پسماندهای عفونی کف خیابان‌های جیرفت | کسی مسوولیت را نمی‌پذیرد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت: وضعیت جمع‌آوری زباله‌های عفونی مراکز درمانی خصوصی در خیابان رجایی جیرفت نگران‌کننده است.

خبرنگار: نجمه سعیدی

بهداشت و حفظ محیط زیست یکی از مهمترین دغدغه های هر جامعه ای است وعدم رسیدگی به پسماندها آن هم از نوع عفونی می تواند بسیار نگران کننده است.

عدم توجه کافی به این موضوع عواقب بسیار دردناکی را برای جامعه در پی دارد و دانشگاه های علوم پزشکی یکی از ارگان هایی هست که در این باره مسوول و باید پاسخگو باشد.

دکتر سالاری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت درباره هشداری که دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت در مورد زباله های عفونی و پسماندهای بیمارستان های جیرفت داده بود، به کرمان نو گفت: سه بیمارستان در جیرفت وجود دارد، بیمارستان دولتی امام و کاشانی و یک بخش خصوصی به نام قائم هر 3 بیمارستان ها تحت نظر من هستند و دستگاه امحاء زباله بیمارستانی مدرن دارند و از این بابت جای نگرانی نیست.

سالاری یادآور شد که همه ی بیمارستان های جنوب استان به این سیستم مجهز هستند.

سالاری در ادامه گفت: روند کار در بیمارستان اینگونه است که از داخل بخش های بیمارستان، زباله های عفونی و غیرعفونی تفکیک می شوند، غیرعفونی ها را مستقیم در سطل زباله شهرداری قرار داده و زباله های عفونی را طی یک فرایند کاملا علمی به کوره امحاء و زباله سوز بیمارستان انتقال می دهیم و به هیچ عنوان زباله های بیمارستانی ای در شهرستان جیرفت رها نمی شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جیرفت یادآور شد: مشکل اصلی در زباله های عفونی در مطب ها و آزمایشگاه های خصوصی است به طور مثال در خیابان شهید رجایی بخش خصوصی زباله هایش را بدون تفکیک و امحا وارد سطل های زباله معمولی می کند، این موضوع در این خیابان یک معضل بزرگ است که زباله عفونی و غیرعفونی را در سطل های شهرداری میریزند بعضا داخل سطل های زباله شهرداری ، سرنگ یا گازهای خونی یافت می شود.

سالاری گفت: چند روز پیش هم از رئیس شورای شهر و معاون شهردار دعوت کردم و هشدار زباله های عفونی این خیابان را دادم که احتمال انتقال همه ی بیماری ها را مثل ایدز، هپاتیت را دارند و قاطی زباله های معمولی می شوند.

به گفته سالاری طبق قانون، وظیفه شهرداری است که این زباله ها را جمع کند.

سالاری یادآور شد: به دلیل اینکه شهرداری دستگاهی برای امحاء واستریل ندارد، من پیشنهاد دادم که آنها زباله های عفونی را تحویل ما بدهند و ما در بیمارستان امام آنها را امحا کنیم و جلوی این آلودگی را بگیریم. بر طبق پیشنهاد من، قراردادی بین بیمارستان و شهرداری بسته می شود تا در بحث زباله های عفونی ای که در سطح شهر و توسط مراکز خصوصی تولید می شوند، همکاری شود.

به گفته سالاری هیچ قانونی وجود ندارد که مطب های خصوصی کوره زباله سوز داشته باشند یا مجهز به دستگاه استریل وامحاء باشند، ولی مطب ها موظف هستند که در ظروف مخصوص، سطل های زرد رنگ با دری قرمز که در جهان متحد الشکل زباله های عفونی را جمع کنند.

وی افزود: وضعیت این زباله های عفونی در خیابان ها به خصوص خیابان رجایی به شدت خطرناک هستند، به طور مثال بیماری مبتلا به ایدز یا هپاتیت آنجا آزمایش می دهد و بعد سرنگ آلوده، قاطی زباله معمولی می شود، من خودم شاهد این مورد بوده ام ، گاهی حتی زباله گردها برای فروش این سرنگ ها، زباله ها را می گردند و بعه همین سادگی بقیه جامعه هم مبتلا می شود.

