طراحی و ساخت ربات ضد عفونی کننده UV در جیرفت

تیم پنج نفره دانشجویان دانشگاه جیرفت موفق شدند ظرف مدت ده روز یک ربات ضدعفونی کننده UV را بسازند.

به گزارش «کرمان نو» این روزها که بیماری کرونا دنیا را در تصرف خود درآورده است تیمی متشکل از دانشجویان و اساتید هیات علمی دانشگاه جیرفت از همان روزهای نخست شیوع بیماری کرونا شروع به ساخت دستگاه های ضدعفونی کردند.

نخبگانی از منطقه جنوب کرمان که محرومیت آن بر کسی پوشیده نیست موفق به ساخت رباتی شدند که با استفاده از اشعه UV می تواند تمامی نقاط و سطوح آلوده به ویروس را ضدعفونی کند.

این دانشجویان البته موفق به طراحی و ساخت ورودی ها و گیت های هوشمند برای ضدعفونی افراد شده اند. کار این دانشجویان با پشتیبانی سرمایه گذاران می تواند گام بزرگی در جهت خودکفایی ملی باشد. این دانشجویان با اعتباری حدود 13 میلیون تومان اقدام به ساخت این ربات کردند در حالی که نمونه خارجی آن امروزه با بیش از 50 میلیون تومان در بازار به فروش می رسد.

فایز پی پر، محمدکاظم کرمی، سیدهاشم رشیدی، رامین شریک‌آبادی، رامین مشایخی و محمدرضا حاجبی اعضای تیم سازنده این ربات هستند.

 این ربات برای مقابله با کرونا در مناطق گرمسیری مانند جیرفت موثر است

رییس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه جیرفت در این خصوص به «کرمان نو»گفت: ربات ضدعفونی کنند UV قابل کنترل از راه دور است.
ایمان گروهی افزود: این ربات به باتری های قابل شارژ نیز مجهز است و بدون اتصال به برق کار می کند.

گروهی تصریح کرد: این ربات به پنج لامپ uvc یک متری ۳۰ وات با فیلتر است که با تابش اشعه فرابنفش قابلیت رفع آلودگی سطوح، البسه، میز، تخت و تمامی وسایل موجود در اتاق را می تواند ضدعفونی کند.

این مسوول ادامه داد: در زمان ضدعفونی هیچکس نباید در فضای مورد نظر حضور داشته باشد زیرا لامپ های به کار رفته در ربات برای پوست انسان خطرناک و سرطان زا هستند.

کاهش هزینه‌های ضدعفونی در بیمارستان ها و…

وی تاکید کرد: نکته قابل توجه دستگاه این است که از پشت دیوار توسط اپراتور قابل هدایت است. گروهی اضافه کرد: ربات به سیستم هشدار صوتی مجهز شده که چند ثانیه قبل از روشن شدن لامپ‌های UVC بیرونی، هشدار لازم برای ترک اتاق و بستن درها را اعلام می‏‌کند.

گروهی این ربات را بسیار ارزشمند عنوان و ادامه داد: یک هواکش روی ربات نصب شده که از طریق چهار فَن، هوا را مکش کرده و بعد از عبور از فیلتر با لامپ‌های uvc ضدعفونی کرده و هوا را مجددا به اتاق باز می‏‌گرداند و اقدام به ضدعفونی هوای داخل اتاق می‏‌کند. وی تاکید کرد: این قابلیت در گرمای جیرفت که می شود گفت به شکل دائمی از وسایل سرمایشی همچون کولرهای گازی در فضای بسته استفاده می‏‌شود و عامل مهمی در شیوع ویروس کرونا در منطقه است، موثر خواهد بود.

رییس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه جیرفت گفت: بیمارستان با داشتن چنین رباتی دیگر نیاز به نصب لامپ‌های ثابت« UVC » در تمامی اتاق‌ها نداشته و چرخش این ربات در داخل اتاق‌های بیمارستان تمامی اتاق‌ها را ضدعفونی کرده و به میزان قابل توجهی در هزینه‌ها صرفه جویی می‏‌شود.

 دانشگاه جیرفت قادر به تولید انبوه ربات و تحویل به متقاضیان است

رییس دانشگاه جیرفت نیز به «کرمان نو» گفت: تیم پژوهشی دانشکده فنی و مهندسی با 10 روز کار بی وقفه موفق به ساخت این ربات شدند. شاپور کوهستانی افزود: دانشگاه جیرفت با داشتن پرسنلی متخصص قادر است تمامی بیمارستان ها و سازمان های جنوب استان را به این ربات تجهیز کند.

وی افزود: تجهیز بیمارستان به این ربات از هزینه بالای الکل و محلول‌های ضدعفونی کننده و یا نصب لامپ‌های ثابت UV در تمامی اتاق‌ها و سالن‌های بیمارستان می کاهد.

کوهستانی اضافه کرد: دانشجویان دانشگاه جیرفت می توانند این دستگاه را در ابعاد مختلف و با توجه به نیازهای بیمارستان‌ها طراحی و ارتقاء دهند. وی با بیان این مطلب تاکید کرد: می توان برای بیمارانی که با تخت یا برانکارد و همچنین افرادی که با ویلچر وارد بیمارستان می‌شوند، به شکلی طراحی کرد که این افراد هم بتوانند از دستگاه ضدعفونی استفاده کنند.

او با اشاره به اینکه دانشگاه آمادگی لازم را دارد که ربات را در کمترین زمان ممکن تولید و به متقاضیان تحویل دهد اضافه کرد: قیمت نمونه های خارجی این محصول در بازار بالای 50 میلیون تومان است در حالی که ما می توانیم با قیمتی مناسب آن را به متقاضیان تحویل دهیم.

 رونمایی از ربات ضدعفونی کننده در بیمارستان امام جیرفت

دکتر اصغر مکارم رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نیز در این خصوص می گوید: رهبر معظم  انقلاب همیشه بر تحقق شعار اقتصادی مقاومتی تاکید داشته و دارند تا بتوانیم شاهد کشوری مستقل باشیم.

وی افزود: در همین راستا تلاش کردیم با همکاری دانشگاه جیرفت شاهد تولید دستگاه های موثر و مورد نیاز برای مبارزه با ویروس کرونا باشیم.

وی ادامه داد: از تیمی که اقدام به ساخت این ربات کردند تشکر می کنم و خوشحالم که از این ربات موثر در بیمارستان امام خمینی (ره) جیرفت رونمایی کردیم و نظر من این است که تمامی مراکز و موسسات و ارگان ها باید به این دستگاه مجهز شوند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=50804
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.