مردم نسبت به فواید ترمیم دندان آگاه هستند.

مریم دختر 25 ساله ساکن شهرستان جیرفت است او که از دندان درد شکایت می کرد، به کرمان نو گفت: در مراکز دولتی فقط دندان می کشند من با دکتر دندانپزشکی که پیش از این هم دندان های مرا ترمیم کرده بود تماس گرفتم به من می گوید نمی توانم کار کنم غیر قانونی است.

او دامه داد: به نظر من به همان اندازه که پزشک داخلی اهمیت دارد، پزشک دندان پزشک هم اهمیت دارد من اگر دندانم را بکشم برای بقیه عمر تاثیرات آن را هم در ظاهرم و هم در سلامتم خواهم دید.

احمدی از اهالی رودبارجنوب درباره استفاده از خدمات دندان پزشکی به کرمان نو گفت: خدمات دندان پزشکی گران است حتی اگر بیمه تکمیلی هم داشته باشم باز هم از عهده بر نمی آییم برای هر نفر فقط یک میلیون تومان در سال در نظر گرفتند الان عصب کشی یک دندان، نزدیک 2میلیون می شود،هر چه سن هم بالا می رود، نیاز به دندان پزشکی هم بیشتر می شود من اگر پولی داشته باشم اول دندان های زن و بچه ام را درست می کنم، خودم فقط دندان می کشم هر وقت هم تمام شد یک دست مصنوعی می گذارم هزینه اش کم تر است.

دهان، دروازه بدن است

حمیدرضا پوراسلامی متخصص دندانپزشکی کودکان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، در مورد اهمیت سلامت دندان ها گفت: همان طور که می‌دانیم دهان در واقع دروازه بدن است و سلامتی دهان تاثیر مستقیمی بر سلامتی کل بدن دارد حتی بعضی افراد هم اینطور عنوان می‌کنند که دهان آینه بدن است یعنی اگر دهان و دندان سالم باشند سایر ارگان‌های بدن نیز سالم هستند.

پور اسلامی بیان داشت: امروز ثابت شده که بیماری‌های قلبی و عروقی، آلزایمر، زایمان‌های زودرس و تولد نوزادان کم وزن همه مرتبط با بیماری‌های دهان و دندان به خصوص عفونت‌های لثه است.

او تصریح کرد: پوسیدگی دندان هم به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های بشر است و در واقع کنترلش به عهده دندان پزشکان و کادر دندانپزشکی است بنابراین نقش دندانپزشکان و سایر پرسنل حرفه‌ای دندانپزشکی بسیار مهم و با اهمیت است و این می‌طلبد که روز دندانپزشکی در تقویم کشور ما همچون سایر کشور‌ها قرار داده شده باشد.

پور اسلامی افزود: خدمت پزشکان و کادر پزشکی در مقابله با بیماری کرونا بسیار ستودنی است و دندانپزشک در کادر پزشکی هم نقش مهمی در مقابله با این بیماری دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: می‌دانیم که یکی از راه‌های انتقال بیماری کووید ۱۹ از ترشح مخاط دهان و بینی از فرد بیمار به افراد دیگر است و محیط دندانپزشکی محیطی است که دندانپزشک و کادر دندانپزشکی در فاصله نزدیکی با بیمار قرار دارد و با دستگاه‌هایی در دهان بیمار کار می‌کند که این دستگاه‌ها هنگام کار قطرات ریز را از مایعات دهان بیمار را به اطراف منتشر می‌کند.

وی ادامه داد: هر کدام از این قطرات می‌تواند ناقل و حامل ویروس کرونا باشد؛ بنابراین دندانپزشکان نقش مهمی در جلوگیری از انتقال این ویروس به خودشان و به سایر بیماران دارند و بر همین اساس دندانپزشکان کشور ما هم بر اساس یک پروتکل تعریف شده فقط و فقط در این روز‌ها ارائه خدمات و اقدامات بسیار اورژانسی می‌کنند.

متخصص دندانپزشکی کودکان توضیح داد: یعنی در صورتی که بیماری درد دندان داشته باشد یا دچار ضربه به دندان‌ها شده باشد در صورتی که ناراحتی اش با دارو تسکین پیدا کند دارو تجویز می‌شود و اگر نیاز باشد علاوه بر دارو خدمت دیگری ارائه شود مثل قطع کردن عصب دندان به طور موقت و ادامه درمان پس از عادی شدن شرایط و نیز خدمات دیگری مثل پانسمان کردن دندان برداشتن پوسیدگی‌ها با وسایل دستی و گذاشتن ترمیم روی دندان این‌ها از خدماتی است که در این روز‌ها دندانپزشکان سختی کار را به جان می‌خرند و و به مردم دردمند ارائه می‌دهد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=47043
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.