کروناویروس | مدیرکل کار کرمان: امکان تعطیلی معادن زغالسنگ وجود ندارد

در حالی که شیوع ویروس کرونا همچنان در استان ادامه دارد و بسیاری از مشاغل تعطیل یا دور کار شده اند اما مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان می‌گوید: امکان تعطیلی معادن زغالسنگ وجود ندارد.

چند روزی است در فضای مجازی شاهد انتشار درد و دل کارگران معادن ‌ذغالسنگ راور و کوهبنان و کار در این روزهای حساس در شرایط شیوع ویروس کرونا هستیم.

تاکنون در استان تصمیم درستی برای معادن گرفته نشده است.

از آنجایی که در راور و کوهبنان شغل اکثر مردم کار در معادن است بنابراین شاید نیمی از مردم این شهرستان ها به طور مستقیم با کارگران در تماس باشند.

کارگرانی که اکثرا مشکلات تنفسی و ریوی دارند و اگر ویروس کرونا به معادن برسد فاجعه ای رخ می دهد که شاید دیگر قابل کنترل نباشد.

در حالی که مدارس تعطیل و فرزندان و مادران در خانه  قرنطینه شده اند، پدران در محیط آلوده معادن آن هم با ریه های مشکل دار در حال فعالیت هستند.

مدیر عامل شرکت ذغالسنگ کرمان می گوید: تصمیم تعطیلی کلی معادن باید توسط شواری تامین استان و وزارت کشور صورت گرفته و در این رابطه دو جنبه موضوع باید در نظر گرفته شود.

مهندس مرتاض ادامه داد: در صورت نبودن ذغال کوره های کارخانه ذوب آهن اصفهان از چرخه کار خارج می‌شوند و راه اندازی مجدد آن ها هزینه بسیار بالایی دارد و کوره باید به کلی عوض شود.

وی با تاکید به عدم امکان تعطیلی کلی معادن افزود: ذخیره ذغال نیز برای چنین کاری وجود ندارد و تولید ذغال به صورت یک به یک است.

مرتاض گفت: اما می توان ظرفیت تولید را تا حدی کاهش داد و تعداد کارگران در معادن کم تر شود.

وی در این مورد ادامه داد: بعد دیگر این موضوع در مورد پرداخت دستمزد کارگران است که در این مورد نیز اداره کار باید تصمیم گیری کند که در این مدت هزینه های کارگران چگونه پرداخت شود.

مدیر عامل شرکت ذغالسنگ کرمان گفت: به عنوان مثال برای دستمزد از بیمه بیکاری یا مرخصی استفاده کنند که نیاز به تشکیل جلسه و تصمیم گیری است.

مرتاض تصریح کرد: بخشی از این موضوع که کاهش نیروی کار است در اختیار شرکت ذغال سنگ بوده و  مشکلی وجود ندارد.

مدیر عامل شرکت ذغالسنگ کرمان توضیح داد: در حال حاضر ضدعفونی معادن هر روزه انجام می‌شود.

پرداخت بیمه بیکاری زمان بر است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان می‌گوید: در چنین شرایطی در مرحله اول توافق بین کارگر و کارفرما در مورد دریافت یا عدم دریافت دستمزد است.

اسماعیلی ادامه داد: در صورت عدم توافق موضوع باید در کمیسیون کارگری شهرستان مطرح و با توان مالی شرکت تصمیم گیری شود.

وی افزود: در صورت حل نشدن موضوع شورای تامین استان باید در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

اسماعیلی گفت: یکی از راه های پرداخت دستمزد بیمه بیکاری است که مشکلی برای پرداخت آن نبوده اما روند کار آن زمان بر است.

وی ادامه داد: راه دیگر موضوع مرخصی است که باید با هماهنگی کارفرما انجام شود.

وی تاکید کرد: برخی مشاغل غیر قابل تعطیلی کامل هستند و باید با پیشگیری از شیوع ویروس این بحران مدیریت شود.

حال باید دید مسولان مربوطه در این شرایط حساس برای این قشر از جامعه که خطر آسیب پذیری بسیار بالایی دارند چه تدبیری می‌اندیشند.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=44414
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.