احضار برگزارکنندگان مراسم در یکی از مساجد جیرفت/ فرماندار: مجوز نداشتند

با وجود اینکه طبق اعلام علوم پزشکی جیرفت این روزها با شیب ملایم کرونا در منطقه مواجه هستیم و باید نکات لازم مورد توجه قرار گیرد تا دچار بحران نشویم اما یکی از هیات‌‌های مذهبی جیرفت در حرکتی عجیب اقدام به برگزاری مراسمی با مداحی سیدمهدی میرداماد کرد.

پنج‌شنبه گذشته مراسمی در حسینیه مشتاقیه کرمان برگزار و از طریق اینستاگرام هم به صورت زنده پخش شد. در تصاویر منتشر شده حضور جمعیت زیاد در یک فضای بسته بدون رعایت پروتکل‌ها مشخص است. علی بابایی فرماندار کرمان که از برگزاری چنین مراسمی باخبر نبود گفته بود حتما این موضوع را پیگیری خواهد کرد. با وجود اینکه طبق اعلام علوم پزشکی جیرفت این روزها با شیب ملایم کرونا در منطقه مواجه هستیم و باید نکات لازم مورد توجه قرار گیرد تا دچار بحران نشویم هیأت روضه الرقیه جیرفت نیز پس از این اقدام کرمانی‌ها در حرکتی عجیب اقدام به برگزاری مراسمی با مداحی سیدمهدی میرداماد کرد. در این مراسم پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و … رعایت نشده بود و این مساله در فیلم‌های منتشر شده مشهود است.

دورهمی‌های خانوادگی بدون رعایت فاصله‌اجتماعی یک دلخوشی است

دکتراصغر مکارم چندروز قبل در گفت‌و گو با ایسنا گفته بود: درحال حاضر با شیب ملایم کرونا روبه رو هستیم و خطر تهدید کننده گرمی هواست که استفاده از وسایل سرمایشی بدون تهویه هوا و دورهمی‌های خانوادگی از عوامل سیر صعودی آمار مبتلایان به شمار می آیند.

وی رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را مورد تاکید قرار داد و افزود: علاوه بر موارد ذکر شده باید نسبت به باز کردن پنجره‌ها و چرخش هوا نیز توجه شود.

مکارم استفاده از ماسک را به عنوان یک فرهنگ نهادینه شده تعبیر کرد و گفت: انتظار است همانگونه استفاده از ماسک به یک فرهنگ  تبدیل شده و از طرفی به تنهایی پاسخگو نیست، فاصله گذاری اجتماعی نیز رعایت شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در ادامه اظهار کرد: اگر فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشود ریسک ابتلا به کرونا بالا می‌رود و شرکت در تجمعات عروسی، عزا و دورهمی‌های خانوادگی به صرف استفاده از ماسک و بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی یک دلخوشی است و پیشگیرانه نخواهد بود .

احضار مسوول هیأت متخلف مذهبی به شورای هیأت‌های مذهبی

رییس سازمان تبلیغات اسلامی جیرفت گفت: در خصوص برنامه‌های مذهبی و هیاتی به آقایان مکررا تاکید کرده‌ایم که شرایط را در نظر بگیرند.

حجت‌الاسلام محمدی افزود: روز گذشته نیز در شورای هیات‌های مذهبی در همین راستا جلسه‌ای برگزار کردیم و هیات‌ها مکلف به رعایت نکات و شیوه نامه‌های بهداشتی هستند.

وی تصریح کرد: یک هیات به هر دلیل ممکن نکات لازمی را که باید رعایت کند، نمی کند و در صورتی که رعایت نشود ساختار قانونی داریم و این افراد را احضار می کنیم.

وی افزود: به لحاظ قانونی وظیفه رصد کردن و دنبال کردن برنامه‌های هیات ها بر عهده شورای هیات‌های مذهبی است.

محمدی اضافه کرد: بزودی مسوول هیات متخلف احضار می‌شود تا ببینیم این کار را به چه دلیلی انجام داده اند. در حالی که در چندین جلسه بارها در خصوص وضعیت کرونا برای دوستان توضیحاتی را داده ایم.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی جیرفت ادامه داد: برخی هیات‌ها که تعدادشان انگشت‌شمار است و افرادی که متاسفانه قانون را نمی‌بینند و مواردی را که باید رعایت کنند نمی کنند باید پاسخگو باشند.

وی تاکید کرد: توقع ما از مداحان و ذاکران مشهور و مطرحی مانند آقای میرداماد این است که خودشان به افراد در این خصوص تذکر دهند و در این رابطه از شخصیتی مثل آقای میرداماد نیز گله‌مندیم.

مرکز بهداشت بیخبر بود

احسانی رییس روابط عمومی مرکز بهداشت جیرفت نیز در این خصوص گفت: در زمینه این مراسم به ما اطلاع رسانی نشده بود.

وی افزود: در شهر جیرفت مراسم‌های زیادی برگزار می‌شود و مردم باید در صورت مشاهده به ما خبر بدهند.

وی ادامه داد: 22 نفر مامور داریم که بعدازظهرها دو نفر از ماموران ما هر کدام با یک ماشین به بازدید سطح شهر می‌پردازند و واقعا نمی توانند به همه مسائل رسیدگی کنند.

وی اضافه کرد: سعی می‌کنیم مراسم‌هایی که در بهشت زهرا برگزار می‌شود را کنترل کنیم و اصلا فکرش را نمی‌کردیم که یک مسجد دست به چنین کاری در چنین شرایطی بزند.

سکوت معنادار فرماندار جیرفت در خصوص تخلف یک هیأت مذهبی

عطاپور فرماندار جیرفت نیز با اشاره به اینکه این هیات هیچ‌گونه مجوزی نداشته گفت: منتظر گزارش مرکز بهداشت هستیم.

وی افزود: در صورتی که بر اساس گزارش مرکز بهداشت پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشده باشه حتما اقدام قانونی انجام خواهد شد.

در حالی فرماندار جیرفت ترجیح می‌دهد خودش را درگیر نکند و می‌گوید منتظر نظر مرکز بهداشت است که به عنوان رییس ستاد کرونا موظف است از این گونه مسائل جلوگیری کند تا مشکلی پیش نیاید.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=66393
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.