جنجال ناتمام «ایدز»

یادداشتی از الهام پیپر روزنامه نگار.

الهام پیپر| چند روز پیش مدیرکل بهزیستی استان کرمان خبر داد که طبق پیش بینی های این سازمان حدود ۲ هزارنفر در این استان به بیماری ایدز مبتلا هستند که از این تعداد ۷۰۳ نفر تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.

صادق زاده از اینکه افراد جامعه حتی تحصیل کردگان هم از سطح سواد اجتماعی پایینی برخوردارند گلایه کرد و ادامه داد: نتوانستیم بستر لازم برای افراد مبتلا به hiv را فراهم کنیم و این مساله برای جامعه نگران کننده است هر چند برخورد جامعه با این بیماران بسیار مهم است.

میزان آمار بالای مبتلایان به این بیماری در استان کرمان ترسناک شده است.

بدون شک ناآگاهی باعث شده تا تعداد مبتلایان به ایدز اینقدر زیاد باشد و اگر جامعه اطلاعات بیشتری داشت ریشه این بیماری بی علاج می خشکید.

این بیمار ویروسی بی درمان که به عنوان یک مهمان ناخوانده از کشورهای دیگر وارد ایران شده راه های مختلفی برای ورود خود به بدن افراد پیدا می کند باز جای شکرش باقیست که می توان از پیشرفت سریعش جلوگیری کرد.

دو سال قبل معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مصاحبه خود عنوان کرده بود ۹۰ درصد مبتلایان به این بیماری در استان کرمان را مردان تشکیل می دهند که از این تعداد ۷۵ درصد از طریق اعتیاد تزریقی و ۱۹ درصد آن‌ها هم سابقه رفتار پرخطر جنسی داشتند.

زحمتکش مدیر پیش‌گیری از بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان هم با اشاره به اینکه رفتارهای پرخطر جنسی در بین اتباع بیگانه یکی از نگرانی‌های متولیان بهداشت و سلامت درخصوص انتقال بیماری ایدز است، تاکید کرده بود: شرایط کاری و مهاجرت این افراد به شکلی است که به صورت دائم در یک مکان استقرار ندارند زیرا مسوولان استان‌های هم‌جوار ورود اتباع افغانستان را به استان خود محدود کرده‌اند، اما تعداد زیادی از این افراد در سطح استان کرمان حضور دارند.

او هشدار داده بود که این مساله در آینده ای نزدیک به یکی از مهم ترین چالش های استان کرمان تبدیل خواهد شد چیزی که امروز اتفاق افتاده است.

فرد مبتلا ممکن است سالم به نظر برسد و کاملا هم احساس سلامتی داشته باشد اما می تواند به سرعت نور این ویروس را به فردی دیگر انتقال دهد.

مبتلایان به ایدز باید خیلی سریع تحت درمان قرار گیرند زیرا این ویروس قادراست سیستم بدن فرد را ضعیف و او را در مقابل حتی کوچکترین عفونت ها خلع سلاح و از پای بیندازد.

خوشبختانه در کشور ایران خدمات مشاوره ای و حتی دارو به صورت رایگان در اختیار این افراد گذاشته می شود.

راه های انتقال ایدز خون وفرآورده های آن، تزریق مشترک مواد مخدر، مادر به جنین و رابطه جنسی حفاظت نشده است.

سکوت چند ساله در جهت اطلاع‌رسانی بیماری ایدز به بهانه‌های مختلف باعث افزایش شمار مبتلایان به این ویروس شده و به ‌صدا‌ درآمدن دیر‌هنگام زنگ خطر این بیماری سال‌ها انجام آزمایش برای پایان دادن به اپیدمی ایدز را به تاخیر انداخته است.

از‌ سویی با‌ توجه به کاهش سن اعتیاد و شروع رابطه جنسی در میان برخی جوانان باید راهکارهای کنترل و پیشگیری از آلوده‌شدن به این ویروس به‌صورت فرهنگ در میان عامه مردم رواج پیدا کند.

طبق گفته پزشکان داروهایی كه در كشور برای HIV وجود دارد می تواند به راحتی این بیماری را كنترل كند و افراد نباید از ایدز بترسند، بیمار با مصرف مستمر و صحیح این داروها تا آخر عمرش می تواند بدون اینكه برای كسی دردسر ایجاد كند به راحتی زندگی كند، حتی به راحتی ازدواج كرده و بچه دار شود زیرا داروها سطح ویروس خون بیمار را به حدی پایین می آورد كه نه برای خود بیمار عارضه ای ایجاد می شود نه می تواند به شخصی كه با او در تماس جنسی است، آسیب برساند و بیماری را منتقل كند.

تشخیص دقیق بیماری ایدز تنها از طریق آزمایش خون امکان پذیر است و در صورتی که شما در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستید و این علائم را هم تجربه کرده اید، مراجعه هرچه سریع تر به پزشک و انجام تست های آزمایشگاهی را به شما توصیه می کنم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=53486
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.