احتمال ورود موج جدید ملخ‌های صحرایی به شمال کرمان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: احتمال می رود ملخ ها از اواخر اسفندماه و نهایت تا اردیبهشت با توجه به شرایط دمایی موجود به شمال استان کرمان وارد شوند.

«ناصر طاهری» روز پنجشنبه با اشاره این که کاهش دمای هوا مانع ورود ملخ‌های صحرایی به استان شده است، گفت: احتمال می رود ملخ ها از اواخر اسفندماه و نهایت تا اردیبهشت با توجه به شرایط دمایی موجود به شمال استان کرمان وارد شوند، شهرستان های ارزوئیه و ریگان بیش از سایر مناطق در تیررس این آفت قرار دارند.

وی با بیان اینکه هجوم ملخ به سایر مناطق استان کرمان نیز پیش بینی شده است تصریح کرد:

با توجه به اینکه هجوم ملخ امسال در آفریقا بیشتر از سال گذشته است احتمال می رود شدت هجوم این آفت به استان کرمان نیز بیش از سال قبل باشد.

کرمان از 3 جبهه با ملخ ها درگیر می‌شود

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با بیان اینکه این استان امسال بر اساس هشدار سازمان‌های فائو و حفظ نباتات از سه جبهه با ملخ‌های صحرایی درگیر می‌شود گفت: گروه نخست ملخ های حمله کننده به استان کرمان، همان ملخ هایی هستند که سال گذشته از ایران عبور کرده و به سمت کشورهای هند و پاکستان رفته اند و اکنون در حال بازگشت به استان های حاشیه خلیج فارس و شهرهای جنوبی کرمان مانند رمشک، کهنوج و همچنین بندرعباس هستند.

وی اظهار داشت: دسته دوم ملخ های تهدید کننده استان کرمان، ملخ هایی هستند که از شبه جزیره عربستان، یمن و آفریقا به سمت کشور ما می آیند و بعد از گذر از استان های همجوار به کرمان می رسند.

طاهری تصریح کرد: دسته سوم ملخ هایی که ممکن است طبق پیش بینی ها به استان کرمان حمله‌ور شوند همان ملخ هایی هستند که سال قبل در این استان حضور داشته و تخم‌گذاری کرده اند و اکنون با توجه به گذر زمان، تخم ها تبدیل به نوزاد ملخ می شود و به اراضی و مراتع حمله می کنند.

طاهری با بیان اینکه مبارزه با ملخ های صحرایی در استان های همجوار کرمان آغاز شده است گفت: شرایط موجود و سبز نبودن مزارع با توجه به فصل سرما، مبارزه با ملخ را به دلیل پروازهای طولانی مدت، دشوار کرده به طوری که ملخ ها طی یک پرواز طولانی مدت می توانند از یک آبادی به آبادی دیگر برسند.

مبارزه با ۱۷۳ دسته ملخ صحرایی در سطح ۷۳۵ هزار و ۲۳۴ هکتار از مناطق آلوده

با وجود اینکه خاستگاه ملخ صحرایی شبه جزیره عربستان است اما هجوم ملخ صحرایی از بهمن ماه سال ۹۷ در اراضی کشاورزی و عرصه های منابع طبیعی بندر نخیلو استان هرمزگان برای نخستین بار دیده شد و تا اوایل مردادماه سال ۹۸ در بیش از ۹ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، ایلام، خراسان جنوبی و قشم سرایت کرد.

گفته‌ها حاکی از آن است که هجوم ملخ‌ صحرایی به ایران در بیش از پنج دهه اخیر بی‌سابقه بوده به طوری که در سال ۱۳۴۰ با حمله ملخ‌ها در سطحی بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مبارزه شده بود.

آفت ملخ صحرایی ۲۰ درصد از خشکی های دنیا را در سیطره خود دارد و می تواند بیش از ۲۰۰ کیلومتر در روز پرواز کند که در هفته به بیش از یک هزار کیلومتر می رسد و البته رکورد پنج هزار کیلومتر را نیز دارد.

این ملخ روزانه معادل وزن خود، خوراک دارد و هر یک هزار و ۱۰۰ ملخ در یک روز می تواند معادل یک انسان یعنی حدود ۲ کیلوگرم از محصولات غذایی استفاده کند که در شرایط طغیانی تنه درختان از هجوم آنها مصون نیستند.

زاد و ولد این آفت نیز به گونه ای است که در طول سه تا پنج  ماهه، ۳۰۰ تخم به فاصله یک هفته و در هر دوره ۹۰ تا ۱۲۰ عدد تخم در عمق ۱۰ سانتیمتری خاک می گذارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=41389
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.