مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمان :


باغ‌موزه هرندی ساماندهی می شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان از آغاز ساماندهی باغ‌موزه هرندی خبر داد و گفت: تا نوروز ۹۹ بخشی از این پروژه‌ی ساماندهی به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در پاسخ به خبرنگار «فردای‌کرمان» درباره‌ی این‌که قرار است در این باغ‌موزه چه اتفاقی رخ بدهد، با بیان این‌که بخشی از محیط پیرامونی آن به اقامت‌گاه تبدیل می‌شود، گفت: «خانه قره‌چه‌داغی در مجاورت این بنا قرار دارد که در جریان اجرای طرح ساماندهی باغ‌موزه، به بخش خصوصی واگذار و تبدیل به اقامت‌گاه گردشگری می‌شود.»

فعالی افزود: «فضای گاوگرد و یک محوطه هم که پشت ساختمان اصلی باغ‌موزه قرار دارد به همراه محیط اطراف حوض، به رستوران و شربت‌خانه تبدیل می‌شود.»

وی با بیان این‌که در ضلع شمالی باغ‌موزه فضای خالی دیگری داریم که در آن، نمایشگاه و بازارچه صنایع‌دستی راه‌اندازی خواهد شد، ادامه داد: «از این محل، یک مسیر دسترسی هم به خیابان اصلی ایجاد خواهد داشت تا تردد راحت‌تر صورت گیرد.»

مدیر کل میراث‌فرهنگی استان کرمان گفت: «نگاه کلان ما این است که باغ توانمند شود و به شهروندان و گردشگران سرویس بدهد». وی وعده داد که بخشی از این پروژه تا آخر امسال و برای نوروز پیش‌رو آماده شود.

وی در پاسخ به این پرسش فردای‌کرمان که برای ساماندهی دو موزه ساز و باستان‌شناسی برنامه‌ای ندارید؟ اظهار کرد: «ما بهترین موزه‌های ساز و باستانی را در این باغ‌موزه داریم و از آنجا که ساماندهی موزه‌ها هم یکی از برنامه‌های هدف ما در استان کرمان است،  طرح ساماندهی و طرح محتوای موزه‌های فوق نیز تهیه شده است.»

وی درباره‌ی فضای سبز باغ‌موزه هرندی نیز خبر داد که شهرداری در حال انجام اقداماتی برای ساماندهی آن است. فعالی افزود: «شهرداری نیز در این پروژه در پی تفاهم‌نامه‌ای که با میراث‌فرهنگی دارد اقداماتی از جمله ساماندهی فضای‌‌سبزی و مبلمان را انجام می‌دهد.»

تاریخ ساخت عمارت و تشکیل باغ‌موزه هرندی به اواخر دوره‌ی قاجار و اوایل پهلوی اول برمی‌گردد؛ ظاهرا به دستور برادر حاکم کرمان در این مکان که چوپان‌محله بوده یک باغ و یک عمارت ساخته شده است. نقشه‌ی باغ، ایرانی ـ فرانسوی است و گفته می‌شود پسر مرتضی قلی‌خان حاکم کرمان، نقشه‌ی این باغ را از کشور فرانسه آورده و معمار آن را کسی تاکنون شناسایی نکرده است. این باغ پس از یک دهه، توسط شیخ ابوالقاسم هرندی که تاجری خوشنام و اهل یزد بوده خریداری شده و به‌عنوان محل اقامت وی در کرمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این باغ کمی بیش‌تر از دو هکتار مساحت دارد. در همین‌حال، کسانی که باغ‌موزه هرندی را می‌شناسند اذعان دارند یکی از رویدادهای مهمی که در این باغ رخ داده، مربوط به اقامت رضاشاه پهلوی در آن است. سال ۱۳۲۰ در جریان تبعید رضاشاه به جزیره‌ی موریس، به‌دلیل مشکلی که برای ماشین حامل او در یزد پیش می‌آید سفر را متوقف کرده و به کرمان می‌آیند و آن‌طور دخترش در خاطرات خود گفته، سه شب و چهار روز در این باغ اقامت می‌کنند. بعد از پیروزی انقلاب، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صاحب باغ‌موزه هرندی شده و اولین اداره کل فرهنگ استان کرمان را نیز در این محل راه‌اندازی می‌کنند که تا آخر سال ۷۰ با همین کاربری مورد استفاده بوده. پس از مدتی اما، میراث فرهنگی زیرمجموعه‌ی وزارت وقت فرهنگ و ارشاد قرار می‌گیرد و با این اتفاق، اداره میراث فرهنگی استان کرمان که پیش از این در یک کاروانسرا در بازار فعالیت می‌کرده به این محل منتقل می‌شود و در جریان این انتقال، یک‌سری عملیات بهسازی و بازسازی نیز در مجموعه اتفاق می‌افتد.

ساختمان باغ‌موزه هرندی دو طبقه بوده و پس از جابه‌جایی اداره کل میراث فرهنگی استان به مکان فعلی خود در بافت جدید شهر و نبش بلوار هوانیروز؛ تصمیم به تعریف کاربری موزه برای این بنا گرفته می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=38280
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.