همایش بین‌المللی باستان‌شناسی تاریخ هلیل‌رود فراخوان داد

رئیس دانشگاه جیرفت از برگزاری نخستین همایش بین المللی باستان شناسی و تاریخ حوزه فرهنگی هلیل رود در این دانشگاه طی بهمن ماه امسال خبر داد.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، دکتر مرتضی مختاری روز شنبه در جمع خبرنگاران، ارایۀ دستاوردهای پژوهشی در حیطه باستان شناسی و تاریخ حوزۀ هلیل رود و همچنین تبادل دیدگاه های پژوهشگران و دست اندرکاران باستان شناسی را از اهداف این همایش برشمرد.

آنطور که درباره تمدن حوزه جیرفت و هلیل رود در جنوب استان کرمان گزارش شده، تمدن جیرفت به مجموعه محوطه‌های باستانی و یافته‌های باستان‌شناختی کشف‌شده در استان کرمان و در نزدیکی شهر جیرفت و هلیل‌رود گفته می‌شود که به دست تیم‌های مختلف ایرانی و غیر ایرانی باستان‌شناس در دست بررسی و پژوهش است. کشف چنین تمدنی، افق های تازه ای در یافته‌های باستان‌شناسان درباره تمدن خاورمیانه گشوده‌ است. این تمدن مربوط به هزاره‎‌ی سوم پیش از میلاد است و این مردم، در دشت خوش آب و هوا و حاصلخیز هلیل‌رود سکونت داشته‌اند.

رئیس دانشگاه جیرفت ادامه داد: گروه باستان شناسی دانشگاه جیرفت در انجام رسالت علمی و ماموریت خود در معرفی تمدن حوزه فرهنگی هلیل رود با همراهی استادان، نهادها، انجمن ها و موسسه های علمی زمینه برگزاری همایشی در این حوزۀ فرهنگی را مهیا کرده است.

حوزۀ فرهنگی هلیل‌رود یکی از حوزه‌های مهم درون فرهنگی ایران است

مختاری حوزۀ فرهنگی هلیل رود را یکی از حوزه های مهم درون فرهنگی ایران دانست و مساحت این حوزه را ۴۰ هزار کیلومترمربع اعلام کرد.

وی به کاوش اعضای هیات علمی دانشگاه جیرفت در این حوزه فرهنگی عظیم طی سال های گذشته اشاره کرد و گفت: مطالعات باستان شناسی در این حوزه در آغاز راه است و از عمر این پژوهش ها کمتر از ۲ دهه می گذرد اما اطلاعات اندک اما قابل توجهی از این حوزه به دست آمده که نشان از غنا و اهمیت حوزۀ یاد شده در تاریخ تمدن و فرهنگ ایران دارد.

مختاری شناسایی صدها محوطۀ باستانی متعلق به دوره های مختلف، از دوره های پارینه سنگی تا زمان حاضر را نشان از اهمیت جایگاه حوزه هلیل رود عنوان کرد و وجود رشته باستان شناسی تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه جیرفت را نقطه فوت این منطقه برشمرد.

وی با بیان اینکه بخش های مختلف حوزه هلیل رود نیازمند طرح برنامه های پژوهشی هدفمند و مستمر است گفت: حوزه های مردم شناسی، مطالعات فرهنگ عامه، پژوهش های جغرافیایی و محیطی در این حوزه متاسفانه مغفول مانده و عملا درک عمیق مسایل یاد شده را با دشواری مواجه کرده است.

مختاری افزود: برگزاری همایش باستان شناسی و تاریخ حوزه فرهنگی هلیل رود در هدفمند سازی پژوهش های باستان شناسی این منطقه نیز نقش مهم و موثری دارد.

دبیر اجرایی همایش بین المللی باستان شناسی و تاریخ حوزه فرهنگی هلیل رود نیز ارتقای ارتباط جامعه و دانشگاه و نمایش نقش و اهمیت دانشگاه جیرفت در پژوهش های بنیادی مطالعات باستان شناسی و تاریخ حوزۀ هلیل رود را از دیگر اهداف برگزاری این همایش برشمرد.

محمد شهسواری افزود: محورهای همایش شامل مباحث مختلفی از هویت فرهنگی حوزه هلیل رود است.

وی تصریح کرد: علاقه مندان برای شرکت در همایش به سایت همایش https://conf.halil.ujiroft.ac.ir/ مراجعه کنند.

گفتنی است، زمان برگزاری این نمایشگاه ۲۳ و ۲۴ بهمن ماه امسال برنامه ریزی شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=76025
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.