سهم جنوب کرمان در تامین گوجه بهاری سال آینده کشور

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان می‌گوید: طبق برنامه‌ریزی کشوری و شرایط آب و هوایی، گوجه بهاره سهم جنوب کرمان است.

فرامرز رستگاری در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا گفت: طبق برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی، استان‌های بوشهر و هرمزگان وظیفه تولید زمستانه گوجه کشور را با توجه به شرایط آب و هوایی بر عهده دارند و پس از برداشت گوجه در این استان‌ها، جنوب کرمان در فصل بهار گوجه کشور را تامین می‌کند.

وی به افزایش قیمت گوجه در سطح کشور اشاره کرد و افزود: جنوب کرمان در این فصل هیچ گوجه‌ای برای فروش ندارد ولی عملیات کاشت گوجه نوبرانه را انجام می‌دهد.

وی از کشت ۲۰۰ هکتار گوجه فرنگی طرح استمرار در جنوب کرمان خبر داد و گفت: کشاورزان این منطقه از ۱۵ شهریور تا آخر مهرماه اقدام به کشت گوجه نوبرانه می‌کنند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان ادامه داد: برداشت محصول گوجه از ۱۵ دی‌ماه در شهرستان منوجان شروع و تا ۱۵ اسفند ادامه دارد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود از این سطح زیرکشت، ۶ هزار تن گوجه فرنگی تولید شود.

رستگاری کاشت عمده محصول گوجه‌فرنگی منطقه جنوب کرمان را کشت بهاره برشمرد و اظهار کرد: این کشت هم اکنون شروع شده و تا اواخر دی‌ماه ادامه دارد.

اختصاص ۱۲ هزار هکتار از اراضی جنوب کرمان به کشت گوجه فرنگی

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز گفت: طبق برنامه‌ریزی این سازمان ۱۲ هزار هکتار از اراضی جنوب کرمان به کشت گوجه فرنگی اختصاص می‌یابد که طبق برآورد کارشناسان، از این میزان ۴۵۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی تولید می‌شود.

سعید برخوری افزود: برداشت گوجه در منطقه جنوب کرمان از ۲۵ اسفند به ترتیب از شهرستان‌های قلعه‌گنج، کهنوج، رودبار جنوب، عنبرآباد و جیرفت تا ۱۰ خردادماه انجام می‌شود.

وی پیک برداشت محصول گوجه فرنگی جنوب کرمان را ۲۵ فروردین تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه برشمرد و تصریح کرد: ۵۰ درصد گوجه جنوب کرمان در شهرستان رودبار جنوب کشت می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان به افزایش هزینه‌های کشت محصول گوجه فرنگی اشاره کرد و ادامه داد: سال گذشته قیمت هر کیلو گوجه فرنگی یکهزار و ۲۰۰ تومان بوده که با توجه به افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی هزینه‌های تولید، قیمت تمام شده هر کیلو برای کشاورز به طور میانگین یکهزار و ۴۰۰ تا یکهزار و ۵۰۰ تومان پیش‌بینی می‌شود.

وی تاکید کرد: جنوب کرمان از ۱۵ فروردین تا اواخر خردادماه تامین کننده گوجه کشور است و در شرایط فعلی هیچ نقشی در افزایش یا کاهش قیمت گوجه فرنگی ندارد.

کشت گلخانه‌ای راه حل کمبود گوجه در فصل سرما

کارشناس کشاورزی و عضو هیات علمی دانشگاه نیز می‌گوید: کشت گلخانه‌ای می‌تواند گره‌گشای حباب قیمتی محصول گوجه فرنگی در فصل زمستان باشد چرا که با تولید محصول مورد نیاز کشور، قیمت هم به طور طبیعی کاهش پیدا می‌کند.

فاطمه‌سادات موسوی افزود: در کشت گلخانه‌ای گوجه فرنگی باید به ارتفاع و نوع گلخانه، انتخاب رقم مناسب برای کشت، تاریخ کشت، تهیه بستر کشت، نحوه کاشت، دما، آبیاری، نور و دی‌اکسیدکربن توجه شود.

وی اظهار داشت: گوجه فرنگی از جمله صیفی‌جاتی است که به دلایل فراوان کشت آن توجیه دارد زیرا این محصول در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تولید گوجه گلخانه‌ای ارز آوری زیادی دارد

صادر کننده گوجه‌فرنگی هم گفت: تولید گوجه گلخانه‌ای در فصل زمستان ارز آوری زیادی دارد چرا که در این فصل از سال، بیشتر نقاط دنیا یخبندان است.

اکبر اسفندیاری افزود: همانطور که در فصل سرما استقبال زیادی از این محصول در داخل کشور وجود دارد در خارج از کشور نیز همینگونه بوده ولی گوجه در این فصل با کمبود مواجه است.

بنا به اعلام مرکز آمار کشور، متوسط قیمت «گوجه فرنگی» در آبان‌ماه امسال نسبت به مهرماه ۵۵.۵ درصد رشد داشت.

سالانه چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در هفت شهرستان جنوبی کرمان تولید و روانه بازار می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=38021
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.