نوروز پر بارش؛ عید امسال را سیل می‌برد؟| سازمان هواشناسی: سیلاب‌ها مثل سال گذشته نیست

پیش‌بینی بارش باران در اکثر نقاط کشور باعث نگرانی از ایجاد سیلاب شده است.

نوروز سال گذشته با آمدن سیل در اکثر استان‌های کشور همراه بود. سیلاب‌هایی که آسیب‌های فراوانی زد و چندین نفر هم قربانی شدند.

سازمان هواشناسی کشور اطلاعیه‌ای که روز گذشته منتشر کرد که در آن پیش‌بینی شده بود از فردا تا دوشنبه در اکثر نقاط کشور بارش‌های شدیدی رخ دهد.

در این اطلاعیه نسبت به احتمال سیلاب، بالا آمدن آب رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر شهری و اختلال تردد در جاده‌های مواصلاتی، لغزندگی جاده‌های کوهستانی، احتمال بارش تگرگ در مناطق مستعد و احتمال وقوع صاعقه هشدار داده شده بود.

در همین حال امروز اداره کل هواشناسی کرمان هم از ورود یک سامانه بارشی به استان خبر داد و اعلام کرد شدت بارش‌ها در جنوب بیشتر است.

آیا این اطلاعیه‌ها به معنای وقوع سیل مانند نوروز گذشته است؟

سیلاب در ابعاد کوچک‌تر

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفته به هیچ عنوان سیلاب‌های بهار سال گذشته را تجربه نمی‌کنیم. سال گذشته تا ۲۰۰ میلی‌متر بارش داشتیم و حداکثر بارش بهار سال جدید از ۳۰ تا ۵۰ میلی‌متر خواهد بود.

صادق ضیاییان به ایلنا گفته که اگر سازمان هواشناسی اخطاریه اعلام می‌کند، به موازات بارش پیش‌رو است. اخطاری جهت آمادگی دستگاه‌ها برای پیشگیری از صدمات احتمالی صادر می‌شود. اخطاریه‌ها بر مبنای میزان بارشی که در روزهای آینده داریم، صادر شده‌اند. البته روز یکشنبه کل کشور بارش‌های مساعد و خوبی را خواهد داشت.

به گفته او طبق نقشه‌ها، حداکثر بارش‌ها در مناطق درگیر (خوزستان و شاخه‌های منتهی به این استان) حداکثر ۳۰ میلیمتر است.

او اضافه کرده که ما نگرانیم که در غرب هرمزگان و استان سیستان و بلوچستان در روز یکشنبه سیلاب داشته باشیم که وزارت نیرو ابراز کرده است که جای نگرانی وجود ندارد، اما سازمان هواشناسی احتمال می‌دهد به دلیل سیلاب‌های سابقی که منجر به لبریز شدن سد‌ها شده است، خطری متوجه منطقه باشد. 

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور ادامه داده که مناطقی که سال گذشته درگیر سیلاب‌های شدید بودند، مناطقی که عمدتا در نواحی لرستان بود، حداکثر ۳۰ میلیمتر بارش خواهند داشت. البته ممکن است نقشه‌ها تا چند میلیمتر تغییر کنند، اما آن ابعادی که اظهار شده است، یعنی آنچه بهار سال گذشته تجربه کردیم، از نظر ما باطل و مردود می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=45379
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.