استان کرمان با بحران کمبود خون مواجه است

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با بیان اینکه کرمان با بحران کمبود خون مواجه است گفت: در تمامی گروه‌ها خونی به ویژه A و O کمبود داریم.

به  گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، دکتر«ایرج شکوهی» درباره وضعیت ذخایر خونی استان کرمان اظهار کرد: آغاز فصل سرما و کوتاه شدن روزها از سویی و شیوع ویروس کرونا و باور نادرست کاهش ایمنی بدن با اهدای خون از سوی دیگر به کاهش اهدای خون دامن زده است.

شکوهی با اشاره به اینکه در تمامی گروه‌های خونی به ویژه گروه خونی A و O کمبود داریم، افزود: پنج پایگاه انتقال خون در استان کرمان داریم که همه روزه آماده‌ی دریافت خون اهداکنندگان هستند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با بیان این‌که همکاران ما در پایگاه مرکزی واقع در بلوار ۲۲ بهمن شهر کرمان، هر روز از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۹:۳۰ آماده‌ی خدمت‌رسانی به همشهریان هستند، گفت: پایگاه‌های جیرفت، بم، سیرجان و رفسنجان نیز از ۷:۳۰ تا ۱۳:۳۰ فعال هستند.

وی با اشاره به این‌که واکسیناسیون کرونا باعث کاهش اهدای خون شده، توضیح داد: برخی از واکسن‌ها براساس مکانیسم اثرشان باعث یک معافیت موقت برای اهدای خون می‌شوند و کسانی که واکسن اسپوتنیک و آسترازنکا تزریق می‌کنند تا دو هفته نمی‌توانند اهدای خون داشته باشند.

شکوهی بیان کرد: دریافت کنندگان بقیه‌ی واکسن‌ها از جمله واکسن سینوفارم، برکت و باهارات هندی به واسطه‌ی مکانیسم اثرشان که یک ویروس غیرفعال است، هیچ منعی برای اهدای خون ندارند.

وی ادامه داد: افرادی که به کرونا مبتلا شدند ۲۸ روز پس از بهبودی می‌توانند برای اهدای خون به پایگاه‌های اهدای خون سراسر استان مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون استان کرمان با بیان این‌که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی یک نیاز مستمر و دائمی است، افزود: وجود بیش از ۱۵۰۰ بیمار تالاسمی که از مصرف‌کنندگان دائمی فرآورده‌های خونی در استان کرمان هستند شاهدی بر این مدعاست.

وی همچنین به وجود ۴۲ موسسه‌ی درمانی دولتی، خصوصی، نظامی، خیریه و تامین اجتماعی در استان اشاره کرد و گفت: از سوی دیگر آمار بالای تصادفات، افزایش اعمال جراحی و … باعث مصرف بالای خون در استان کرمان است.

شکوهی با بیان این‌که از هر واحد خونی که اهدا می‌شود سه فرآورده استخراج می‌شود و هر اهداکننده با اهدای خون جان سه نفر را از مرگ حتمی نجات می‌دهد، اظهار کرد: عمر برخی فرآورده‌ها مانند پلاکت ۳ تا ۵ روز است و اگر مراجعه‌ی مداوم وجود نداشته باشد با مشکل مواجه می‌شویم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=79769
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.