مدیرکل محیط‌زیست کرمان خطاب به شهرداری: لطفا بحران در بحران ایجاد نکنید


دفن قربانیان کرونا در جاده جوپاری؟| محیط‌زیست: آب شرب کرمان از آنجا می‌آید، شکایت می‌کنیم

جاده جوپاری در حالی برای دفن قربانیان کروناویروس در نظر گرفته شده که آب شرب شهر کرمان از منابع آبی دشت جوپار تامین می‌شود.

حمیدرضا گلزاری، مدیرگروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی کرمان به گفتارنو گفته:

کفن و دفن در غسال‌خانه انجام می‌شود. اگر کسی قبری داشته باشد و فاصله دومتری رعایت شود مانعی ندارد در مسجد صاحب الزمان دفن شود. اما به طور کلی شهرداری قطعه جدایی در آرامستان جاده جوپار برای متوفیان بر اثر کرونا ویروس در نظر گرفته است.

محلی که برای دفن قربانیان کرونا در نظر گرفته شده، نزدیک به حریم منابع آبی است که آب شرب شهر کرمان از آنجا تامین می‌شود. این موضوع در آذرماه امسال هم باعث شد تا احداث آرامستان جدید کرمان در جاده جوپاری با مخالفت محیط‌زیست روبرو و قضیه منتفی شود.

حالا اما مشخص نیست شهرداری کرمان که نتوانسته بود مجوز دفن اموات بدون بیماری خطرناکی مانند کرونا در جاده جوپاری را بگیرد، چگونه تصمیم گرفته قربانیان کرونا را در جایی دفن کند که آب شهر کرمان از آنجا تامین می‌شود؟

تهدید به شکایت قضایی از سوی محیط‌زیست

مرجان شاکری، مدیرکل محیط‌زیست استان کرمان در این خصوص به «کرمان نو» می‌گوید: 60 درصد آب شرب شهر کرمان دقیقا از دشت جاده جوپاری تامین می‌شود. دو ماه پیش جاده جوپار برای احداث آرامستان جدید کرمان مورد موافقت ما و کارگروه حفاظت از منابع آب شرب کرمان قرار نگرفت، نمی‌دانم حالا چطور می‌خواهند قربانیان کرونا را آنجا دفن کنند.

او ادامه ‌می‌دهد که «مگر نمی‌گویند کرونا بیماری عفونی و خطرناکی است؟ اگر حتی یکی از چاه‌های آب آلوده شود، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ سلامت مردم را چطور می‌خواهند تضمین کنند؟»

این مقام مسوول هشدار داد در صورتی که شهرداری بخواهد چنین کاری انجام دهد، محیط‌زیست کرمان از این نهاد شکایت قضایی می‌کند.

بحران در بحران ایجاد نکنیم

شاکری با اشاره به اینکه در صورت عملی شدن این تصمیم اشتباه شهرداری، کمر به نابودی یک نسل بسته می‌شود، گفت که با کدام استدلال و منطق چنین تصمیمی گرفته شده؟ اصلا شهرداری چه زمانی برای این کار جواز گرفته؟ باید حتما این مورد در شورای تامین مطرح شود. چطور برای دفن در آرامستان فعلی باید حریم دو متری رعایت شود، اما برای دفن بر روی منابع آبی شهر کرمان مشکلی وجود نداشته باشد؟

به گفته او حفاظت از کیفیت منابع آبی از جمله وظایف سازمان محیط‌زیست است و اجازه دفن قربانیان کرونا در جاده جوپار داده نخواهد شد.

مدیرکل محیط‌زیست کرمان با بیان اینکه «در بحث سلامت مردم اصلا شوخی نداریم» گفت که کرونا باعث ایجاد بحران در کشور شده. با اتخاذ تصمیماتی که سلامتی مردم را بیشتر به خطر می‌اندازند، بحران در بحران ایجاد نکنیم.

وی تاکید کرد که غسالخانه فعلی شهر کرمان هم که در جاده جوپار قرار دارد، با فشار محیط‌زیست به شهرداری، ضوابط زیست محیطی را رعایت کرده است.

پروتکل دفن قربانیان کرونا در ایران

وزارت بهداشت اعلام کرده دفن قربانیان کرونا در ایران براساس پروتکلی خواهد بود که سازمان بهداشت جهانی ارائه داده.

در این پروتکل آمده که:

  • متوفی در کاورهای مخصوص قرارگرفته و تا زمان دفن، این پوشش برای جلوگیری از انتقال ویروس باقی می‌ماند و کسی آن را باز نمی‌کند
  • آمبولانس‌های ویژه و پرسنل مجهز اجساد را به بهشت‌زهرا منتقل می‌کنند
  • فوت‌شدگان بر اثر کرونا با آمبولانس و از راهرویی جدا از محل رفت‌وآمد عمومی، به ساختمانی مجزا از ساختمان غسالخانه منتقل می‌شوند
  • قربانیان بیماری کرونا به ساختمان غسالخانه منتقل نمی‌شوند
  • اجساد شستشو نمی‌شوند
  • محل دفن‌ قربانیان بیماری کرونا در “قطعه فوت‌شدگان کرونایی و عفونی” است
  • خاکسپاری بدون حضور خانواده و مراسم عمومی انجام می‌شود
  • خانواده متوفی می‌توانند بعد از تدفین، سایر مراسم عادی عزاداری را برگزار کنند

پروتکل بالا خطرناک بودن دفن قربانیان کرونا بر روی منابع آبی شهر کرمان را بیش از پیش نشان می‌دهد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=44095
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.