ایجاد پایگاه جهانی لوت در بم

کرمان نو- مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت کشور افزود: ایجاد یک پایگاه جهانی لوت در شهرستان بم با در اختیار قرار دادن زمین برای این پایگاه و همچنین تخصیص بودجه لازم توسط دستگاه ها متولی به طور حتم در آینده رقم خواهد خورد.

دکتر مهران مقصودی شامگاه سه شنبه در حاشیه سفرش به شهرستان بم هدف از سفر خود را دیدن پتانسیل های شهرستان بم دانست و اظهارداشت:شهرستان بم با داشتن ۳ اثر جهانی از ظرفیت و پتانسیل خوبی برخوردار است در صورتی که بسیاری از شهرستان ها حتی یک اثر جهانی هم ندارند.

او می گوید پایگاه بیابانی لوت در بم باید پایگاهی شود که نیاز گردشگران را ضمن حفاظت از منطقه تامین کند .

او بیان کرد: باید بین پایگاه های جهانی هم افزایی وجود داشته باشد زیرا با هم‌گرایی اثرهای تاریخی این شهرستان می‌توانیم در توسعه گردشگری منطقه نیز موثرتر باشیم مثلا اگر پایگاه ارگ یا لوت و قنوات جهانی هر کدام کار خود را به تنهایی انجام دهند مطمئنا در توسعه گردشگری موثر نخواهد بود.

به گفته  مقصودی بحث اصلی در میراث جهانی یعنی اینکه یک اثر ارزش جهانی دارد و برای تمام مردم و نسل های جوان باید حفاظت شود.

مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت کشور توضیح داد: لوت جنوبی کمتر مورد توجه قرار گرفته است و اگر توجهی هم بوده در چندسال اخیر بعد از ثبت جهانی شدن بوده است

بم درگاه ورود به لوت شود

او ادامه داد: شهرستان بم بیشتر به دلیل وجود ارگ تاریخی بم مورد توجه همگان قرار گرفته نه به دلیل وجود کویر لوت که انتظار می رود کویر لوت هم هویتی داشته باشد و در آینده شهرستان بم درگاه ورود به لوت شود.

مقصودی تاکید کرد: در درجه اول بحث حفاظت مهم است و بعد از آن بحث توسعه پایدار و آموزش در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

او تصریح کرد: پایگاه جهانی لوت باید جایی باشد که مرکز تولید و فروش صنایع دستی، موزه میراث تاریخ طبیعی،ماکتی از لوت و نمایش فیلم در آن جا وجود داشته باشد و هرزمان شخصی به پایگاه مراجعه می کند با یک ربع حضور در آن جا با لوت آشنا شود.

کویر لوت جهانی است

واو خاطرنشان کرد: کویر لوت مخصوص یک شهرستان یا استان خاص نیست بلکه لوت ایران و جهان است و باید نگاه کلان به این قضیه داشته باشیم.

مدیر پایگاه جهانی بیابان لوت کشور افزود: در ارگ تاریخی بم می توان اتاقی را به عنوان دفتر پایگاه قرار داد اما در لوت نمی توان جای خاصی را به عنوان دفتر پایگاه در نظر بگیریم.

مقصودی گفت: نگاه مدیریتی مهم است و ساختمان مهم نیست اگر ساختمان هم می گوییم به دلیل بحث توانمندسازی جوامع محلی برای بحث صنایع دستی و مواردی که با برند میراث جهانی برجسته شوند وگرنه مکان به عنوان پایگاه در بحث میراث طبیعی جهانی با این وسعت زیاد اهمیت خاصی ندارد.

او بیان کرد: مسیری برای ورود گردشگر به کویرلوت تعریف شده که هنوز تصویب نشده است اما گردشگر برای ورود به کویر لوت می تواند از بم وارد شده و از شاهرخ آباد شهرستان فهرج خارج شود یا برعکس از شاهرخ آباد فهرج وارد شده و از بم خارج شود.

مقصودی درباره ورود تورهای غیرمجاز از استان های دیگر به کویرلوت بم گفت:محیط این اثر طبیعی بسیار وسیع است و نمی توانیم برای این اثر مانند آثار تاریخی درب بگذاریم اما با استفاده از نصب جی پی اس و اطلاع رسانی از طریق مردم محلی می توان از ورود این افراد جلوگیری به عمل آید.

به گزارش ایرنا بیابان لوت سه استان کرمان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را دربرمی‌گیرد و بخشی از از این کویر نیز در محدوده جغرافیایی شهرستان بم و شهداد است. کویر لوت بعنوان اولین اثر طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

بیابان لوت ایران در ۲۷ تیرماه ۱۳۹۵، طی نشست چهلم سازمان یونسکو و با موافقت اعضا، در فهرست جهانی ثبت شد.

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=78873
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.