امحاء زباله‌های عفونی بیمارستان ها به عهده مراکز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی

مرجان شاکری مدیر کل محیط زیست استان کرمان نیز درباره امحاء زباله های عفونی به کرمان نو گفت: امحاء زباله های عفونی بیمارستان ها به عهده مراکز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی است که موظف شده اند، سیستم های امحاء کننده داشته باشند و اکنون با نظارت محیط زیست این کار در حال اانجام است.

وی ادامه داد که همه بیمارستان ها و مراکز درمانی وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت بهداشت در سطح استان دارای سیستم امحاء کننده و بی خطر سازی هستند.

شاکری در مورد پسماند های واحد های خصوصی گفت: در مورد واحد های خصوصی طبق ماده 11 قانون مدیریت پسماند وزارت بهداشت موظف است که برای بی خطر سازی یا امحاء درست این پسماندها اقدام کنند و طبق ماده 23 قانون مدیریت پسماند محیط زیست نظارت عالیه بر این کار دارد.

این بحث پسماند های بخش خصوصی در مدیریت کارگروه پسماند استان نیز مطرح شده است و در کارگروه تاکید کردند که این قضیه توسط دانشگاه های علوم پزشکی پیگیری شود.

هر دانشگاه علوم پزشکی باید در حوزه خودش نظارت کافی را داشته باشد.بعد درم وردی اگر شکایت باید داشته باشند و از طریق مراجع قضایی به نتیجه ای نرسند، به محیط زیست اعلام کند.

برگزاری منظم و ماهیانه کارگروه مدیریت پسماند

کردستانی رییس اداره محیط زیست جیرفت در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت دفن زباله‌های شهری و کشتارگاه جیرفت گفت: مجموعه محیط زیست به حمایت قانونی و ارتباط مستقیم با دستگاه قضایی اعتقاد دارد لذا در همین راستا نشست مشترکی با دادستان و با حضور مشاور مدیر کل محیط زیست استان جهت رفع تبعات زیست محیطی در سطح شهرستان برگزار شده است.

وی با اشاره به وضعیت غیربهداشتی دفن زباله های شهری و کشتارگاه دام افزود: مدعی العموم در جهت حفظ و پیگیری حقوق عامه مردم بر برطرف کردن مشکلات زیست محیطی ناشی از دفن غیراصولی زباله های شهری و بیمارستانی و کشتارگاه تاکید دارد.

کردستانی بررسی وضعیت دفن زباله های عفونی و پسماندهای بیمارستانی را همراه با زباله های شهری از دیگر مسائلی عنوان کرد که به عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی مطرح شده اند و افزود: در این راستا راهکارهای لازم ارایه شده است و امیدواریم هرچه زودتر بتوانیم این مشکلات را رفع کنیم.

وی حفظ محیط زیست، شناسایی و دستگیری عاملین شکار غیرمجاز و وضعیت کشتارگاه جیرفت را از مهمترین مشکلات زیست محیطی دانست و اظهار کرد: پیگیری و رفع تبعات زیست محیطی ناشی از وضعیت فعلی در دستور کار محیط زیست شهرستان جیرفت است.

رئیس اداره محیط زیست جیرفت دغدغه های زیست محیطی در بخش محیط طبیعی و محیط انسانی، از مهمترین موضوعات مورد بحث در جلسه مشترک به عنوان مطالبه عمومی عنوان کرد و با ابراز خرسندی از همکاری دستگاه قضایی با مجموعه محیط زیست گفت: برگزاری منظم و ماهیانه کارگروه مدیریت پسماند با حضور مسئولان قضایی و ادارات مربوطه و ایجاد سایت جداگانه برای دفن زباله های عفونی و بیمارستانی از دیگر مسائلی هستند که با همکاری دستگاه های ذیربط به عنوان وظیفه ذاتی محیط زیست اجرایی است.

شایان ذکراست کاغذ وطن برای پرسیدن جزییات جمع آوری پسماندهای عفونی با شهرداری جیرفت تماس گرفته علارغم تلاش زیاد پاسخی نگرفت.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=39510
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.