فشار مالیات بر گُرده کرمانی‌ها| رییس اتاق بازرگانی: مالیات بیشتر از تحریم‌ها مشکل‌ساز شده

تکرار تراژدی فشارهای مالیاتی بر بنگاه های اقتصادی، بحث این روزهای مسوولین کرمان است.

مالیات و فشارهای مالیاتی بر بنگاه های اقتصادی هر ساله و هر روز در کنار بسیاری از تحریم های خارجی موجب سخت‌ترشدن کار این بنگاه‌ها و بعضا تعطیل شدن بسیاری از آنهاست، واحدهای تولیدی که با امید به درآمدزایی و ایجاد اشتغال در جامعه شروع به کار می‌کنند اما زمان مواجه شدن با این فشارها تصمیم به تعدیل نیرو و در آخر هم اتمام کار  خود می‌گیرند. در این گزارش نگاهی داریم به نشست اخیر اتاق بازرگانی کرمان و صحبت هایی که پیرامون بحث مالیات مطرح شده است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به فضای نامناسب کسب و کار در استان کرمان، گفت: سازمان تامین اجتماعی و به ویژه سازمان امور مالیاتی کمبود منابع خود را از طریق سخت گیری بر بخش تولید جبران می کنند و این در شرایط فعلی کشور مشکلات بیشتری را نسبت به تحریم های خارجی برای بخش خصوصی ایجاد کرده است.

سیدمهدی طبیب زاده در نشست بررسی وصول عوارض شهرداری در اتاق بازرگانی کرمان، تصریح کرد: در سال رونق تولید که باید همه به تولید و صادرات کمک کنند، شهرداری برای وصول عوارضی که حق این مجموعه نیست با بنگاه های اقتصادی به شیوه های غیرمتعارف مانند مسدود کردن درب ها، گذاشتن بلوک و سایر اقدامات مغایر با شهروند مداری عمل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه اتاق کرمان و همه فعالان اقتصادی منکر کسب درآمد شهرداری نیستند اما این درآمدزایی نباید به هر روشی صورت گیرد، ادامه داد: در رابطه با وضعیت وصول عوارض مذکور، اگر با گفت و گو به نتیجه لازم نرسیدیم مجبور به استفاده از ابزار قانونی و مراجع ذیصلاح هستیم تا مشخص شود حق با فعالان اقتصادی یا شهرداری است.

طبیب زاده افزود: بنگاه های اقتصادی بر اساس قانون، مالیات بر ارزش افزوده خود را پرداخت می کنند که بخشی از این عوارض سهم شهرداری‌هاست و شهرداری دیگر نباید عوارض مضاعف را برخلاف ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده از فعالان اقتصادی دریافت کند.

رئیس اتاق بازرگانی کرمان، مدعی شد: کرمان از نظر فقر دومین استان کشور بعد از سیستان و بلوچستان است و درآمد سالانه و شاخص های توسعه پایدار آن از متوسط کشور پایین تر است.

دریافت مالیات های سنگین از  بنگاه های اقتصادی و انتقاد از سیاست های سازمان امور مالیاتی موضوعی است که سال ها در کرمان مورد توجه مسوولان بوده و پیش از این هم برخی از آنها اشاره هایی به تاثیر منفی مالیات های سخت بر  تولیدکنندگان داشته اند.

مهر ماه 98 محمدرضا پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: در سیاست گذاری مالیاتی، مالیات بر بنگاه های اقتصادی و حقوق بگیران را باید کاهش دهیم.

وی گفته بود: متاسفانه در کشور، به جای اینکه از تولیدکنندگان بنگاه های اقتصادی حمایت شود و طرح های تشویقی متنوعی در شرایط تحریمی برایشان فراهم کنیم نرخ مالیات این افراد و بنگاه ها را افزایش داده ایم و این اقدام سبب شده تا ترکیب نظام اخذ مالیات از شرکت ها و بنگاه های اقتصادی در کشور برعکس شده و بهم بخورد.

همچنین 10 مرداد ماه سال جاری نماینده مردم کرمان و راور در مجلس، در مورد افزایش ۴۸ درصدی مالیات استان کرمان، عنوان کرد: مالیات تعیین‌ شده برای استان کرمان به نسبت سایر استان‌ها عادلانه نیست و کسب و کار استان را تعطیل و معیشت مردم را نابود می‌کند.

