بی‌آبی برای مردم کهنوج همچنان ادامه دارد

شهروندان برخی از مناطق شهر کهنوج از جمله شهرک صنعتی با مشکل افت فشار آب، بی‌آبی و حتی قطعی آب روبرو هستند. مشکل بی‌آبی چندماه است که گریبان اهالی کهنوج را گرفته و رهایشان نمی‌کند، چندی پیش معاون سیاسی فرماندار کهنوج قول داده بود که تا یک ماه دیگر آب به شهر کهنوج برسد اما با گذشت چندماه هنوز مردم این شهر با مشکل بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند. فرماندار کهنوج می‌گوید: «مشکل مالی نداریم و روزهای آخر کار را می‌گذرانیم، البته معارضی در مسیر داشتیم که  به خیر گذشت. نمی‌خواهم زمان تعیین کنم ولی به دستور مدیرعامل آبفا قرار شده دیزل‌ها تا اوایل هفته آینده نصب شوند و پس از آن حتما آب به مخزن وارد می‌شود.»

الهام پیپر| وضعیت آب در این منطقه اکنون به حادترین شکل خود رسیده، ساعت‌هایی از شبانه‌روز، بیشتر منازل شهرک صنعتی و برخی از محله‌های شهر با مشکل نبود آب مواجهند، بسیاری از شهروندان کهنوجی که در منازلشان پمپ آب ندارند، مجبور هستند آب را به نوعی ذخیره کنند.
در مناطق دیگری از شهر نیز آب بطور شبانه‌روزی قطع است و برخی دیگر تنها در ساعت‌های محدود، از آب لوله‌کشی استفاده می‌کنند. به‌دلیل افت فشار آب، بسیاری از شهروندان برای استحمام با مشکل روبرو شده‌اند. یکی از سایت‌های خبری کهنوج در سال 1396 نیز نوشته بود:« در حالی ساکنان شهر کهنوج بخصوص ساکنان شهرک صنعتی از افت فشار و قطعی آب این شهرک در گرمای طاقت فرسای تابستان گلایه دارند، مسوولان با رد این مسأله تنها از افت فشار آب و یا برطرف شدن مشکل آب در این شهر خبر می‌دهند.»

درد بی‌آبی از زبان مردم

برخی از اهالی این شهر عنوان می‌کنند در بی آبی به سر می‌برند و فریادشان به هیچ کجا نمی‌رسد .شدت گرمای هوا، فقدان آب بهداشتی و شرب و عدم استفاده از وسایل سرمایشی و از همه مهم‌تر بی‌توجهی مسوولان مشکلات بسیاری را برای شهروندان به وجود آورده و روال زندگی عادی مردم را با مشکل مواجه کرده است.
مردم شهر کهنوج بخصوص ساکنین شهرک صنعتی و برخی محله های شهرک آزادگان و… از بی‌آبی کلافه شده‌اند و می‌گویند:« بیشتر اوقات آب لوله کشی قطع است و بحران بی‌آبی به طور کامل دامن‌گیر ساکنان این شهرستان شده است.

یکی از ساکنان شهرک صنعتی می‌گوید: «در اکثر ساعات شبانه روز آب شرب این منطقه با قطعی و با فشارکم روبرو است و همچنین کیفیت آب شرب این شهرستان پایین است.»
وی افزود: «مشکل آب در سایر محله‌های شهر باعث نارضایتی همشهریان شده است!چند هفته پیش در خبرها خواندیم که چاه آب شرب جدید شهر کهنوج افتتاح و وارد مدار شده است،انتظار می‌رفت با بهره‌برداری از این طرح شاهد بهبود کیفیت و کمیت آب شرب باشیم.»

یکی از اهالی کهنوج به «کاغذوطن»می‌گوید:«ما بچه کوچک داریم، خیلی زندگی برای ما و سایر مردم سخت شده،ما هم جزو مردم ایران هستیم چرا کسی به ما اهمیت نمی دهد؟ قرار شد در هفته دولت پروژه آبرسانی به کهنوج تمام شود ولی هنوز هیچ خبری نشده است.» سالاری افزود:«شهرک صنعتی شهروندان خیابان قائم روبه روی اداره بهزیستی جنب پلیس به علاوه 10، ماه‌هاست آب ندارد، گناه ما چیست که در این شهر ساکن هستیم؟ بیشتر از یک سال است که با مشکل بی‌آبی مواجهیم. از ساعت ۹ صبح آب قطع می‌شود و تا روز بعد،ساعت ۶ صبح وصل نمی‌شود، از نظر بهداشت خیلی مشکل داریم، بابت شست‌وشوی ظروف ولباس‌های کثیف بچه‌ها در سرویس‌های بهداشتی در هر خانه تعدادی بطری گذاشته شده، به نظر مسوولان  شهرستان کهنوج این دور از انصاف و عدالت نیست؟»
دندان روی جگر بگذارید
«حسینی» بخشدار مرکزی کهنوج در اردیبهشت ماه به«کاغذوطن»گفته بود:«آب شهر کهنوج دارای ECبالای ۱۲۰۰ است که همان شوری آب است و مردم از روستاهای اطراف، آب مورد نیاز برای خوردن را تهیه می‌کنند. اکنون بشدت در حال کار هستیم تا آب به مجتمع شهرک آزادگان برسد،6 الی هفت کیلومتر لوله‌گذاری در حال انجام است و بیل‌های مکانیکی درمسیر درحال کار هستند، اگرچه در برخی از نقاط، لوله باید از کنار کوه رد شود، اما پروژه سرعت خوبی درحال پیشرفت است و در عرض یکی دوماه آینده«اواسط تیرماه» آب به شهر خواهد رسید و این مشکل حل می‌شود.»
قانعی معاون سیاسی سابق فرمانداری کهنوج هم در همان زمان به«کاغذوطن»گفت:«در شهرک‌های آزادگان و صنعتی که تعداد کمی جمعیت دارند، مردم گلایه دارند. پیمانکار 40 روز در شرایط عادی، در صورت پیش نیامدن معارض و مشکل در مسیر، فرصت خواسته تا پروژه را تحویل دهد. مردم در این مدت باید صبرکنند تا مشکل حل شود.»

