فرار رو به جلو با مقصر جلوه دادن مردم| معاون استاندار: شرایط فعلی نتیجه سهل‌انگاری مردم است

پیک چهارم در استان کرمان در حالی اتفاق افتاد که جانشین ستاد کرونای استانی علت آن را خریدهای شب عید از سوی مردم می‌داند و معتقد است هنوز سوغات سفرهای نوروزی در راه است.

مقصر جلوه دادن مردم؛ راه‌حلی برای فرار از پاسخگویی در خصوص تصمیمات بعضا اشتباه. این سیاست ستاد کرونا در پیک چهارم است. آن هم بعد از عادی انگاری کرونا و جلوگیری نکردن از سفرهای نوروزی.

گواه این ادعا اظهار نظر معروف حسن روحانی رییس ستاد کرونا است که هفتم فروردین گفت: به نظر من از پیک کرونا عبور کرده‌ایم.

پیش از این هم ستاد کرونا زیر بار اصرارهای مکرر وزارت بهداشت نرفت و حاضر به جلوگیری از سفرهای نوروزی نشده بود.

سیاست یاد شده در کنار اینکه «از پیک کرونا عبور کرده ایم»، موجب دادن اطمینان خاطر غلط برای انفجار سفرها و بیش از دو برابر شدن ابتلا و مرگ و میر های کرونایی شد.

کسی مسوولیتی نمی‌پذیرد

 حالا اما موج چهارم کرونا در کشور آغاز شده، شیب شیوع کرونا هم تندتر از موج های قبلی است، کسی اما مسوولیتی نمی‌پذیرد که هیچ مردم هم مقصر جلوه داده می شوند. از جمله آن که امروز محمدصادق بصیری جانشین ستاد کرونای استان کرمان گفت: شرایط کرونایی امروز نتیجه سهل‌انگاری‌ها در خریدهای شب عید بوده و سوغات سفرهای نوروزی هنوز در راه است.

او اضافه کرده که در این میان چیزی که بیش از همه اهمیت دارد تعهد اجتماعی و احساس مسئولیت خود افراد است تا بتوانیم از این شرایط هم عبور کنیم و طوری نشود که کادر درمان و بیمارستان‌های ما با مشکل و کمبود مواجه شوند.

این اظهارنظر درحالیست که در ماه های اخیر ستاد استانی کرونا هیچ تصمیم مستقلی نگرفته و عموما مصوبات ستاد ملی را بسته به رنگ بندی نرم افزار ماسک ابلاغ می‌کند.

به طور نمونه ۱۴ فروردین رییس علوم پزشکی کرمان هشدار داد که تا ۲ روز دیگر بیشتر شهرستان ها استان در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند.

ستاد استانی در انتظار تصمیم ستاد ملی

با این حال ستاد کرونا تا روزی که در نرم افزار ماسک استان به رنگ قرمز در نیامد هیچگونه تصمیمی نگرفت و صبر کرد تا ستاد ملی کرونا نسبت به اعمال محدودیت اقدام کند.

موضوعی که در طغیان کرونا بی تاثیر نیست همانطور که نوذر نخعی مشاور ارشد رییس علوم پزشکی کرمان معتقد است: در بهار ۹۹ به دلیل اتخاذ تصمیمات در ستاد استانی و اعمال محدودیت های منطقه ای پیک کرونا را تجربه نکردیم.

نکته جالب آنجاست که برای نظارت بر اجرای مصوبات ملی هم اقدام جالب توجهی نشده.

در شرایطی که یک هفته پس از هشدار رییس علوم پزشکی کرمان، اعمال محدودیت ها آغاز شد اما به گفته سرهنگ پریور رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی استان کرمان، هنوز برخی از شهرستان‌های استان ایست بازرسی به منظور کنترل عبور و مرور را نداشتند.

با این حالی که ستاد کرونا یک هفته نسبت به ایجاد ساز و کار لازم برای اعمال محدودیت های قابل پیش بینی فرصت داشت.

اگرچه این بخش اظهارات بصیری مبنی بر اهمیت تعهد اجتماعی کاملا درست است اما نباید از یاد برد که انفعال ستاد کرونا در مواقعی که نیاز به اتخاذ تصمیمات فوری است و ترویج عادی انگاری از سوی برخی مسوولان با بازدیدهای غیرضروری بار تقصیر طغیان کرونا را صرفا بر دوش مردم نمی اندازد و اگر تقصیر ستاد کرونا از مردم بیشتر نباشد کمتر هم نیست.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=68168
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.