شهردار کرمان در تحقق درآمد دست به عصاست


۷۸درصد بودجه شهر روی هوا|هزار و ۸۰۰میلیارد تا تحقق بودجه ماند

شهرداری که هزار و۸۰۰میلیارد تومان  تا تحقق صد درصدی بودجه فاصله دارد، شهردارش مدعی است تا پایان سال حداقل ۸۰ درصد بودجه ۲ هزار و ۳۰۰میلیاردی را محقق می‌کند.

یک ماه بعد از تذکر شورای شهر به شهرداری، درآمد شهرداری کرمان با۱۰۰میلیارد تومان افزایش به ۵۰۰میلیارد تومان رسید و درصد تحقق درآمد نسبت به برنامه، تکان خاصی نخورد؛ با این حال شهرداری که هزار و۸۰۰میلیارد تومان  تا تحقق صد درصدی بودجه فاصله دارد، شهردارش مدعی است تا پایان سال حداقل ۸۰ درصد بودجه ۲ هزار و ۳۰۰میلیاردی را محقق می‌کند. شعرباف تبریزی در این گفت‌و‌گو همچنین از پیگیری‌های برخی از نمایندگان برای تغییر درآمد ارزش افزوده شهرداری‌ها خبر می‌دهد.

 

 آقای شهردار طبق آخرین گزارش که مربوط به تیرماه است، شهرداری عقب ماندگی جدی در تحقق درآمدهای خود دارد. شما چه پاسخی در این خصوص دارید؟

طبق گزارشی که ما در ۵ ماهه داریم از آن چیزی که نسبت به درآمدهای کل ۲هزار و ۳۰۰ میلیارد مصوب داشتیم، حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد عقبیم. تحقق درآمد در ۶ ماه اول در همه شهرداری‌ها ۶ به ۱۲ یا ۵ به ۱۲ نیست. در واقع این موضوع یک عرف است، چرا که شیب درآمدها در نیمه دوم بیشتر می‌شود. در واقع اگر الان عددی حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد از آن  نسبت پنج به دوازدهم هم محقق شده باشد، عملکرد خوب است.

علت این امر هم مشخص است؛ چرا که مردم برای مراجعه پروانه، آخر سال را انتخاب می‌کنند و درآمد اختصاصی اعتبارات دولتی هم معمولا نیمه دوم می‌آید.

 

حتی اگر این موضوع را هم لحاظ کنیم باز شهرداری کرمان عقب است.

بله. اما ما نسبت به این موضوع ۱۵ تا ۲۰ درصدی عقب هستیم. عددی که ما در ۵ ماه داریم حول و حوش ۵۰۰میلیارد تومان است. عدد ۵۰۰ میلیارد تومان نسبت به آن چیزی که باید باشد ۲۵۰ تا ۳۰۰میلیارد تومان در حوزه درآمدی کمتر است.

 

آقای شهردار ۵۰ تا ۶۰ درصد از همین عدد درآمدی هم که تاکنون  محقق شده از محل ارزش افزوده بوده و عملا در بخش ردیف‌های جدید درآمدی اتفاق خاصی نیفتاده و حتی شهرداری نسبت به وصول درآمدهای خاصه شهرداری و تعرفه‌ها هم موفق نبوده است. 

بله درست است.

 علت این عملکرد چیست؟

۲دلیل مشخص دارد. اولین دلیل مربوط به حوزه پروانه‌‌هاست. تخفیفی که در انتهای سال گذشته داده شد، باعث شد تا بخشی از افرادی که مخصوصا در منطقه ۲ در ابتدای اردیبهشت و فروردین پروانه می‌خواستند، همان ابتدای اسفند گرفتند . بنابراین اگر چه دریافتی پروانه‌های ما نسبت به سال گذشته تقریبا برابر است اما نسبت به بودجه درصدش کاهش پیدا کرده است؛ یعنی منطقه ۲ ما در ۵ ماه اول به اندازه ۵ ماه اول سال گذشته درآمد داشته است اما این می‌بایست ۱.۵ تا ۱.۸بیش از این مقدار باشد.

