سایه سیاه بحران آب بر سر استان

به گفته معاون طرح و توسعه آبفار استان، یکی از مشکلات اصلی آبفار در جنوب استان، مصرف غیرقانونی آب آشامیدنی برای آبیاری باغات است.

خبرنگار: نجمه سعیدی

آب شرب یکی از نیازهایی است که بسیاری از روستاهای کشور از آن محروم هستند،استان کرمان نیز سهم زیادی از این روستاها را دارد که هر ساله به تعدادی از آن ها انشعاب آب رسانده می شود.

نبود آب در بسیاری از روستای جنوب استان محرومیتی است که بر تعداد زیاد محرومیت های این خطه افزوده می شود و همیشه دغدغه ساکنین این روستاها است، بر اساس آمار سال97 ، 853 روستای استان کرمان فاقد آب شرب بودند.

در گفتگویی با مهندس عبدیان معاون طرح و توسعه آب و فاضلاب روستایی استان کرمان در مورد وضعیت کنونی آبرسانی آبفار استان پرسیدیم.

عبدیان در مورد تعداد روستاهای استان که فاقد آب شرب هستند، گفت: تا تاریخ یکم فروردین سال98 تعداد 777 روستای بالای 20 خانوار هنوز فاقد آب آشامیدنی لوله کشی بودند البته از آن تاریخ تا کنون از این تعداد کم شده است. که به طور معمول در آمار انتهای سال آن تعدادی که آبرسانی شده اند را در صورتی که بالای 20 خانوار باشند از آمار 777 روستا کم می کنیم.

عبدیان یادآور شد که از ابتدای فروردین 98 تا کنون 111 روستا آبرسانی شده اند که بخشی از آنها بالای 20 خانوار سکنه داشتند و بخشی نیز به دلیل اینکه هم جواری با روستا های پر خانوار، آبرسانی شدند.

به گفته عبدیان استان کرمان در تعداد روستاهای فاقد آب، دومین استان و بعد از سیستان و بلوچستان قرار دارد. عبدیان در مورد فرایند آب رسانی به روستاها گفت: آبرسانی به این تعداد روستای باقی مانده، هزار و 350 میلیارد تومان اعتبار می خواهد و این اعتبارات در یک سال تامین نمی شود آب رسانی به این تعداد روستا را در برنامه ششم قرار داده ایم، اگر سالی 280میلیارد تومان به آبفار بودجه بدهند ، ما تا پایان برنامه ششم آنها را تمام کنیم و این ها هدف برنامه ششم هستند.

132 روستا در جنوب استان فاقد آب شرب لوله کشی هستند

عبدیان در مورد تعداد روستاهای فاقد آب در جنوب و سایر نقاط استان گفت:از تعداد 777 روستای فاقد آب، 356 روستا متعلق به هفت شهرستان جنوبی است، 132 روستا متعلق به 4 شهرستان شرقی است و 12شهرستان شمالی هم 289 روستای فاقد آب دارند.

عبدیان در مورد طولانی شدن روند آبرسانی در روستاهای استان گفت: روند آب رسانی کند نیست بلکه تعداد روستاهای استان زیاد است، استان کرمان 5 هزار و 643 روستا با پراکندگی زیاد دارد و دولت به تنهایی نمی تواند سرعت را بیشتر از این کند و هم چنین به دلیل اینکه بخش روستایی، بخش سود دهی نیست، سرمایه گذار بخش خصوصی هم وارد نمی شود که آب رسانی سریع تر شود.

وی ادامه داد: آبفار در سال بیش از 100 روستا را آبدار می کند، با این تعبیر آبرسانی به روستاهای بالای 20 خانوار هفت یا هشت سال طول می کشد.

معاون طرح و توسعه آبفار استان کرمان یادآور شد، دولت عنایت ویژه ای به آب روستایی دارد و در استان بالا ترین اعتبارات را به آب روستایی اختصاص می دهند.

عبدیان در مورد کیفیت آب روستایی گفت: به طور کلی کیفیت آب شرب،، خط قرمز آب و فاضلاب است و هر جایی که آب روستایی وصل می شود، طبق استاندارد است.

عبدیان مشکل اصلی آبفار استان را انشعابات غیر مجاز و مصرف بالا دانسته و گفت: این مورد مخصوصا در جنوب و شرق استان خیلی زیاد وجود دارد و مردم رعایت نمی کنند وانشعاب غیر مجاز وصل می کنند و از آب شرب برای آبیاری باغ ها استفاده می کنند.

وی اضافه کرد: ما هم با امکاناتی که داریم، برخورد و قطع می کنیم ولی باز مواردی هست که ما متوجه نمی شویم، باید فرهنگ سازی شود که اگر کسی خلاف انجام می دهد و با آب شرب، باغ آبیاری می کند، دیگران همکاری کنند تا ما زودتر شناسایی و قطع کنیم.

