مطالبه بررسی وضعیت پرداخت‌ها در شهرداری کرمان


شکاف حقوق بین کارکنان شهرداری بیشتر شد

افزایش 57 درصدی حقوق کارگری برای شهرداری کرمان دردسر شد. شهرداری کرمان که بیشتر نیروهایش قرارداد کارگری دارند با قانون افزایش حقوق 57 درصدی سال 1401 درگیر چالش‌هایی شده است. مثل اینکه اکثر معاونان و شهرداران مناطق شهرداری کرمان حکم کارگری دارند و با این افزایش حقوق مبلغ خالص دریافتی‌شان در فروردین ۱۴۰۱ به حدود ۲۵ میلیون تومان رسیده است. عددی که در بهمن و اسفند سال گذشته حدودا ۱۷ تا ۱۸ میلیون تومان بود.

این در حالی است که کارمندانی که قرارداد کارمندی داشتند افزایش حقوق چندانی در سال جدید نداشتند.
مجمع مطالبه‌گران شهر کرمان به تازگی در یک نامه به شورای شهر کرمان خواستار رسیدگی دو فوریتی به افزایش حقوق چشم‌گیر برخی مدیران با حکم کارگری شده است.
در این نامه از شورای شهر کرمان درخواست شده است با توجه به مغایر بودن حقوق و دستمزدها در بین نیروهای کارگری که اختلاف حقوق را به ۱۸ میلیون تومان می‌رساند، شورای شهر به صورت دوفوریتی و تا پایان ماه اردیبهشت موضوع این حقوق‌ها را برطرف کند.
گوهری مدیر مجمع مطالبه‌گران به کرمان‌نو می‌گوید :« برخی مدیران شهرداری اضافه کار ۱۱ میلیونی می‌گیرند و کارگران با قرارداد مشابه مبلغ بسیار کمتری دریافت می‌کنند. اگر اضافه‌کار مدیران که ساعات زیاد و غیرمنطقی‌است حذف شود یا عادلانه شود این اختلاف حقوق زیاد کمتر خواهد شد.»
او ادامه می‌دهد:« آیین نامه حقوق و مزایای شهرداری به دست شورای شهر کرمان رسیده است و برای اجرایی شدن در حقوق اردیبهشت ماه فقط نیاز به یک تصویب دوفوریتی دارد.»
رئیس مجمع مطالبه گران استان در خصوص کم شدن اضافه کار برای افراد با قرارداد کارمندی نیز اضافه می‌کند:« نیازی به تغییر اضافه کار در قراردادهای کارمندی نیست و شکاف دریافت حقوق در بین نیروهای با قرارداد کارگری شهرداری کرمان است.»
اگر نصف به علاوه یک نفر از اعضای شورای شهر کرمان به دو فوریتی بودن این طرح رای دهند، آیین نامه جدید برای اجرا به شهرداری ابلاغ می‌شود.
رئیس شورای شهر کرمان در رابطه با این نامه و موضوع افزایش حقوق‌ها می‌گوید در اولین نشست شورای شهر این موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت.

محمد امینی‌زاده رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر کرمان در پاسخ به افزایش حقوق مدیران با قرارداد کارگری شهرداری کرمان می‌گوید:« در سال‌های قبل امکان تبدیل قرارداد نیروهای کارگری وجود داشته است اما این اتفاق نیفتاده است و با توجه به تورم نیرو در شهرداری کرمان این افزایش حقوق دردسر ایجاد کرده است.»
امینی‌زاده توضیح می‌دهد:« برای کسانی که حداقل حقوق را دریافت می‌کردند افزایش ۵۷ درصدی بوده و برای مابقی ۳۹ درصد افزایش اعمال شده است. اما مشکل اینجاست که با اینکه در این دوره شهرداری میانگین ساعات اضافه کار به طور جدی کاهش پیدا کرده است، اما به دلیل افزایش ۵۷ درصدی پرداختی اضافه کار مدیران هم زیاد شده است و باعث شده پرداختی اضافه کار نسبت سال گذشته ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.»
اما امینی زاده معتقد است به طور کلی حقوق مدیران با حکم کارگری توجه چشم گیری نداشته است، او می‌گوید« برخی مدیرانی که در ماه‌های پایانی سال گذشته حقوق‌هایش منتشر شد دریافتی بیشتری داشتند. تا آبان ماه و براساس رسم دوره قبل دریافتی دیگری داشتند که در حقوق ماهیانه منتشر نمی‌شد. این مدیران که حدود ۱۶۰ نفر در شهرداری می‌شدند اصطلاحا در لیست مدیران حقوق ثابت بودند که بین ۳ تا ۵ میلیون تومان را خارج از حقوق دریافت می‌کردند، یعنی مثلا مدیری که سال گذشته ۱۸ میلیون حقوق میٰ‌گرفته ۳ تا ۵ هم حقوق ثابت داشته که منتشر نشده است و اگر آن مدیر الان ۲۵ میلیون می‌گیرد یعنی مدیران شهرداری در دوره‌های قبلی شورا همین مقدار را می‌گرفتند و با این افزایش حقوق هم تقریبا همین مقدار را می‌گیرند.»
رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر ادامه می‌دهد:« بسیاری از پرداخت‌ها در شهرداری کرمان آیین نامه و ضابطه مشخصی ندارد مانند پرداخت حق الجلسات، کارانه یا تشویقی، که شورای شهر قصد دارد ضوابط تمام این پرداخت‌ها را مشخص کند .»
امینی زاده در پایان می‌گوید:« در حوزه حقوق‌و مزایا کار درست و دقیق این است که فاصله حداقل و حداکثر حقوق را در سال گذشته و سال جدید را بررسی کنیم و ببینیم اختلاف حقوق کمتر شده است یا خیر؟»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=88525
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.