جنگ سربازان سپید‌پوش با کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت: به زودی یک محموله تجهیزات حفاظتی برای کادر درمانی به بیمارستان‌های جنوب ارسال می‌شود.

خبرنگار: نجمه سعیدی

این روزها تصویر‌هایی که در فضایی مجازی از پرستاران و پزشکان منتشر می شود، حال و هوای خاصی دارد، پرستاران و پزشکانی که با لباس‌های عجیبی که شاید بسیاری از ما، فقط در فیلم‌ها دیده‌ایم در خط مقدم جبهه ‌مبارزه با کرونا هستند، کادر درمانی ای که خیلی بیشتر از عموم مردم درجریان خطرات این ویروس اند و دقیق تر از بقیه در جریان اخبار هستند.

آنها فقط توصیه نمی کنند، بلکه اهل عمل اند، با آن لباس هایی که شبیه لباس آدم فضایی ها است، ترشحات ریه بیماران را تخلیه می کنند در فاصله ای کمتر از یک متر با بیمارمشکوک به کرونا و یا مبتلا قرار دارند بی آنکه حتی لحظه ای شک کنند و نگران خطری شوند که به جان می خرند، این قشر تحصیل کرده ، متخصص و بی ریا در خط مقدم اند، بی هیچ شعاری، بی هیچ درخواستی و بی هیچ توجهی.

دکتر مکارم رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اعلام آمادگی کامل بیمارستان های جنوب استان برای مقابله با ویروس کرونا به کرمان نو گفت: «بخش اعصاب بیمارستان امام جیرفت و بخش گوش و حلق و بینی بیمارستان 12 فرودین کهنوج آماده و ایزوله شده اند، که موارد مشکوک در آن بستری شوند و در بقیه بیمارستان های کوچک جنوب استان هم قرار است که حداقل یک اتاق ایزوله به این منظوراختصاص داده شود وآمادگی کامل در جنوب استان در مورد این موضوع وجود دارد.»

حال برخی از پیام هایی که در فضای مجازی بعضا از زبان کادر درمانی منتشر می شود، حکایت از کمبود وسایل حفاظتی برای کادر درمان دارد.

با توجه به این موضوع، نگرانی برای ابتلا به کرونا برای خانواده های این پرستاران و پزشکانی که در نقاط مختلف استان و در بخش های ویژه ی بستری بیماران مشکوک کار می کنند، چندین برابر دیگران است.

سالاری: شرمنده کادر درمانی بیمارستان ها هستم

برای دانستن وضعیت امکانات بهداشتی و محافظتی بیمارستان های جنوب استان از دکتر سالاری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت سوال کردیم.

سالاری ضمن تاکید این نکته که تاکنون در جنوب استان هیچ مورد فوتی و یا ابتلا به کرونایی وجود نداشته است، به کرمان نو گفت: کشور ما در شرایط تحریم وجود دارد این نکته را نمی توان نادیده گرفت، همین موضوع هم بر تجهیزات تاثیر می گذارد اما در حال حاضر تا جایی که در توان دانشگاه علوم پزشکی است از پرستاران و کارد حفاظت می کنیم اما باید توجه داشت که این اندازه در شأن کادر درمان و پرسنل ما نیست و من به عنوان متولی و معاون درمان دانشگاه، تنها شرمنده پرسنل بیمارستان ها هستم.

سالاری مقدم یادآور شد که به زودی قرار است یک محموله بزرگ تجهیزات حفاظتی برای کادر درمانی و پزشکان از تهران برای جنوب استان ارسال شود.معاون درمانی با اشاره به اینکه در این شرایط کادر درمانی، امید جامعه هستند، گفت: ما در دانشگاه علوم پزشکی جیرفت تمام تلاشمان را می کنیم که فشار کاری زیادی روی پرسونل نباشد.

سالاری تاکید کرد حساسیت در مقابل ابتلا به این بیماری در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت بالا است و حتی اگر بیماری کوچک ترین علائمی داشته باشد، تحت نظر قرار گرفته و بستری می شوند و بیمارانی که رو به بهبود هستند و جواب آزمایش هایشان هم منفی است، مرخص می شود و این موضوع در همه بیمارستان های جنوب صادق است.

