شورای اداری با طعم پاسخگویی مدیران به خبرنگاران

امروز در حاشیه جلسه شورای اداری، روسای دو سازمان صمت و جهادکشاورزی پاسخگوی سوالات خبرنگاران بودند. 

افزایش حقوق دولتی معادن که متولی آن‌هاسرمایه‌گذاران خارجی است

با توجه به این که در شورای معادن 25 اردیبهشت مطرح شد که سهم حقوق دولتی معادن بزرگ 15درصد و معادن کوچک 10 درصد است و از طرفی سرمایه‌گذار این معادن خارجی بوده قرار شد این سهم تا 3خ درصد افزایش پیدا کند زیرا در این معادن نیروی انسانی ایرانی به کار گرفته نمی شود و به توسعه منطقه هم کمکی نمی شود. موضوع دیگر هم این بود که معادن با نام سرمایه گذار ایرانی ثبت و بعد به خارجی انتقال داده شدند. از این رو کرمان نو از رییس سازمان صمت خواست تا توضیح دهد وضعیت افزایش سهم حقوق دولتی سرمایه گذاران خارجی به کجا رسیده و چرا معادن ازمتولی ایرانی به متولی خارجی تغییر پیدا کرده اند.

حسینی نژاد به کرمان نو توضیح داد: ما در شورای معادن به دنبال این هستیم، منافع  استان کرمان  که از طریق حقوق دولتی ایجاد می‌شوند را به استان برگردانیم. کرمان تامین کننده 40درصد حقوق دولتی کشور است. در قانون معادن پیش بینی شده که 15درصد از حقوق دولتی باید به کرمان برگردد،بارها به این موضوع تاکید شده ولی در بازه ده ساله این عدد به صورت ناچیز برگردانده شد. امسال پیش بینی می کنیم 250میلیارد تومان به استان برگردد.
موضوع دیگر سرمایه گذاران خارجی است سهم حقوق دولتی سرمایه گذار خارجی تا 30 درصد هم می تواند افزایش پیدا کند که قرار شده کمیته‌ای تشکیل داده شود تا ابعاد مثبت و منفی آن رصد شود.

حسینی نژاد ادامه داد: گردش حساب‌ها دیگر مساله ایست که در شورای معادن مطرح شده؛  در سال گذشته ۱۲و نیم میلیارد تومان از محل یک درصد و ۱۴میلیارد تومان در زیرساخت‌ها وارد استان و هزینه شد.

همچنین حسینی نژاد در خصوص انتقال ثبت معادن و انتقال آن از سرمایه گذار ایرانی به چینی اعلام کرد: هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند در حوزه معدن (اکتشاف و استخراج)ورود کند و چون عموما در سنوات قبل معادن به اشخاص حقوقی و حقیقی ثبت شده، امکان ثبت مجدد خیلی کم وجود دارد ولی انتقال بر اساس صلح نامه می تواند انجام گیرد و بخش خارجی از ابتدای کار هم می تواند ورود کند.

خودروسازی کرمان امسال در شرایط بحرانی
با توجه به این که حدود 11 هزار نفر در خودروسازی کرمان مشغول به کار هستند، حسینی نژاداعلام کرد باید نسبت به این موضوع از طریق بانک ملی توجه شود، زیرا تغییرات و نوسانات ارز و تحریم‌ها بر صنعت خودروسازی استان کرمان تاثیر گذاشته و تولید در شرایط امسال بحرانی بوده است.
قیمت مصوب مرغ 12هزار و 900تومان 

رییس سازمان صمت(رییس ستاد تنظیم بازار) درباره قیمت مرغ توضیح داد که از سال 97 با پیگیری اتحادیه تعاونی مرغداران قرار شد سازمان جهادکشاورزی به بحث قیمت گذاری ورود کند و واسطه‌هایی که در این بین وجود دارند، دنبال و به لحاظ زیرساختی این واسطه‌ها را حذف کند و امیدواریم ظرف مدت هفته‌های آینده به قیمت مصوب مرغ در سطح کشوری برسیم.

رییس سازمان جهادکشاورزی شمال استان کرمان هم در خصوص وضعیت مرغ توضیح داد:  وظیفه تامین و عرضه مواد غذایی ربر عهده جهاد کشاورزی است، در حال حاضر، بیش از 2 هزار و 600 تن جوجه‌ریزی در استان شده است و قیمت مصوب مرغ اکنون 12 هزار و 900 تومان تعیین شده و اگر گران فروشی در جایی صورت می گیرد باید پیگیری شود. به گفته سعیدی مرغ به میزان کافی در بازار وجود دارد، ولی ما مسئول صف‌کشی های صورت گرفته و گران فروشی نیستیم.

کشت جایگزین در شمال کرمان

این طور که سعیدی می گوید: سطح زیرکشت پسته در استان کرمان نسبت به دهه های اخیر افزایش پیدا کرده به طوری که در حال حاضر 13 تن در هکتار پسته برداشت می ‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی در خصوص کشت جایگزین هم توضیح داد: زعفران، زرشک، گل محمدی، گیاهان دارویی، باغات گلابی و سیب درختی کشت‌های جایگزین هستند که حدود 6هزار هکتار در دستور کار قرار دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=32085
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.