از هر ۴۰ تولد، یک نفر دچار اختلال اوتسیم است| روند افزایشی در استان کرمان

مدیرکل بهزیستی استان کرمان می‌گوید هم‌اکنون حدود ۳۰۰ نفر دارای اختلال اوتیسم در استان شناسایی شده و اختلال طیف اوتیسم در استان روند افزایشی دارد.

به گفته عباس صادق‌زاده، حدود ۲۴ نفر از بچه های اختلال اوتیسم که در مراکز بودند، اکنون در مدارس عادی در حال تحصیل هستند و این تاثیر آموزش و مداخلات به هنگام است. 

 علت اصلی اختلال اوتیسم، ژنتیک است.

او می‌گوید امکان دارد در آزمایشات ژنتیک این اختلال به دلیل پیچیدگی که دارد، تشخیص داده نشود، البته عوامل محیطی نیز در تشدید آن بی تاثیر نیست و تحقیقات مشخص کرده عوامل محیطی می تواند تاثیر بگذارد و شدت و ضعف دارد.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان با  تاکید بر اینکه یکی از دلایلی که بر آگاه‌سازی اختلال اوتیسم تاکید می شود، این است که خانواده ها دیر متوجه اختلال فرزند خود می شوند گفت: این اختلال قبل از ۲ سالگی قابل تشخیص نیست اما اگر مادران با دقت روی رفتار بچه ها نگاه کنند ممکن است قبل از ۲۴ ماهگی متوجه شوند زیرا مادر قطعی ارتباط اجتماعی کودک را می تواند؛ تشخیص بدهد.

اختلال اوتیسم معمولا بین ۲ تا سه سالگی(۲۴ تا ۳۶ ماهگی) قابل تشخیص است اما در بدترین شرایط امکان دارد تشخیص این اختلال تا ۶سالگی طول بکشد

اوتیسم یک معلولیت نیست

وی با بیان اینکه اوتیسم یک معلولیت نیست بلکه اختلال محسوب می‌شود افزود: در تعریف اوتیسم، اصطلاح اختلال طیف اوتیسم درست است نه اینکه بعضا در جامعه معلولیت یا بیماری اوتیسم عنوان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۲۰ و اکنون گفته می‌شود که از هر ۴۰ تولد یک مورد دچار اختلال اوتیسم است گفت: در استان هفت مرکز اوتیسم وجود دارد که سه مورد در شهر کرمان و مراکز دیگر در شهرستان‌های زرند، جیرفت، رفسنجان و سیرجان دایر شده اند و البته اولین مرکز نگهداری موقت شبانه روزی کودکان دچار اختلال اوتیسم کشور نیز چند ماه پیش در کرمان افتتاح شد و در مجموع سه استان در کشور مرکز نگهداری موقت(شبانه روزی) اوتیسم دارند.

آموزش۱۵۰ نفر از افراد دارای اختلال اوتیسم در مراکز استان 

وی افزود : در حال حاضر حدود ۱۵۰ نفر از افراد دارای اختلال اوتیسم در مراکز استان آموزش می بینند و در سال های اخیر تست “هیوا” را در تمام مهدهای کودک اجرا کردیم و با بررسی کودکان در سن طلایی ۲ تا سه سالگی بسیاری از بچه های دارای اختلال شناسایی شدند.

مدیرکل بهزیستی کرمان درباره تفاوت آمار کودکان شناسایی شده و آنها که در مراکز آموزش می بینند، اظهار داشت: ممکن است خانواده ها هنوز آگاهی لازم را نداشته باشند، در حالی که دریافت خدمت در مراکز بسیار بهتر می باشد و همچنین ممکن است این افراد به مراکز دسترسی نداشته باشند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از علائم این است که کودک گفتار طوطی وار دارد و گاهی یک کلمه را زیاد تکرار می کند؛ بعضا رفتارهای یک مرتبه ای نشان می دهد یعنی یکدفعه از جایش بلند می شود و یا می نشیند بدون اینکه با کسی ارتباط داشته باشد اما بیشترین نشانه اختلال اوتیسم این است ارتباطات اجتماعی را مختل می کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=67927
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.