عبدیان در پایان مورد وضعیت ذخایر آبی استان گفت: ذخایر آبی استان در وضعیت بحرانی قرار دارند و بارندگی های امسال خوب نبوده است و بارندگی های سال گذشته هم تاثیر آن چنان نداشته و با توجه به اینکه 14 سال پشت سر هم استان خشکسالی داشته است باید حداقل 5 یا 6 سال بارندگی به همان شکل سال پیش داشته باشیم تا وضعیت مطلوب شده و از حالت بحرانی خارج شویم.

افزون بر ۱۵ درصد روستاهای فاقد آب کشور در کرمان

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ۱۵.۱ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار فاقد آب لوله کشی کشور در این استان قرار دارد .

به گزارش ایرنا، جعفر رودری با اشاره به ۵۹۱ میلیارد تومان اعتبارات هزینه ای که تاکنون به استان کرمان ابلاغ شده است افزود: از این اعتبارات ۴۲۲.۲ میلیارد تومان معادل ۷۱.۴ درصد تاکنون تخصیص داده شده است.

رودری افزود: اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای ابلاغی به استان کرمان هزار و ۸۹۷ میلیارد تومان بوده که معادل ۳۸.۷ درصد آن تخصیص داده شده است.

تأثیر آلودگی آب بر سلامتی

آب آشامیدنی تاثیر بسیار زیادی بر سلامت بدن دارد و مصرف آب بی کیفیت و آلوده، خطر بزرگی برای فرد به دنبال خواهد داشت، در ادامه برخی از تاثیرات آلودگی آب ، آمده است که روستاهای فاقد آب لوله کشی و سالم در معرض آن قرار دارند.

آلودگی آب‌های آشامیدنی می‌تواند اثرات مختلفی بر سلامت انسان بگذارد و تاثیرات این مساله در درازمدت به شکل بیماری‌های مقاوم در برابر درمان بروز کند که شامل برخی از موارد زیر است.

_ تشدید بیماری‌ها در گروه‌های حساس،گروه‌های حساس ازجمله کودکان، سالمندان و افراد دچار نقص دستگاه ایمنی به علت بیماری‌هایی نظیر ایدز یا سرطان به باکتری‌های منتقل‌شونده از طریق آب حساس‌ترند.

_ کودهای شیمیایی نیز ممکن است نیترات موجود در آب را افزایش دهند. وجود مقدار بیش‌ازحد نیترات در آب برای نوزادان خطرناک است و در برخی موارد باعث ایجاد «سندروم نوزاد کبود» می‌شود که ناشی از اختلال انتقال اکسیژن در خون است.

_ زردی یا یرقان،در صورت نوشیدن آب آلوده امکان ابتلا به بیماری «زردی» یا «یرقان» وجود دارد. ازجمله علائم این بیماری می‌توان به زرد شدن پوست بدن، صورت، چشم‌ها و ناخن‌ها اشاره کرد. در صورت ابتلا به این بیماری فرد دچار کاهش اشتها، سردرد و ضعف شدید جسمانی می‌شود.

_ انواع بیماری‌ها پوستی،استفاده از آب آشامیدنی آلوده می‌تواند منجر به بیماری‌هایی پوستی ازجمله خارش، تورم پوست، تب‌خال و … شود.

_ اسهال خونی،نوشیدن آب آلوده باعث «اسهال خونی» می‌شود و در صورت ابتلا به این بیماری فرد دچار دل‌درد شدید شده و با از دست دادن آب بدن از طریق اسهال، بدن دچار کم‌آبی می‌شود.

_ حصبه،در صورت مصرف آب‌های آلوده و ناسالم امکان ابتلای افراد به بیماری «حصبه» نیز وجود دارد. حصبه یا تب تیفوئید، یک بیماری عفونی است و در اثر میکروارگانیسمی به نام «سالمونلا» ایجاد می‌شود که معمولاً از طریق خوراکی وارد بدن می‌شود (دهانی- مدفوعی). چنانچه مدفوع بیمار توسط فرد دیگری به‌صورت غیرمستقیم مثلاً از طریق آب و غذای آماده، خورده شده باشد، فرد به این بیماری دچار می‌شود.

_ افرادی که از آب‌های نامطمئن و غیربهداشتی استفاده می‌کنند خطر ابتلا به بیماری حصبه در آن‌ها محتمل‌تر است. تب شدید برای چند روز متوالی ازجمله علائم ابتلا به حصبه است.

_ بیماری‌های چشم،در صورت نوشیدن آب آلوده یا شستن بدن با آن، مشکلات چشمی ازجمله قرمزی، ورم و ورم ملتحمه چشم فرد را تهدید می‌کند.

_ گلو درد،با نوشیدن آب آلوده ممکن است فرد دچار تورم بافت اطراف گلو شود که این تورم به‌تدریج بزرگ شده و ممکن است به شکل غده در بدن فرد ظاهر شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=44277
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.