جانشین پلیس راهور فراجا گفت: ۷۲ درصد جانباختگان تصادفات در کرمان در سر صحنه جان خود را از دست میدهند درحالیکه این آمار در کشور ۵۲ درصد است و در کرمان ۲۰ درصد بیشتر از میانگین است.
به گزارش کرماننو به نقل از ایرنا حسن مؤمنی جانشین پلیس راهور فراجا روز پنجشنبه ۸ آذرماه در نشست پایش تصادف جنوب کرمان دلیل اصلی این امر را ناشی از سرعت غیرمجاز و شدت بالای تصادفات برشمرد.
او با اشاره به اینکه آمار جانباختگان در سر صحنه در استان سیستان و بلوچستان ۶۵ درصد است ادامه داد: خودروهای سوختبر به بمبهای متحرک در این مناطق تبدیل شدهاند و این فجایع را در این مناطق رقم میزنند.
مؤمنی افزود: شورای ترافیک فکری اساسی برای این معضل کند و هموغم خود را بر روی کنترل سرعتهای بحرانی بگذاریم.
او یادآور شد: حدود هشت درصد از تصادفات و جانباختگان ناشی از خودروهای شوتی و قاچاق هستند.
مؤمنی تأکید کرد: جانباختگان ناشی از تصادفات در استان کرمان زیاد و آمار بالایی را به خود اختصاص داده است.
جانشین پلیس راهور فراجا بیان کرد: هفت درصد جانباختگان ناشی از تصادفات در کشور به استان کرمان اختصاص پیدا کرده که به نسبت جمعیت استان بسیار زیاد است.
کاهش تصادف در استان
او یادآور شد: با تلاشهای صورتگرفته همچون هفتماهه گذشته از امسال شاهد کاهش تصادفات در استان بودهایم که امیدواریم تا پایان سال هم شاهد تداوم این کاهش باشیم؛ اما بااینوجود آمار تصادفات استان نگرانکننده است.
جانشین پلیس راهور فراجا افزود: کنترل سرعتهای بحرانی اهمیت دارد که مراجع قضایی دستورات خوبی در این زمینه صادر کردهاند.
شیب صعودی تصادف کرمان از ۹۹
مؤمنی با بیان اینکه از سال ۹۹ شاهد شیب تند افزایش تصادفات در استان کرمان هستیم تصریح کرد: از ۲۲۶ فوتی در سال ۹۹ به ۴۰۸ فوتی در سال گذشته رسیده است که افزایش ۲ برابری تلفات ناشی از تصادفات را نشان میدهد و نیاز به آسیبشناسی جدی وجود دارد.
او گفت: مسئولان از ظرفیتهای استانی بیشتر استفاده کنند و واحدهای صنعتی و معدنی که در استان فعالیت میکنند باید در مشارکتهای اجتماعی در راستای حفظ جان مردم با کمک به حوزه زیرساختها و راه یاری رسانند تا شاهد ایمنی بیشتری باشیم.
مؤمنی اضافه کرد: برخی از وظایف بر عهده ما است و مبحث دوربینها را پیگیری میکنیم؛ چراکه وضعیت دوربینهای ثبت تخلفات و نظارتی در جنوب کرمان مطلوب نیست.
او افزود: بین روش سنتی و فناوریهای نوین حق انتخابی نداریم و باید به سمت فناوری برویم، در این راستا بهزودی تعدادی دوربینهای ثبت تخلفات سیار را در اختیار جنوب قرار میدهیم.
جانشین پلیس راهور فراجا گفت: در کشور نیازمندیهای زیادی داریم مجبور به اولویتبندی هستیم و بر نقاط حادثهخیز تمرکز کردهایم.
او ضمن درخواست از همه دستگاههای مرتبط برای تمرکز بر این نقاط اظهار کرد: باید حضور برای راهنمایی مردم در این نقاط بیشتر، این نقاط آشکارسازی شود و سپس برای ایمنسازی آن اقدام کنیم.
مؤمنی گفت: مهمتر از همه، اقدامات فرهنگی است که مغفول مانده؛ بنابراین از متولیان امر فرهنگی میخواهیم ورود کنند.
او ادامه داد: امامان جمعه، آموزشوپرورش و رسانهها بر مباحث فرهنگی بهویژه در جنوب کرمان تأکید کنند.
مؤمنی اضافه کرد: شاهد تفاوتی در نحوه رانندگی در جنوب و شمال استان هستیم و رفتارهای پرخطر رانندگی دیده میشود که با کارهای فرهنگی قابلرفع هستند؛ چون دارای مردمی فهیم و بافرهنگ هستیم.
او با بیان اینکه اگر کار بیشتری شود پاسخ خواهیم گرفت افزود: رسانهها از هر دستگاهی که وظیفه خود را انجام نداد مطالبهگری کنند از پلیس هم این مطالبهگری را داشته باشند.
جانشین پلیس راهور فراجا همچنین تصریح کرد: از طریق اصناف از فروش چراغهای زنون و نامتعارف جلوگیری شود.
مرگ ۳۷ نفر بر اثر تصادفات خودروهای شوتی
فرمانده پلیسراه جنوب کرمان هم در این نشست گفت: ۳۷ نفر از جانباختگان تصادفات هشت ماه گذشته از ابتدای امسال مربوط به شوتیهای حامل قاچاق سوخت است.
امیر معینالدینی افزود: بیمارستانهای جنوب استان درمان بستر و ابتدایی هستند و ۶۵ نفر معادل ۳۰ درصد از متوفیان ما در جنوب استان در راه انتقال به بیمارستان جان خود را از دست میدهند.
او با بیان اینکه بیشترین وقوع تصادف ما به ترتیب در جیرفت، منوجان و کهنوج است ادامه داد: ۱۷۵ نفر از ۲۴۰ نفر فوتی امسال در جادههای ۲ طرفه بوده است.
معینالدینی اضافه کرد: ۲۱ درصد کل تخلفات و ۱۸ درصد تخلفات حادثهساز افزایش داشته است.
او یادآور شد: ۴۳۹ هزار و ۹۳۹ نفر امسال (هشت ماه) در جنوب کرمان اعمال قانون شدهاند.
عبور روزانه ۵۰۰ خودرو شوتی
فرماندار جیرفت هم در این نشست گفت: روزانه بیش از ۵۰۰ خودرو شوتی از جادههای ورودی جیرفت عبور میکنند و به شهرستانهای جنوبی استان میروند.
احمد بلندنظر افزود: بیشترین عامل تصادفات همین خودروهای قاچاق سوخت هستند که برخی یک هزار و ۲۰۰ لیتر سوخت حمل میکنند که با تصادف موجب میشوند افراد زندهزنده بسوزند.
او تأکید کرد: مشکلات زیرساختی و جادهها هم بر تلفات تأثیر گذاشته است.
فرماندار جیرفت در ادامه با گلایه از پلیس تصریح کرد: فرمانده پلیس راهور شهرستان جیرفت هر چند وقت یکبار تغییر میکند و تا فرمانده بعدی مشخص شود پنج تا ۶ ماه با سرپرستی اداره میشود.
او ادامه داد: علاوه بر خلأ مدیریتی این مسئله تغییرات مداوم مدیریتی تقسیم کار را برای فرمانده مشکل میکند.
فرماندار عنبرآباد هم گفت: منع قانون برای بهرهگیری از اعتبارات ملی برای راههای روستایی به یک مشکل تبدیل شده است.
یزدان افشاری پور افزود: یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی نامناسب در عنبرآباد داریم که با اعتبارات محدود فرمانداریها امکان بهبود شرایط این راهها وجود ندارد.