یک بهله «عقاب سارگپه» در طبیعت کهنوج رها شد

به نقل از ایرنا- حسین کریمی گفت که این عقاب جنگلی مصدوم توسط یکی ازدوستداران طبیعت در مزارع کشاورزی این شهرستان درحالی که قادر به پرواز نبود پیدا و به اداره محیط زیست کهنوج تحویل داده شد.
وی افزود که پس از تیمار یک ماهه عقاب ، این پرنده شکاری بالغ روز گذشته در طبیعت این شهرستان رها و به آغوش طبیعت بازگشت.
کریمی ضمن تقدیر از این اقدام، اظهار کرد که بازگرداندن گونه های مختلف پرندگان و جانواران به اداره حفاظت محیط زیست به تدریج دربین مردم در حال افزایش بوده و دوستداران طبیعت مشارکت خوبی را با این اداره دارند.
عقاب سارگپه از راسته شاهین سانان و تیره عقابیان بوده که طول ۶۰ تا ۶۵ سانتیمتر و رنگ پر و بال بسیار متنوع از قهوه ای مایل به خرمائی پررنگ با سطح شکمی کرم رنگ و رگه رگه تا تقریبا سیاه با سطح شکمی قهوه ای خیلی پررنگ، سر پرنده بالغ معمولاˈ کمرنگ، دم اغلب دارچینی و بدن راه راه عرضی دارد.
در پرواز، سطح شکمی این پرنده سفیدرنگ به نظر می آید، ولی نوک و خم بال ها و رانهایش تیره رنگ است.
این پرنده در مناطق مختلف از جمله استپ ها، دشت های وسیع خشک و گاهی در کوهستان دیده می شود و معمولا روی زمین و گاهی روی درخت ها آشیانه می سازد. سارگپه پرنده بومی ایران است و در زمره پرندگان حمایت شده قرار دارد.
استان کرمان در سطح بین المللی با دارا بودن ۲ زیستگاه ارزشمند خبر و دهبکری برای پرندگان در فهرست نواحی مهم پرندگان ‘ آی بی آی’ در خاور میانه به ثبت رسیده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=12691
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.