محمد مهدی زاهدی در این جلسه عنوان کرده بود که عوارض شهرداری برای کسبه و بازاریان شهر کرمان نیز 10 برابر افزایش پیدا کرده و این مسئله هم مورد اعتراض شدید بازاریان واقع شده است.

وی پیش از این هم دی ماه سال 95 به افزایش مالیات استان کرمان معترض بود و گفت: به دلیل بالا بودن سهم مالیاتی استان کرمان قطعا شاهد تشدید بیکاری، فقر ، اعتیاد، طلاق و برخی آسیب های اجتماعی دراستان می شویم.

زاهدی معتقد است که عدم کاهش درصد مالیات استان کرمان، واحدهای صنعتی،تولیدی، صنفی و بازار استان کرمان را به نابودی می‌کشاند.

اقدام شهرداری کرمان بر خلاف ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده

و اما در ادامه  نشست بررسی وصول عوارض شهرداری در اتاق بارزگانی عضو هیات رئیسه اتاق کرمان گفت: در سال هایی که با عناوین اقتصادی نامگذاری شد متاسفانه دستگاه‌های مختلف خلاف آن را عمل کردند و این واقعیت ملموس جامعه است.

ایسنا گزارش داده، عباس جبالبارزی تصریح کرد: تحریم‌های داخلی بسیار بیشتر از تحریم های خارجی فعالان اقتصادی را با مشکل روبرو می‌کند و شاید یکی از دلایل اینکه در کرمان علاقمندی چندانی به سرمایه گذاری و ارائه خدمات وجود ندارد به دلیل همین مشکلات ایجاد شده توسط دستگاه هاست.

وی افزود: شهرداری کرمان متاسفانه برخلاف ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده به بنگاه هایی مراجعه می کند که تکلیف آنها در پرداخت مالیات مشخص است.

جبالبارزی با اشاره به اینکه از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداختی توسط هر یک از بنگاه های اقتصادی، ۲.۴ درصد آن سهم شهرداری هاست، عنوان کرد: با وجود این قانون مشخص نباید در سال رونق تولید و همچنین با فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر نامناسب بودن فضای کسب و کار، اینگونه با فعالان اقتصادی برخورد شود.

عضو هیات رئیسه اتاق کرمان ادامه داد: همچنین در موضوع دریافت عوارض پسماند نیز شهرداری هر گونه می خواهد عمل می کند در حالی که پسماند تعریف مشخص خود را دارد و نمی توان بابت هر چیزی عوارض پسماند دریافت کرد.

عدم وجود درآمدخواهی پایدار؛ علت ایجاد نشدن تحول در شهر کرمان

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورای شهر کرمان نیز در ادامه این نشست، عدم وجود درآمدخواهی پایدار را علت ایجاد نشدن تحول در شهر کرمان عنوان کرد و گفت: باید مبناها در بودجه ریزی شورا تغییر کند و دو اصل رعایت قانون و مبنای کارشناسی در هر ردیف درآمدی مورد نظر قرار گیرد.

حسین چناریان با بیان اینکه تحولات اساسی و بنیادی در ساختار برنامه ریزی در شهرداری و شورا پایه‌ریزی شده و سال گذشته برای نخستین بار درآمدهای شهرداری هزینه های خود را پوشش داد ادامه داد: در سال جاری برای اولین سال متمم افزایش درآمدی را در شهرداری کرمان داشتیم و اکنون باید به دنبال رفع مشکلات بود و درآمدها را پایدار کرد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و منابع پایدار شورای شهر کرمان خاطرنشان کرد: در بودجه شهرداری کرمان تاکنون۴۰ ردیف درآمد پایدار وجود داشته که اکنون به ۱۰۰ ردیف رسیده در حالی که این عدد در شهرداری یزد حدود ۱۵۰ ردیف و در شهرداری اصفهان بیش از ۲۰۰ ردیف است.

عضو شورای شهر کرمان، در رابطه با ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: آنچه شورا تصویب کرده دریافت بهای خدمات ناشی از دستورالعمل وزارت کشور و یا عوارض مربوط به پسماند مستند به قانون است.

وی بیان کرد: تهیه نرم افزار و سامانه محاسبه عوارض و بهای خدمات پیشنهاد شده که بزودی در تمامی شهرداری های مناطق اجرا می شود و شورای شهر و شهرداری آمادگی لازم برای انجام هر اقدامی در بهبود و اصلاح موارد مختلف را دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=39182
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.