کمبود پرستار در بیمارستان شهداء قلعه‌گنج

به گفته سالاری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، بیمارستان شهداء قلعه‌گنج حداقل به پانزده پرستار جدید نیاز دارد.

خبرنگار: نجمه سعیدی

جنوب استان یکی از محروم ترین مناطق کشور است، این محرومیت ها در همه ی بخش ها وجود دارد و مشکلات درمانی و بهداشتی یکی از آن ها است، مشکلاتی که تاثیر مستقیم بر سلامت مردم دارد.

نبود به اندازه مراکز درمانی،فاصله زیاد مراکز، کمبود دارو و پزشک بخش اعظمی از این مشکلات است که نگاه ویژه ای را می طلبد، قلعه گنج یکی از شهرستان های محروم جنوب استان کرمان است، که محرومیت های زیادی را تجربه می کند.

بیمارستان شهدا قلعه‌گنج جمعیت زیادی را در جنوب استان تحت پوشش قرار می دهد که از این کمبودها بی بهره نیست و همراه یکی از دغدغه های مردم و مسوولان است.

قرار بود که تا پایین سال لیست تخصص های این بیمارستان تکمیل شود.

سالاری معاون دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در این مورد به کرمان نو گفت: متخصص داخلی، زنان، بیهوشی، اطفال و جراح عمومی، متخصص هایی هستند که در بیمارستان مستقر شده‌اند و اکنون مشغول خدمات رسانی هستند و حکم یک متخصص اطفال اضافی و یک متخصص رادیولوژی را هم ابلاغ کرده ایم ولی هنوز به محل کارشان مراجعه نکردند که پیگیر موضوع هستم .

سالاری در مورد حضور متخصص پوست در این بیمارستان گفت: متاسفانه متخصص پوست را نتوانستیم برای بیمارستان تامین کنیم.

وی تا کید کرد: دانشگاه علوم پزشکی جیرفت پیگیر حضور متخصص پوست و گوش و حلق بینی در این بیمارستان بوده و هست، در مورد این متخصصان اولویت اول را جیرفت، کهنوج و منوجان گذاشتیم.

در انتهای بهمن ماه قرار است یک کمیسیون برگزار شود به نام کمیسیون ویژه نقل و انتقالات پزشکان که در وزارت خانه برگزار می شود که بر اساس اولویت، پزشکان را در نقاط مختلف تقسیم می کنند، در این کمیسیون احتمال دارد که برای این شهرستان، پزشک متخصص کوش و حلق و بینی و پوست هم تامین شود.

سالاری در مورد واحد های اسکان پزشکان بیمارستان شهدای قلعه گنج گفت: هفت پانسیون مجهز در بیمارستان قلعه گنج وجود دارد که در حیاط بیمارستان هستند و واحد های بعدی هنوز در دست اقدام اند البته نیازی هم بیش از از این وجود ندارد.

برخی اسکان های پزشکان را بیرون از بیمارستان ها انجام داده ایم، برخی از متخصصان نیازی نیست که اسکانشان در بیمارستان باشد به طور مثال متخصص زنان، جراح و بیهوشی نیاز است که محل اسکانشان در داخل بیمارستان باشد ولی برای پوست نیازی نیست و برای برخی از پزشکان بیرون از بیمارستان خانه گرفتیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در مورد وضعیت پرستاران در این بیمارستان گفت: 4 پرستار به این بیمارستان در همین بهمن ماه اضافه شده است، ولی هنوز هم کم است و نیاز را بر طرف نمی کند، به دنبال این هستیم که از وزارت خانه مجوز بگیریم به صورت نیروی قراردادی و شرکتی پرستار جذب کنیم.

سالاری در مورد شرایط استخدام پرستار گفت : علاوه بر داشتن لیسانس پرستاری و مدرک دانشگاهی باید مجوز وزارت خانه داشته باشیم، بدون مجوز دانشگاه نمی تواند نیرویی را جذب کند.

سالاری در مورد کمبود پرستار در بیمارستان شهدا قلعه گنج گفت: با توجه به این که 2بخش تالاسمی و دیالیز به این مجموعه اضافه شده است، حداقل به 10 تا 15 پرستار جدید نیاز داریم.

سالاری در ادامه یادآور شد که ما در مورد پرستارها اعلام نیاز می کنیم ولی بعید می دانم که مجوزی در این زمینه صادر شود.با توجه به شرایط اقتصادی کشور تامین نیرو به راحتی انجام نمی شود باید همه کارها به صورت کارشناسی انجام شود.

