چهارشنبه با ارز دیجیتال | علت کاهش قیمت بیت کوین

برای بیان علت سقوط اخیر قیمت بیت کوین، برخی از کارشناسان به وضعیت فعلی بازارهای سنتی اشاره می‌کنند، در حالی که برخی دیگر معتقدند فروش گسترده بیت کوین توسط سازمان کلاهبرداری پلاس‌توکن (PlusToken)، علت اصلی این اتفاق بوده است.

به گزارش کوین تلگراف، بیل هرمان (Bill Herrmann)، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری جایگزین ویلشر فونیکس (Wilshire Phoenix)، معتقد است دلیل بازار نزولی اخیر ارزهای دیجیتال، بی‌ثباتی بازارهای سنتی است. این کارشناس بازارهای مالی در مصاحبه با کوین تلگراف گفت که کاهش اخیر در قیمت بیت کوین نتیجه سقوط ناگهانی و شدید بیشتر کلاس‌های دارایی طی چند هفته اخیر است. او افزود:

در زمان نوسانات شدید که اغلب به دنبال وحشت (panic) رخ می‌دهد، بیشترِ سرمایه‌گذاران کوچک و خرد، چه سرمایه‌گذاران بیت کوین و چه سرمایه‌گذاران سهام، اول می‌فروشند و بعد سوال می‌پرسند. این افراد نیاز سریع به پول نقد پیدا می‌کنند و همه چیز به فروش می‌رسد.

طی چند هفته گذشته، بازارهای اصلی دنیا درگیر ترس، بلاتکلیفی و شک شده‌اند که تا حدی نتیجه بحران ادامه‌دارِ ویروس کرونا است.

شاخص میانگین صنعتی داو جونز (DOW) که وضعیت ۳۰ سهام بزرگ جهان را نشان می‌دهد، تنها در روز ۹ مارس (۱۹ اسفند) بیش از ۲,۰۰۰ واحد سقوط کرد. علاوه بر این، نفت هم در همان روز با بیش از ۲۰ درصد سقوط، روزی کابوس‌وار را برای سرمایه‌گذاران رقم زد.

در این میان بیت کوین هم طی چند هفته اخیر، از ۱۰,۰۰۰ دلار به ۷,۶۵۰ دلار سقوط کرد.

امانوئل گوه (Emmanuel Goh)، مدیرعامل شرکت تحلیل‌ داده Skew، هم حرکت اخیر قیمت بیت کوین را نتیجه وضعیت کلی بازارهای جهان دانست.

گوه با اشاره به تصمیم سرمایه‌گذاران در فروش سرمایه‌گذاری‌های پرنوسان خود برای سرمایه‌گذاری در جایگزین‌های پایدارتر گفت:

از نظر من، [سقوط قیمت بیت کوین] حاصل شرایطی است که در آن دارایی‌های ریسکی فروخته می‌شوند و علت اصلی وقوع این شرایط، تأثیر انتشار ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت روی بازارهای جهانی است.

از طرف دیگر پلاس‌توکن، طرح پانزی که گفته می‌شود بیش از ۳ میلیارد دلار بیت کوین از هزاران قربانی خود کلاهبرداری کرده است، در ژوئن ۲۰۱۹ با فروش ارزان‌ بیت کوین، در سقوط قیمت‌ها نقش داشت. از آن زمان، تحلیل‌گران داده در حوزه ارزهای دیجیتال، کیف پول‌های مرتبط با این طرح کلاهبرداری را دنبال می‌کنند و گفته می‌شود که اعضای این باند همچنان با فروش بیت کوین‌ها در حال کاهش قیمت هستند.

یکی از تحلیل‌گران در توییتر با نام کاربری «Ergo» که مدت‌هاست تراکنش‌های کیف پول‌ مربوط به پلاس‌توکن را دنبال می‌کند، روز ۶ مارس (۱۶ اسفند) در توییتی اعلام کرد که ۱۳,۰۰۰ بیت کوین از طرف گردانندگان این طرح پانزی منتقل شده است. به دنبال اعلام این خبر، روند نزولی بیت کوین هم طی روزهای بعد ادامه پیدا کرد.

یوتیوبر مشهور، دیتادش (DataDash) هم معتقد است که علت کاهش قیمت بیت کوین در روزهای گذشته اقدام پلاس‌توکن بوده است.

او در ویدیوی اخیر خود در یوتیوب با اشاره به سازمان کلاهبرداری پلاس‌توکن گفت که ترس موجود در بازارهای سنتی و اقدام اخیر پلاس‌توکن ممکن است مکمل یکدیگر شده باشند. او گفت:

ممکن است آن‌ها به فکر نقد کردن افتاده، کمی پول را منتقل کرده، پول‌شویی کرده و سپس به پول نقد تبدیل کرده باشند.

علت‌یابیِ درست حرکت‌‌های قیمت بیت کوین در یک زمان مشخص مشکل است. با توجه به وضعیت فعلی بازارهای سنتی و وجوه پلاس توکن که هنوز ممکن است منتقل شوند، استدلال هر دو طرف می‌تواند درست باشد.

یکی دیگر از عوامل سقوط قیمت بیت کوین

به گزارش کوین دسک، بازارهای مشتقه، متشکل از ابزارهای مالی مانند قراردادهای اختیار و آتی است، که در آن قیمت‌ها به ارزش یک دارایی پایه، در این مورد ارز دیجیتال، وابسته است. همزمان با فشار فروش گسترده در بازارهای کریپتو، بازارهای مشتقه نیز شاهد افت قیمت شدیدی بود.

تنها در عرض ۲۴ ساعت، از ۷ تا ۹ مارس (۱۷ تا ۱۹ اسفند)، قیمت بیت کوین با افت ۱۷ درصدی از ۹,۲۱۵ به ۷,۶۲۸ دلار رسید. این عدد، پایین‌ترین قیمت بیت کوین در دو ماه گذشته است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=44664
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.