شهرک‌های «طبیعت» و «عدالت»جیرفت اسیر برمودای فراموشی

مدیر امور آب و فاضلاب جیرفت گفت: تلاش می‌کنیم تا دهه فجر سال جاری، اهالی شهرک‌های عدالت و طبیعت به آب آشامیدنی دسترسی پیدا کنند.

خبرنگار: نجمه سعیدی | بیش از ۱۰ سال است که زمین‌های شهرک های طبیعت و عدالت شهرستان جیرفت واگذار شده اند، واگذاری ای که بدون وجود هیچ زیرساختی بود، از آن زمان به بعد این دو شهرک از بسیاری از خدمات شهری محروم بوده و هستند، هر چند وقت یکبار مسوولان وعده هایی را برای رفع مشکلات این شهرک ها می دهند که انگار قرار نیست به هیچ سرانجامی برسد.

اهالی این شهرک ها از ابتدایی ترین حقوق محروم اند.در شرایط کنونی که شیوع کرونا امان همه ی استان را گرفته است و ترس از شیوع این بیماری و از بین بردن آلودگی ها ، مصرف آب را در سراسر استان بالا برده است.

اهالی شهرک های طبیعت و عدالت جیرفت آبی ندارند که برای نوشیدن و شستشو استفاده کنند،همچنین مشکلات جمع آوری زباله در این شهرک ها، سرنوشتی مشابه آب آشامیدنی دارد و این یعنی در شرایط کنونی، این دو شهرک با مشکل اساسی بهداشتی روبرو هستند.

کرمان نو به امید برطرف شدن مشکلات این دو شهرک که بیش از 50 خانوار در آن ها ساکن هستند، چندین گزارش کار کرده و هر بار وعده هایی شنیده است. اما دریغ از عملی شدن.

انگار این دو شهرک در برمودای فراموشی ناپدید شده اند و مسوولان آنها را نمی‌بینند. آخرین وعده را عطاپور وزیری فرماندار جیرفت در مورد وضعیت شهرک عدالت و طبیعت به ما داده بود.

او گفت بود: در شورای تامین استان مصوب شده است که کد روستایی این دو شهرک دوباره احیا شود تا خدمات‌ دریافت کنند، قرار بود این کار به زودی انجام شود، اما تاکنون خبری نیست و مشکلات دفع زباله هم غیر قابل تحمل شده است.

مشکلات جمع‌آوری زباله در کارگروه پسماند مطرح می‌شود

قریشی رییس اداره محیط زیست شهرستان جیرفت در مورد وضعیت جمع‌آوری زباله در این 2 شهرک به کرمان نو گفت: برای تعیین تکلیف وضعیت جمع آوری زباله، ما درخواستمان را برای بخشداری نوشته ایم، زیرا مسوولیت این دو شهرک که خارج از محدوده شهر هستند، بر عهده بخشداری است.

قریشی گفت: من این مشکل را با معاون عمرانی فرماندار که کارگروه پسماندها زیر نظرشان تشکیل می شود هم مطرح کردم ، به من گفته شد، ابتدا باید مجوز این دو شهرک درست شود، که به عنوان روستا شناخته شوند. این شهرک ها باید مجوزات لازم را دریافت کند و هنوز به عنوان روستا هم شناخته نشده است، ابتدا باید هویت این فضا ها را تعریف کنیم، تا بعد از آن خدمات بگیرند.

رییس محیط زیست جیرفت ادامه داد: ظاهرا دو شهرک عدالت و طبیعت بدون مجوز در کنار شهرک صنعتی ساخته شده اند و برای شهرک صنعتی هم مشکلات متعددی را به بار آورده اند و ساکنین این دو شهرک هم به حق ، انتظار خدمات دارند.

قریشی تاکید کرد: ما در این شهرک ها با دو مسئله روبرو هستیم از یک سو مشکلاتی برای سرمایه گذاری، برخی طرح‌ها در شهرک های صنعتی به وجود آمده است که به دلیل نزدیک بودن فضای مسکونی به شهرک صنعتی رخ می دهد و نمی توانیم مجوز بعضی از کارخانه ها را بدهیم و مشکل بعدی هم خدمات رسانی به شهرک طبیعت و عدالت است.

قریشی اعلام کرد: ما پیگیر حل مشکلات ساکنین این شهرک ها هستیم و قرار است دو شهرک به شکل روستا مجوز گرفته تا خدمات بگیرند. مشکل پسماند این شهرک ها را هم در کار گروه مطرح خواهیم کرد. اکنون در این شهرک ها، سطل جمع آوری زباله وجود ندارد،اما ظاهرا پیش از این یک سطل چرخ دار بزرگ بوده که متاسفانه به سرقت رفته و دیگر جایگزین نشده است.

مشکلات بهداشتی به دستگاه‌های اجرایی فرستاده شده است

اسفندیاری مسوول بهداشت محیط ، مرکز بهداشت جیرفت نیز در مورد مشکلات بهداشتی دو شهرک طبیعت و عدالت به کرمان نو گفت: برای جمع آوری زباله‌های این دو شهرک، ما پیگیر بودیم، اما شهرداری زیر بار جمع آوری زباله ها در این دو شهرک نمی‌رود و می گویند، جز شهر نیستند.

اسفندیاری گفت: به ما در تیر ماه قول دادند که مشکلات جمع آوری زباله، حل شود که متاسفانه خبری نشد.این مشکلات به این دلیل است که این دو شهرک را نه، جز شهر می دانند و نه روستا.در روستا ها خدمات، به عهده دهیاری است و در شهر شهرداری ها ،ما مکاتبات زیادی با ارگان‌های مختلف انجام دادیم که همه ی آن ها موجود و قابل ارائه است.

اسفندیاری یادآوری کرد: مرکز بهداشت فقط یک واحد نظارتی است و اجرا به عهده ارگان های دیگر است ما فقط مشکلات را اعلام می کنیم که در این مورد، چندین مرتبه این کار را کرده ایم.

مسوول بهداشت محیط مرکز بهداشت جیرفت تأکید کرد : این شهرک ها جمعیت بالایی دارند و این بی توجهی تبعات زیادی خواهد داشت.

وی در مورد مشکلات آب آشامیدنی این دو شهرک گفت : آب و برق این شهرک ها مشکل دارد و حتی برق کشی در بسیاری از نقاط این شهرک به صورت غیر ایمن است. ما دفعه اول در مورد مشکلات به دستگاه مربوطه گزارش می دهیم ، اما بعد از آن به فرمانداری گزارش می کنیم.

اسفندیاری گفت: با توجه به شیوع کرونا و رسیدن فصل سرما و افزایش بیماری ها، رفع مشکلات بهداشتی این شهرک باید در اولویت قرار بگیرد و اهمیتی ندارد که اسم این شهرک ها، شهر باشد یا روستا، مهم این است که خدمات بگیرند. مشایخی رییس آب و فاضلاب جیرفت از پیگیری‌های خود برای آبرسانی این شهرک می گوید.

او به به کرمان نو می گوید: همه ی تلاش خودمان را انجام می دهیم که تا دهه فجر سال جاری اهالی این دو شهرک به آب آشامیدنی دسترسی پیدا کنند. برای دانستن سرانجام روستا شدن این دو شهرک، وعده ای که فرمانداری جیرفت در جریان گزارش قبلی، کاغذ وطن داده بود، با عطاپور تماس گرفتیم اما متاسفانه موفق به گفتگو نشدیم .

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=57929
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.