از تزریق خودسرانه بتامتازون پرهیز کنید

تزریق آمپول بتامتازون فرد را به سمت آنفلوآنزای شدید سوق داده و حتی باعث بستری و مرگ فرد می شود.

کارشناس مسوول آنفلوآنزا و مراقبت بهداشت معاونت بهداشتی علوم پزشکی اصفهان: از شیوع تزریق خودسرانه آمپول بتامتازون برای درمان آنفلوآنزا خبر داده است.

ایسنا گزارش داده؛ مهدی فارسی با تاکید بر اینکه بیماران مبتلا به آنفلوآنزا حتماً با نظر پزشک دارو مصرف و از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنند، گفت: برخی از داروها برای آنفلوآنزا مضر است و حتی شرایط جسمی بیمار را بدتر می کند.

وی با اشاره به اینکه بیماری آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است که از طریق پخش شدن قطرات تنفسی در هوا، استنشاق آن و ورودش به مجاری تنفسی فوقانی مانند بینی و احتمالا ریه فرد را مبتلا می کند، اظهار کرد: این تنها راه ابتلا به آنفلوآنزا است و بیماری از طریق دیگری منتقل نمی شود.

او افزود: ترشحات بزاق فردی که قلیان می کشد و به ویروس مبتلا است، به سر شلنگ قلیان آغشته می شود و به دلیل مشترک بودن سر شلنگ قلیان، فرد دیگری که از آن استفاده می کند نیز به راحتی به ویروس مبتلا می شود.

فارسی با اشاره به اینکه استفاده از ظروف مشترک مانند بشقاب، قاشق و لیوان نیز منجر به انتقال ویروس و ابتلا به این بیماری نمی شود، ادامه داد: استفاده از حوله مشترک در صورتی که فرد مبتلا به بیماری صورت خود را با آن خشک کرده باشد، به دلیل احتمال عطسه و سرفه و انتقال ترشحات به حوله، می تواند باعث انتقال ویروس به افراد دیگر شود.

وی با بیان اینکه این ویروس بر روی سطوح زنده است، گفت: در صورتی که فرد بیمار با دست های آلوده بر سر سفره غذا بخورد، سفره را آلوده به ویروس می کند، همچنین اگر با فرد مبتلا تماس داشته باشیم و سپس دست های خود را به صورت و بینی نزدیک کرده و یا چشم ها را بمالیم، مبتلا به آنفلوآنزا خواهیم شد.

شست و شوی منظم و مکرر دست ها از مهمترین راه های پیشگیری است

این کارشناس آنفولانزا ادامه داد: به همین علت یکی از مهمترین روش های مراقبت، کنترل و پیشگیری از آنفلوآنزا شست و شوی منظم و مکرر دست ها قبل از نزدیک کردن به صورت است.

وی با بیان اینکه اپیدمی آنفلوآنزا هر چند سال یکبار در دنیا و به تبع ایران، در نیمه دوم سال اتفاق می افتد، گفت: در سال ۸۸ با آنفلوآنزای خوکی مواجه شدیم و بعد از آن در سال ۹۴ اپیدمی آنفلوآنزا داشتیم، در سال جاری نیز اپیدمی آنفلوآنزا داشتیم و ممکن است که در سال های آینده نیز با آن روبرو شویم.

فارسی افزود: نه تنها در ایران، بلکه کشورهای دیگر نیز درگیر اپیدمی آنفلوآنزا هستند، بنابراین حتی اگر اپیدمی آنفلوآنزا اتفاق نیفتد، به هرحال در نیمه دوم سال عده ای مبتلا به این بیماری می شوند.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری اپیدمی آنفلوآنزا عده بسیاری را مبتلا کرد، عنوان کرد: در نیمه دوم هر سال افراد زیادی در طول زمستان و پاییز دچار بیماری آنفلوآنزا می شوند، به همین خاطر باید مراقبت های اولیه را جهت پیشگیری انجام داد.

تزریق واکسن برای پیشگیری از آنفلوآنزا در گروه های پرخطر

فارسی با بیان اینکه دو گروه در معرض ابتلا به آنفلوآنزا قرار دارند که به دو دسته خفیف و پر خطر تقسیم می شوند، ادامه داد: نخستین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا تزریق واکسن است، البته افرادی که بیماری زمینه ای دارند ممکن است به نوع شدید و پر خطر آن مبتلا شوند.

وی گفته است که نوع خفیف ابتلا به آنفلوآنزا معمولاً در افراد جوان و افرادی که سیستم  ایمنی  فعال و مناسبی دارند اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: گروه پرخطر شامل کودکان کمتر از ۵ سال، افراد مسن، زنان باردار و افرادی که بیماری های مزمنی مانند دیابت، فشار خون و سرطان دارند، در صورت ابتلا به آنفلوآنزا به نوع شدید آن مبتلا می شوند. به این افراد توصیه می شود که در شهریور و یا مهر واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.

این کارشناس مسوول آنفلوآنزا و مراقبت بهداشت با بیان اینکه بهتر است در طول زمستان و پاییز هر دو گروه مراقبت های بهداشتی را رعایت کنند، افزود: برای نمونه قبل از هرگونه تماس با صورت، دست ها شسته شود، قبل از مصرف مواد غذایی دست ها با  صابون تمیز شود و بهداشت فردی رعایت شود، هر فرد وسایل شخصی خود را جدا کند، اگر با بیماری در تماس هستیم، حداقل یک متر از او فاصله گرفته و به هیچ وجه با او دست ندهیم.

تاثیر ماسک برای جلوگیری از پخش ترشحات ویروسی در محیط

فارسی با بیان اینکه افرادی که به بیماری آنفلوآنزا مبتلا شدند و علایم تب و نفسی دارند نباید سرکار و یا مدرسه بروند، گفت: باید این افراد استراحت کنند تا ویروس را به دیگران منتقل نکنند. همچنین فردی که مبتلا شده و سرفه می کند باید ماسک بزند تا ترشحات ویروسی در محیط پخش نشود.

وی با تاکید براینکه بیماران باید حتما با نظر پزشک دارو مصرف کند و از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنند، گفت: برخی از داروها برای آنفلوآنزا مضر است و حتی شرایط جسمی بیمار را بدتر می کند.

او خاطرنشان کرد: متاسفانه تزریق آمپول بتامتازون در بین مردم بسیار شایع شده، در حالی که ممکن است در ظاهر علایم بیماری را بهبود ببخشد، اما در نهایت فرد را به سمت آنفلوآنزای شدید سوق داده و حتی باعث بستری و مرگ فرد می شود.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=42664
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.