*شما منتقد کاهش تخفیفات عوارض در انتهای سال هستید؟

این موضوع قابل بحث است. واقعیت این است که تخفیف در شرایطی بوده که شهرداری شهر کرمان زمین نفروخته است. سال ۱۴۰۰ حتما این تصمیم، یک تصمیم درست بوده است. در آن سال باید طبق قاعده، شهرداری نزدیک ۴۰۰ میلیارد تومان زمین می‌فروخت.

اولا زمینی با سند ثابت مشخصی نبود که شهرداری بتواند آن را در مزایده بفروشد. دوما، سیاست شهرداری مخصوصا در ۶ ماه دوم به سمتی رفت که تا می‌تواند زمین نفروشد،  بلکه زمین را تبدیل کرده و بانک املاکش را کامل کند. نتیجه این شد که در انتهای سال گذشته نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان از ۴۰۰میلیاردی زمینی که باید طبق بودجه فروخته می‌شد، فروخته نشد.

اگر این ۲۰۰میلیارد تومان زمینی که فروخته نشده بود، به طریقی تامین نمی‌شد ما در ابتدای فروردین و اردیبهشت دچار مشکل حقوقی می‌شدیم.آن مقطع شاید منطقی‌ترین کار این بود که ما به جای فروش زمین تا تکمیل بانک املاکمان، تخفیفاتی برای پروانه در نظر بگیریم.

الان هم یکی از مهمترین عامل‌هایی که باعث شده کاهش درآمد در این ۵ ماه دیده شود باز فروش زمین است. با اینکه درصد درآمد پروانه نسبت به بودجه عقب است اما نسبت به پارسال باز هم مناسب است.

با توجه به وضعیت فعلی فکر می‌کنید در نهایت چقدر از بودجه شهرداری محقق می‌شود.

ما در حوزه فروش زمین و در حوزه پروانه و ارزش افزوده به تحقق می‌رسیم. ۲ آیتم است که آن ۲ آیتم برای اولین بار در شهرداری قرار گرفته. یک آیتم بخش تسهیلات است که ادعای ما این است که اگر ۲۰۰میلیارد تومان تسهیلات بگیرم و در بخش عمرانی خرج کنم، به صرفه است. در این رابطه رایزنی‌هایی هم  با بانکی ملی داشتیم و قول‌هایی داده شده اما هنوز محقق نشده است. صد میلیارد تومان هم موضوع اوراق مشارکت است. در واقع ما یک عدد ۳۰۰میلیارد تومانی در بودجه داریم که این‌‌ها در قالب درآمدهای جدید است و همه صرف بودجه عمرانی می‌شود.

تسهیلات آن طور که کار جلو رفته قول قطعی را گرفتیم اما در بحث اوراق مشارکت هنوز به قطعیت نرسیدیم. اگر متغیر این ۳۰۰میلیارد و ارزش افزوده نبود می‌گفتم بالای ۸۵ درصد بودجه محقق می‌شود.  به غیر از موضوع تسهیلات و ارزش افزوده که هنوز به جواب نهایی نرسیدیم در سایر موضوعات حتما ۸۵درصد تحقق درآمد را خواهیم داشت.

 بر فرض رقم ناشی از تسهیلات و اوراق مشارکت برای شهرداری محقق شود، هیچ‌کدام از این ۲ آیتم در قالب درآمدهای پایداری که جز‌ء شعارهای شما و تیم شورای شهر بوده نیست و صرفا بدهی برای شهرداری در سنوات آتی ایجاد می‌کند. آقای شهردار چه برنامه‌ای برای خلق درآمد پایدار در شهرداری در نظر گرفته شده است؟

برای بحث ارزش افزوده پیگری‌های ویژه‌ای انجام  شده است. من دبیر کارگروه اقتصادی مجمع کلان‌شهرها هستم و در بخشی از پیگری‌های ما نمایندگان کرمان هم کمک کردند. این موضوعات باعث شد تا عدد ارزش افزوده برای کل شهرداری‌ها  در ۲ ماه اخیر متفاوت شود؛ هم نحوه محاسبه تغییر کرد و هم برخی از بدهی‌هایی که ما از سالیان گذشته داشتیم پیگیری شد.

