سریال ادامه‌دار تخریب خانه‌های تاریخی کرمان| میراث‌فرهنگی در خواب زمستانی

مدت زیادی از تخریب خانه تاریخی تیمو در کرمان نمی‌گذرد که حالا خبر تخریب خانه تاریخی دیگری منتشر شده است.

به گفته ابراهیمی، فعال میراث فرهنگی در روزهای گذشته یک خانه تاریخی در نزدیکی مسجد ملک در خیابان امام تخریب شد.

آنطور که او می‌گوید اگرچه این خانه ثبت ملی نبوده اما واجد ارزش تاریخی بوده است.

موضوعی که البته به نظر می‌رسد چندان مورد تایید مسوولان اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان نیست، چرا که پیش از این هم در ماجرای تخریب خانه‌های تاریخی از سوی مدیران این سازمان اعلام شده بود که «این خانه‌ها دارای مالک خصوصی‌اند و از آنجایی که ثبت ملی نیستند، نمی‌توانیم کاری کنیم.»

از این اظهارنظر این‌طور برمی‌آید که میراث فرهنگی کرمان خود را به خواب زمستانی زده و به جای اینکه دنبال حفظ و نگهداری خانه‌های تاریخی، ولو ثبت ملی نشده، باشد، ترجیح می‌دهد نابود شدن یک به یک این خانه‌ها را نظاره‌گر باشد.

در حالی که امروز چندین بار برای صحبت با یکی از مسوولان اداره کل میراث فرهنگی کرمان با آن‌ها تماس گرفتیم و البته پاسخی دریافت نکردیم، این سوال را مطرح می‌کنیم که چه نهاد یا ارگانی متولی حفظ آثار تاریخی است؟

آیا سرنوشت همه خانه‌های تاریخی که ثبت ملی نشدند، باید تخریب باشد؟

اگر این‌گونه است، پس دیگر کارکرد اداره کل میراث فرهنگی برای چیست؟ چرا که ساختمان‌های ثبت ملی شده طبیعتا در خطر تخریب کمتری هستند و این خانه‌های تاریخی ثبت نشده هستند که هر لحظه احتمال تخریب آن‌ها وجود دارد.

تعداد خانه‌های تاریخی به چند عدد رسیده

به گفته فعالان میراث فرهنگی استان کرمان اغلب بافت تاریخی شهر کرمان از بین رفته و تعداد خانه‌های تاریخی به چند عدد رسیده.

در شرایطی که میراث فرهنگی عملا در این زمینه منفعل عمل می‌کند، شهرداری هم چندان برای حفظ بافت تاریخی پرتلاش نیست.

به طور نمونه در جریان تخریب خانه تیمو شهردار منطقه ۵ گفت که هیچ مجوزی برای تخریب این خانه نداده است و مالکان بنا بدون اطلاع این عمل را انجام داده اند. (گزارش خانه تیمو را در اینجا ببینید)

خانه قاجاری «تیمو» در کرمان تخریب شد

عملا در اینگونه مواقع نه شهرداری گردن می‌گیرد و نه میراث. گویی در بافت تاریخی کرمان برای تخریب نیازی به گرفتن مجوز نیست.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=60839
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.