نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در سفر به بم اعلام کرد:


دغدغه کمیسیون کشاورزی مجلس صادرات است

محمود زاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بعدازظهر جمعه در جلسه کمیسیون کشاورزی شرق استان کرمان بیان کرد:یکی از اهداف سفر این کمیسیون مشاهده مشکلات هر استان از نزدیک است تا بتوانیم در جلسات این مشکلات را بررسی کرده و گام های اساسی در جهت رفع این موانع برداشته شود تا در قانون گذاری و نظارت مجلس مورد بهره برداری قرار دهیم .

 

به گفته محمودزاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی صادرات محصولات کشاورزی از دغدغه های مهم این کمیسیون است.
جلال محمودزاده افزود: باید هر زمان با افزایش تولید روبرو شدیم برای فروش و بازاریابی محصولاتمان برنامه داشته باشیم، در کمیسیون کشاورزی برای صادرات از جمله صادرات خرما برنامه هایی در نظر گرفته ایم و از نمایندگان ایران در کنسولگری های کشورهای مختلف دعوت بعمل آمده و رایزنی اقتصادی خواهیم داشت.
به گفته او در رابطه با صادرات محصولات کشاورزی استان کرمان از جمله سیب زمینی ، پیاز و خرما قطعا باید گام های مثبت تری برداشته شود تا مشکلات مازاد این منطقه را با برنامه ریزی رفع کنیم .
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد:در مجلس شورای اسلامی در کمیسیون تخصصی زمان قانون گذاری از بخش خصوصی دعوت نمی شد که از مجلس هشتم به بعد مصوبه ای به منظور دعوت از تشکل های مردم نهاد و بخش خصوصی تصویب شد.
محمودزاده تصریح کرد: یکی از مصوبات کمیسیون خرید تضمینی محصولات کشاورزی بوده است زیرا قبلا برای اینکه قیمت محصول تعیین شود شورای اقتصاد ورود می کرد اما اخیراً با خرید تضمینی محصولات استراتژیک از جمله گندم وزیر جهاد کشاورزی نیز حضور دارد.
در بحث آبیاری تحت فشار در بودجه سال 1400 بیش از یک هزار و 400 میلیارد تومان کمیسیون به بودجه افزوده شده است همچنین برای  نوسازی باغات و نخیلات مبلغ 200 میلیارد تومان ، 2 هزار میلیارد تومان برای خوراک پتروشیمی از منابع وزارت نفت و مبلغ یک هزار و 400 میلیارد به منظور خرید مالچ در بودجه قرار داده شده است.

آفت زنجره خرما و خشکیدگی خرما دو تهدید اصلی برای نخل داران هستند

در ادامه غضنفرآبادی نماینده مردم شهرستان های بم ، نرماشیر،فهرج و ریگان توضیح داد:با وجود ۲۵۰هزار هکتار نخیلات در شرق استان کرمان ۹۵درصد محصولات را نخیلات تشکیل می دهد که از این تعداد حدود ۲۰۰هزار تن خرما برداشت می شود در صورتی که کل محصول خرمای کشور حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است.
به گفته حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی برند خرمای مضافتی بم به گونه ای معروف است که استان ها و شهرستان های همجوار سعی می کنند خرمای خود را با نام خرمای بم به فروش برسانند .
نماینده شهرستان های بم نرماشیر فهرج و ریگان بیان کرد: عمده مشکلات نخل داران آفت زنجره و خشکیدگی خرما است که این نخیلات را تهدید می کند و زنجره خرما می تواند یک نخل را از پای در آورد.
او تاکید کرد:مشکل دوم نخل داران بحث صادرات و فروش آن است این در حالیست که به ۵۰ کشور صادرات انجام می دهیم اما متاسفانه گاهی موانع صادراتی ایجاد شده باعث میشود کشورهای دیگر جای خرمای بم را در بازار می گیرند .
به گفته موسی غضنفرآبادی، کشاورزی شرق استان و بخش عظیمی از آبیاری ما سنتی است زیرا کشاورزان معتقدند آبیاری قطره ای برای نخیلات جواب نمی دهد و این امر نیازمند ترویج بیشتر است.
نماینده مردم شهرستان های شرقی استان اظهارداشت : تقریبا یک سوم خرمای مضافتی بم غیرقابل خوردن است که می توان با ایجاد صنایع فرآوری و تبدیل آن به الکل ، غذای دام و فرآورده های دیگر استفاده کرد که متاسفانه امکانات کافی وجود ندارد.

قوانین مزاحم سرمایه گذار را اذیت می کند

شهسوارپور فرماندار بم گفت: در فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث اشتغال پایدار بارها به آن اشاره شده و یکی از اقداماتی که برای تولید باید صورت بگیرد سرمایه گذاری است به همین منظور برای توسعه باید سرمایه گذاری در بخش روستاها متمرکز شود.
هادی شهسوارپور افزود:توانمندسازی جوامع محلی از مهمترین کارهایی است که باید اتفاق بیفتد و در بحث رفع موانع سرمایه گذاری ،کمیسیون کشاورزی قوانین را مرور کند و قانون پایداری که بتوان ظرفیت های منطقه را در جهت ظرفیت های کلان گنجاند مصوب کند.
به گفته فرماندار بم شناسایی موانع و رفع آنها در قانون از مهمترین کارهایی است که می تواند فرایند اجرای سرمایه گذاری را بهتر کند بطور مثال اگر شخصی بخواهد در منطقه ای سرمایه گذاری نماید حداقل باید تا یکسال دوندگی کند که ممکن است در این بازه زمانی انگیزه اش را از دست بدهد یا ارزش پول از بین برود .
شهسوارپور ادامه داد: قوانین مزاحم سرمایه گذار را اذیت می‌کند ممکن است قانونی مربوط به دهه 60 یا 50 باشد و برای آن زمان مفید بوده اما برای اکنون که تکنولوژی و ارتباطات پیشرفت کرده مزاحم است .
فرماندار بم در بحث تمرکززدایی تاکید کرد:در تمام دوران ها درباره تمرکززدایی صحبت شده اما متاسفانه به لحاظ جایگاهی این اتفاق رخ نداده است اگر بخواهیم در سطح شهرستان یک هکتار زمین به سرمایه گذار بدهیم این اختیار را نداریم و باید به استان و برخی مواقع به کشور بفرستیم .
او در پایان عنوان نمود: تشویق بخش های موفق خصوصی برای سرمایه گذاری و ایجاد مشوق هایی برای انگیزه افراد که سرمایه اش را در منطقه ای که تولید می کند خرج نماید نه در مناطق دیگر .
شهرستان بم يکي از قطب هاي اصلي توليد خرماي مضافتي در کشور ايران است

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=61321
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.