کشاورزی | افتتاح گلخانه هیدروپونیک در سیرجان

گلخانه هیدروپونیک شهرستان سیرجان در چهارمین روز از ایام الله دهه مبارک فجر با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور، افتتاح شد.

گلخانه هیدروپونیک شهرستان سیرجان در چهارمین روز از ایام الله دهه مبارک فجر با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل ها و مراتع و آبخیزداری کشور، افتتاح شد.

گلخانه هیدروپونیک در مجتمع گلخانه‌های پردیس سیرجان احداث شده و سالانه ۱۶۰ تن سبزی و صیفی از آن برداشت می‌شود و در حال حاضر کشت گوجه در این گلخانه انجام می‌شود.

گلخانه هیدروپونیک سبزی و صیفی شهرستان سیرجان چهار هزار مترمربع زیربنا دارد و این گلخانه با اعتبار هفت میلیارد ریال از جمله بیش از ۵.۵ میلیارد ریال تسهیلات، اجرا شده است.

هیدروپونیک چیست؟ کاربردها و فواید گلخانه‌های هیدروپونیک

هیدروپونیک یا آب‌کشت، یکی از روش‌های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کم‌ترین نیاز به آب (با استفاده از محلول مغذی) است.

در ایران، ده‌ها گلخانه به این روش راه‌اندازی شده و هزاران نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به‌کار هستند.

با این روش، در هر نقطه‌ای از ایران به ویژه کرمان که با مشکل کمبود آب رو به رو است می‌توان هر محصول کشاورزی را بدون توجه به اقلیم و نوع خاک، برداشت کرد.

همچنین با این روش می‌توان اشتغال‌زایی خوبی داشت و از هر مکانی برای تولید محصولات کشاورزی که نیاز روزافزون جمعیت ایران در عصر ۱۴۰۰ است، بهره برد.

گیاهان، دارای سیستم عصبی، حافظه و تحرک و احساس بوده و قابلیت تبدیل عناصر به یکدیگر و خلق عناصر را دارا می‌باشند. باید با گیاهان حرف زد و با روش‌های خلاقانه، تولید آن ها را با هزینه کم و در مکانی کوچک، افزایش داد.

وجود ۴۴ هکتار گلخانه هیدروپونیک در کرمان

به گزارش خبرگزاری برنا مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: «از ۲۰۰ هکتار گلخانه‌ی سطح زیر کشت در شمال استان بالغ بر ۴۴ هکتار از گلخانه‌ها هیدروپونیک هستند که ۳۸ هکتار آن به کشت محصولات سبزی و صیفی و شش هکتار به کشت گل رز اختصاص یافته است».

وی ادامه داد: «از لحاظ عملکرد در واحد سطح در کشت‌های خاکی محصولات سبزی و صیفی به‌طور متوسط به ازای هر مترمربع ۱۵ الی ۲۰ کیلوگرم و در کشت‌های هیدروپونیک از ۳۰ الی ۴۰ کیلوگرم در مترمربع برداشت صورت می‌گیرد.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=41877
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.