البته ما درگیر فضای سیاسی انتهای مجلس هستیم و نگرانیم به خاطر بعضی از سرویس‌دهی‌های نمایندگان مجلس، محاسبات ما بهم بریزد. اما اگر اتفاق خاصی نیفتد، عملا ارزش افزوده درآمد پایدار و قابل اتکایی برای شهرداری‌هاست.

منظور شما از سرویس‌دهی نمایندگان مجلس چیست؟

واقعیت این است که یک سال به انتهای مجلس مانده و برخی از نمایندگان شهرهای کوچک کاملا تمایل دارند که ارزش افزوده را به نحوی و حتی فراتر از نسبت جمعیت به شهرهای کوچک و روستاها ببرند. علت هم این است که این شهرهای کوچک و روستاها رای دارند. به صراحت بخواهم بگویم، این موضوع تضمینی برای رای  دوره‌های بعدشان است.

کدام یک از نمایندگان کرمان دنبال این سرویس‌دهی است؟

شهری مثل تهران و یا شهرهای بزرگی مثل کرمان، معادلات رای‌آوریشان متفاوت است، اما اگر در یک شهر کوچک و یا روستا درآمد شهر افزایش ناگهانی یابد و خدمات دیده شود قطعا رای‌آور است.

این نگرانی را ما داریم و چندین طرح هم در این ۲ الی ۳ ماه اخیر مطرح شده و ما در مجلس رفتیم و با فشار زیاد و کمک دوستان حل کردیم. آقای دکتر پورابراهیمی و دکتر زاهدی و حسن‌پور کمک کردند و تا الان جلوی برخی از این طرح‌ها گرفته شده است.

به غیر از درآمد ارزش افزوده که به نوعی شهرداری در تحقق آن دخیل نیست، شهرداری کرمان چه آیتمی در بحث درآمد پایدار مد نظر دارد؟ شهرداری برخی از کلان‌شهرها  به صورت مشارکتی سرمایه‌گذاریی‌هایی حتی در حوزه ساخت و ساز انجام داده و از این طریق برای خود خلق درآمد کردند.

آیتم سرمایه‌گذاری‌ برای ما مسئله جدی بوده است. اولا ما دیگر املاک را نمی‌فروشیم و جمع می‌کنیم، مخصوصا در بحث تفکیک این‌ها را آرام، آرام کنار هم تفکیک می‌کنیم. یعنی قطعات بزرگ را برای سرمایه‌گذاری به وجود می‌آوریم. ما نسبت به سال گذشته ۲ تا ۲.۵ برابر قطعات قابل سرمایه‌گذاری بیشتری داریم. هم‌اکنون ۳۰ بسته سرمایه‌گذاری که نرخ بازگشت آن محاسبه شده، آماده‌است. نکته‌ای که وجود دارد، این است که سرمایه‌گذار بسیار سخت در کرمان سرمایه‌گذاری کرده و اعتماد می‌کند. معمولا می‌گویند تا زمانی که صاروج شما اینطور است و هتل بام و پروژه بیرم‌آباد، بدین شکل است، تمایلی به سرمایه‌گذاری نداریم؛ بهترین زمین هم پیشنهاد دهیم ان قلت دارد و یا شرایط خیلی خاصی دارد.

این ۳۰ بسته اقتصادی حداقل ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است اما به شدت پیگیریم که این افراد برای امضای قرارداد نهایی بیایند.

این ۳۰ بسته در چه حوزه‌ای است؟

مثلا حوزه گردشگری دارد. حمام ته باغ لله که الان ۸۰ درصدش آماده است.

چقدر به امسال می‌رسد؟

حداقل ۴ الی ۵  مورد سرمایه‌گذارش قطعی شده و به امسال می‌رسد. بخشی ممکن است قراردادش در قالب اجاره و یا بی او تی باشد .مثلا در مورد حمام ته باغ لله که فردی فرضا ۳میلیارد هزینه‌ می‌کند من ۵ یا ۶ و یا حتی ۱۰ سال ممکن است این حمام به فرد واگذار شود و بعد در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد اما جلوی یک سرمایه‌گذاری که دارد از بین می‌رود، گرفته می‌شود.یا اگر تعیین تکلیف صاروج اگر انجام شود و تعهدات با هزینه بالا انجام شود، نشانه خوبی است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=97381
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.