استخدام نیروهای بومی در بیمارستان قلعه‌گنج

پیش از این نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی در مجلس شورای اسلامی در مورد کمبود پرستار در این بیمارستان گفته بود: بومی گزینی و استخدام نیروهای بومی در بیمارستان قلعه‌گنج مورد تاکید بوده و باید در اولویت قرار گیرد.و اینطور نباشد که در استخدام‌ها افراد غیربومی بومی بیایند و بعد با داشتن رابطه اینجا را ترک کنند و انتظار می‌رود برای بیمارستان قلعه گنج تنها افراد بومی این شهرستان به کارگیری شوند.

وی تصریح کرد: جنوب کرمان پایین‌ترین آمار تخت بیمارستانی کشور را دارد در حالی که بیشترین جمعیت روستایی کشور در این مناطق زندگی می‌کنند و تقریبا ۸۰ درصد جمعیت منطقه در روستاها پراکنده هستند.

از آخرین روستای رمشک تا مرکز قلعه‌گنج حدود ۲۰۰ کیلومتر فاصله است و از قلعه‌گنج به کهنوج نزدیک به یکصد کیلومتر و برای دسترسی به نزدیکترین بیمارستان که بتواند کار درمانی خوبی برای مراجعه کننده انجام دهد حدود ۳۰۰ کیلومتر فاصله است.

معاون درمان وزارت بهداشت نیز در سفر خو به جنوب تاکید داشت: باید لیست تخصص های پزشکان در بیمارستان شهداء قلعه گنج تکمیل شود تا تا بیمارستان قلعه‌گنج در ارائه خدمات پایه کامل شود.

قاسم جان‌بابایی افزود: نیروی متخصص، موتور محرکه بیمارستان به شمار می‌رود.

وی در مورد کمبود نیروی انسانی و پرستار در این بیمارستان گفت: در این زمینه باید دو اقدام همزمان انجام دهیم، یکی اینکه در جلسه شورای معاونان طی روزهای آینده در وزارتخانه مشکل تمدید طرح پرستاران حل شود و شخصا بحث صدور مجوز استخدام پرستاران بومی و شرکتی را پیگیری می‌کنم.

کمبود پرستار، از علت‌های بروز خطای پرستاری است

به گزارش ایرنا معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری نیز در مورد تاثیر کمبود پرستار گفت: یکی از علت های بروز خطا در حوزه پرستاری، کمبود کادر پرستاری است، زیرا استانداردهای تعداد پرستار در ایران رعایت نمی‌شود.

محمد شریفی مقدم افزود: در اروپا به ازای هر هزار نفر جمعیت، حداقل ۱۰ یا ۱۱ پرستار دارند و حتی کشورهایی مثل آذربایجان و ارمنستان و گرجستان به ازای هر هزار نفر، ۵ یا ۶ پرستار دارند.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد مردم ما حداقل مراقبت های پرستاری را دریافت کنند، باید به ازای هر هزار نفر، سه پرستار داشته باشیم، اما در حال حاضر به ازای هر هزار نفر جمعیت، ۱.۵ پرستار داریم. یعنی باید تعداد پرستار در کشور ما حداقل دو برابر شود تا به کف استاندارد برسیم.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری گفت: وقتی تعداد پرستار در کشور دچار کمبود است، پرستار مجبور می شود فشار کاری بیشتری را تحمل کرده و در نتیجه خطا در حوزه پرستاری افزایش پیدا می کند.

بیشترین بار خدمات بهداشتی و درمانی بر دوش پرستاران است و اگر سلامت مردم برای ما اهمیت دارد، باید کمبود پرستار جبران شود.

میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری هم در این باره گفت: پایه و اساس مشکلات پرستاری در حال حاضر، کمبود نیروی پرستار است. کمبود نیروی پرستاری می‌تواند منجر به پایین آمدن کیفیت خدمات به بیماران شود زیرا پرستار فرصت مناسب برای رسیدگی لازم و برآورده کردن انتظارات بیماران را ندارد.

در این شرایط هم وجدان پرستار ناراحت شده و هم بیماران راضی نخواهند بود.کمبود نیرو باعث می‌شود که پرستاران برای جبران، اضافه کاری کنند. در این شرایط، نیروی پرستار که باید ساعت مشخصی را بر اساس قانون بهره وری کار کند، مجبور است بیش از دو تا سه برابر ظرفیت معمولی فعال باشد.

این موضوع بدون شک بر کیفیت ارائه خدمات پرستاران تاثیر می‌گذارد و از آن طرف منجر به نارضایتی در دریافت خدمت می‌شود زیرا پرستار خسته و بی‌رمق شده و آثار آن متوجه مردم می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=42629
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.