لیلا یکی از پرستاران حاضر در یکی از بخش های آماده شده در یکی از بیمارستان هاس استان است، او در مورد شرایط کنونی به کرمان نو می گوید: ما مجبور هستیم که بیشتر مراقب باشیم، شرایط سخت است از طرفی نگرانی برای ناقل بودن ما و بیمار کردن اعضا خانواده هم وجود دارد به طور مثال بعضی از پرستاران بچه دارند و این نگرانی به شکل شدیدتری با آن ها است.

وی ادامه داد: اما به جای همه پرستاران می توانم بگویم امیدواریم که بیماران مبتلا و یا مشکوک به سلامتی مرخص شوند، این سختی ها هم می گذرد اما ا ما تلاش می کنیم، کسی عزادار نشود، اما در مورد وسایل حفاظتی هم باید دست به عصا حرکت کنیم و منابع بیمارستان ها آن قدری نیست که نگرانی تمام شدن نداشته باشیم.

طرح تشویقی وزارت بهداشت برای کادر درمان مبارزه با کرونا

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، معاون توسعه وزارت بهداشت از طرح تشویقی وزارت بهداشت برای کادر درمان خط مقدم مبارزه با کرونا خبر داده و اظهار کرده است: با توجه به شرایطی که مواجه هستیم تامین منابع مالی کافی برای خرید تجهیزات مورد استفاده کادر درمانی و تامین دارو و تجهیزات مورد نیاز بیماران تخصیص پیدا کرده است و این اعتبارات با اولویت در اختیار دانشگاه‌هایی که مشکلات بیشتری داشتند، قرار گرفت.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: بخشی از اعتبارات برای پرداخت مطالبات و افزایش انگیزه در اختیار کادر درمان قرار می‌گیرد و از شرکت های بیمه گر بخشی از مطالبات خود را دریافت کردیم و سازمان تامین اجتماعی بخشی از بدهی خود را پرداخت خواهد کرد و از نظر نیروی انسانی و منابع مالی مورد نیاز تدابیر مورد نظر دیده شده است.

۳۰۶ نفر پزشک عمومی برای مبارزه با کرونا

تقوی نژاد اظهار کرد: ما از حدود ۲ هفته قبل ۳۰۶ نفر پزشک عمومی با اولویت مناطق محروم اعزام کردیم و مقرر شد با همکاری معاونت آموزشی همکارانی که قصد آغاز طرح خود را داشته باشند با همکاری معاونت درمان شروع به کار و در آزمون بعدی دستیاری زودتر از موعد مقرر شرکت کنند و امتیاز ویژه برای آنها در نظر بگیریم.

او ادامه داد: رئیس سازمان برنامه و بودجه بخشنامه ای صادر کرده است تا اگر دستگاه‌هایی که اعتبار کافی در بودجه خودشان پیش بینی کردند یا از محل صرفه جویی اعتبارات می توانند تا ۵۰ درصد اعتبارات حقوق و مزایای کارکنان خود را افزایش دهند و با نظر وزیر و هیئت امنا این بخشنامه اجرایی شود.

توزیع ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار بین دانشگاه‌های علوم پزشکی

تقوی نژاد اظهار کرد: ۵۳۰ میلیارد تومان در ‌اختیار ما قرار گرفته است و وجه آن در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است و شب گذشته ۱۲۰ میلیارد تومان را تقسیم کردیم و بخش عمده برای خرید تجهیزات از طریق هیات امنای ارزی از داخل و کشور تخصیص پیدا می‌کند.

او اظهار کرد: وظیفه کمیته مالی تامین اعتبار است و اعلام می کنم اورژانس و دانشگاه ها و هیات امنا هیچ دغدغه ای برای کمبود مالی نداشته باشند و رئیس جمهور دستورات لازم را داده و سازمان برنامه و بودجه همکاری خوبی داشته است و خوشبختانه امسال اعتبارات خوبی در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است و مشکلی از نظر تامین منابع ارزی برای خرید دارو و تجهیزات پزشکی در شرایط کنونی نداریم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=43788
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.