کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در مسیر اجرای دوباره

محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد طرح کارت‌های اعتباری خرید کالای ایرانی گفته به‌احتمال فراوان طرح جدید کارت اعتباری خرید کالای ایرانی با توسعه جامعه هدف و تنوع محصولات تا یک ماه آینده کلید خواهد خورد و بر اساس تکلیفی که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تعیین کرده با رایزنی و مذاکره با بانک مرکزی و هماهنگی‌های انجام‌شده در کمیته راهبری ستاد اقتصاد مقاومتی اقدامات اولیه انجام‌شده و اجرای طرح مذکور «اجتناب‌ناپذیر» است.

از صحبت‌های این مقام مسوول مشخص می‌شود که اجرای دوباره این طرح، به خواست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بوده.

همان‌طور که محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت هم به ایسنا گفته «در مصوبه سال جاری ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی بندی آمده و باید بازنگری‌هایی در ارتباط با طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی مدنظر قرار گیرد. بنده هفته قبل به بانک مرکزی ابلاغیه‌ای را ارائه کردم و این بانک نیز ابلاغیه مربوطه را به بانک‌های عامل ارسال می‌کند. در سال گذشته قرار بر این بود به نرخ خاصی کارت اعتباری مدنظر قرار گیرد و بانک مرکزی خط اعتباری ارائه کند، اما به دلایل مختلفی از این کار خودداری شد. در سال جدید با روش مناسب‌تری کارت اعتباری خرید کالای ایرانی مدنظر قرار می‌گیرد و با نرخ رسمی مصوب شورای پول و اعتبار و تخفیفی که واحدهای تولیدی می‌دهند کار پیش خواهد رفت و پس از ابلاغیه بانک مرکزی زمان و رقم طرح مذکور اعلام خواهد شد.»

تغییرات طرح

عباس هاشمی، مدیركل صنایع فلزی و لوازم‌خانگی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره تغییرات طرح خرید کالای ایرانی با کارت اعتباری در سال 96 گفته كارت اعتباری خرید كالای ایرانی بدون هیچ محدودیتی مشمول حال همه متقاضیان اعم از كارگر، كارمند، بازنشسته و… خواهد شد كه عضو یكی از صندوق‌های بیمه‌ای باشند. علاوه بر آن محدودیت مشاركت بانك‌ها در این طرح برداشته خواهد شد و كلیه بانك‌های مورد تأیید بانك مركزی می‌توانند كارت‌های اعتباری خرید كالای ایرانی را صادر كنند.

به گفته وی در طرح جدید كارت اعتباری دوره بازپرداخت تسهیلات دریافتی 24ماهه و با نرخ سود 18درصدی خواهد بود كه 6درصد آن توسط تولید‌كنندگان و در قالب تخفیف و 12درصد دیگر توسط خریداران به بانك‌ها پرداخت خواهد شد.

آن‌طور که همشهری نوشته، پیشنهاد وزارت صنعت برای پرداخت تسهیلات كارت اعتباری خرید كالای ایرانی در یك قالب كلان به بانك مركزی ارائه‌شده و برخلاف سال گذشته كارت‌های مذكور با رنگ‌های مختلف طلایی، برنزی و… نخواهد بود اما درصورتی‌که بانك مركزی پیشنهادی برای نحوه ارائه این تسهیلات مذكور داشته باشد قابل‌بررسی و اجرا خواهد بود.

در این طرح حداقل تسهیلات پرداختی به مشمولان پنج میلیون تومان پیشنهادشده اما هیچ محدودیتی برای سقف پرداخت تسهیلات مذكور وجود نخواهد داشت و پیش‌بینی‌شده تا مشمولان این طرح به هر میزانی كه اقساط خرید كالاها را پرداخت می‌كنند در اعتبار كارت آن‌ها ذخیره شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=11786
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.