افزایش قاچاق دام زنده در استان کرمان

به گزارش ایسنا منطقه کویر، دکتر”حسین رشیدی” اظهار کرد: قاچاق دام سبب می شود یکی از منابع اقتصادی و اشتغال در روستاها و صنف های مرتبط در شهرها مورد تهدید قرار گیرد و  شاهد افزایش بیکاری، افزایش شغل های کاذب، کاهش رشد اقتصادی کشور و کمرنگ شدن تحقق شعار سال باشیم.

وی با اعلام افزایش قاچاق دام در استان از ابتدای سال جاری افزود : هرگونه حمل و نقل دام، تنها با داشتن مجوز بهداشتی – قرنطینه ای حمل دامپزشکی صورت می پذیرد که در این مجوز تنها دام های دارای شناسنامه و هویت (پلاک دار) و دارای تاییدیه سلامت، امکان جابجایی بین استانی دارند ضمن اینکه بعد از حمل نیز در استان مقصد، فرد باید تاییدیه تخلیه را دریافت کند لذا انجام این مهم می‌تواند مانع گسترش قاچاق در حوزه دام سبک و سنگین شود.

رشیدی تصریح کرد: در راستای تشدید قرنطینه دامپزشکی، نیروی انتظامی در محورهای خروجی استان نسبت به توقیف خودروهای فاقد گواهی بهداشتی دامپزشکی و ارجاع به تعزیرات حکومتی اقدام می کند.

وی با بیان اینکه هم افزایی بیشتر بین متولیان امر از جمله دامپزشکی و سایر دستگاه های مربوطه مانند نیروی انتظامی در حذف این معضل ضروری است، گفت : استان کرمان دارای 250 هزار راس دام سنگین و 5 میلیون راس دام سبک است که امسال با پیشنهاد تسریع در عملیات طرح هویت گذاری دام های استان برای مدیریت تولید و جلوگیری از قاچاق دام توسط سازمان جهاد کشاورزی شمال و جنوب استان، سبب کاهش این مسئله بغرنج خواهیم شد و لزوم جدیت در این امر جهت شناسایی دام قاچاق از غیر قاچاق ضروری است.

 مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه بسیاری از بیماری های مشترک در اثر جا به جایی و نقل و انتقال احشام بدون مجوز بهداشتی، سبب به خطر افتادن سلامت شهروندان می شود، افزود: بیماری تب هموراژیک کریمه کنگو از جمله بیماری هایی مشترکی است که در اثر تماس با ترشحات خونی لاشه آلوده یا از طریق نیش کنه آلوده به انسان منتقل می گردد که در صورتی که دامداری تقاضای انتقال دامی را داشته باشد در ابتدا سلامت دام توسط دکتر دامپزشک از نظر این بیماری مشترک و سایر بیماری ها، مورد تایید قرار می گیرد.

وی از دیگر بیماری مشترک منتقله از طریق دام قاچاق به انسان، بیماری تب مالت و سل را نام برد و گفت: واکسیناسیون و تست های مراقبت این بیماری ها به صورت روتین در این اداره کل صورت می گیرد که پیشگیریوپ و مراقبت از این بیماری ها از اهداف دامپزشکی است.

 رشیدی قاچاق دام را یکی از عوامل انتقال بیماری تب برفکی اعلام و تصریح کرد: از آنجا که این بیماری سبب خسارات اقتصادی هنگفت از جمله کاهش تولیدات و بهره وری دام می گردد، در خصوص پیشگیری از این بیماری لزوم حمل و نقل با ضابطه تحت نظارت دامپزشکی، روشن و مبرهن است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=30077
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.