قانعی افزود:«بارها به مردم گفتیم در همان چندساعتی که آب می‌رسد ذخیره کنند اما حاضر نیستند این کار را انجام دهند.»

توسعه شهر باعث کم‌آبی شد
وحدت عیدی فرماندار شهرستان کهنوج در تماس با «کاغذوطن»گفت:«شهر توسعه پیدا کرده و بزرگ شده، از طرفی خشکسالی هم مزید بر علت شده و چاه‌های آب را دچار خشکیدگی کرده، برخی چاه‌ها هم پلمپ شده‌اند. اکنون آب مصرفی کهنوج 328لیتر در ثانیه است و آبی که تولید می‌شود 320 لیتر است، حدود هشت لیتر کمبود آب داریم.»

وی افزود:«این میزان کمبود فقط شهرک‌ها و محلاتی را که در ارتفاعات شهر واقع شده‌اند را با افت فشار مواجه کرده و به صورت آبرسانی سیار همیشه این محلات را آبرسانی می‌کنیم. برخی مواقع نیز با همان شبکه آب در شبانه‌روز دو الی سه ساعت آب به مردم رساندیم و این مساله مشکل مردم را حل کرده است، اما مشکل اصلی جایی است که یک باره دو تا از چاه‌های ما همزمان با هم دچار مشکل فنی می‌شوند و یک باره 40-50لیتر بر ثانیه کسری پیدا می‌کنیم که ساعات زیادی طول می‌کشد تا آب به همه برسد و این مساله صدای مردم را در می‌آورد.»
آب معدنی به شهر کهنوج می‌رسد
فرماندار کهنوج ادامه داد:«مخزن آب پنج هزار متر مکعبی در بالادست این شهرک‌ها معروف به مخزن آزادگان ساخته شده و آب شیرینی از دشت رضاآباد به شهر می‌رسد و ای سی آن زیر500است که آب معدنی و گوارایی است.»
گاو را کشتیم و چرم زدیم فقط دمش مانده است
وی ادامه داد:« در مسیر، حدود 6 کیلومتر کوهستانی بود و ظاهرا ما در یک مسیر در حال راهسازی هستیم،  کشیدن آب و آن 6 کیلومتر خیلی مسیر سختی بود. انگار گاوی کشتیم،چرم زدیم و فقط دمش باقی مانده است. انتقال آب به لوله با مته به عمق ده متر باید انجام می‌شد تا چاهی عمیق حفر شود، اما مته شکست و باید بقیه مسیر با دست حفر می‌شد که همین باعث زمانبری روند پروژه شد. فکر می‌کنم به همین زودی مشکل حل شود، اگر پیمانکار دیزل هم گیر نیاید به نحوی مشکل را خودمان رفع می‌کنیم. 28میلیارد تومان اعتبار این پروژه بود که آبفار این میزان پول را با گرفتن وام تامین کرده است.»
دیزل‌ها تا هفته آینده نصب می‌شوند و آب وارد مخزن می‌شود
عیدی تصریح کرد:«مشکل مالی نداریم و روزهای آخر کار را می‌گذرانیم، البته معارضی در مسیر داشتیم که خداراشکر به خیر گذشت.»

وی تاکید کرد:«نمی‌خواهم زمان بدهم ولی مدیرعامل آبفا دستور داد که دیزل‌ها تا اوایل هفته آینده نصب شوند و پس از آن حتما آب به مخزن وارد می‌شود.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=34933
1 نظر
  1. مجتبی پورکی پور می گوید

    خونه نزدیک موتور اب هست پشت پمپ بنزین زابلی نمیدونیم با این مشکل بی ابی تا کی باید سر کرد ایا ایند این شهر چه میشود مسعولان هیچ راهی برای بی ابی پیدا نمیکونن ازنور بعضی از مردم باغچه اب میدن کنتر اب ندارن .هیچ تدبیر برای اب نیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.