کارخانه طلای فاریاب در انتظار تعیین تکلیف

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان پلمپ کارخانه طلای فاریاب به حکم قاضی و به دلیل احتمال بالای آلودگی محیط زیستی انجام شده است.

خبرنگار: نجمه سعیدی

وجود معادن و کارخانه در هر منطقه ای به طور کلی می تواند باعث آبادانی و پیشرفت آن منطقه باشد اما این امتیاز تا وقتی است که فعالیت این معادن و کارخانه ها تاثیر سوء بر سلامت محیط زیست نداشته باشند.

چندی پیش کارخانه طلای عنبرآباد توسط محیط زیست پلمپ شده وقرار بر این بود که تعیین تکلیف شود، این کارخانه در نزدیکی معدن بوده و استخراج معدن را فرآوری می کرده است.

این معدن که با قدمت ۳ هزار ساله یکی از این ظرفیت های شهرستان فاریاب است، در سال ۷۴ ثبت شده ودر سال ۸۸ پروانه بهره‌برداری گرفت و در سال ۹۲ فعالیت خود را آغاز کرده است.

ظاهرا سازمان صمت جنوب استان به شدت پیگیر عملیات اکتشاف و استخراج این معدن بوده و پس از عملیات اکتشاف و ذخیره بالای معدن، سرمایه‌گذار راغب شد به اینکه کارخانه تولید شمش طلا را در منطقه احداث و راه‌اندازی کند، کارخانه‌ای که در آستانه بهره‌برداری، محیط زیست استان کرمان فعالیت آن را متوقف کرده است.

حال بعد از پلمپ چند ماهه کارخانه کارگران معدن و کارخانه طلای زهمکان، جلوی فرمانداری شهرستان فاریاب در اعتراض به تعطیلی معدن تجمع کردند.

بر اساس گزارش ها اعتراض کارگران بیشتربه رفتار محیط زیست و دلیل پلمپ این مجموعه است برای پیگیری موضوع به سراغ اداره کل محیط زیست رفتیم تا از جزییات بیشتر مطلع شویم.

سلامت مردم قابل معامله نیست

مرجان شاکری مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان کرمان درباره پلمپ این کارخانه به کرمان نو گفت: معدن طلای فاریاب را به تشخیص قاضی پلمپ شده است، حکم قضایی دارد ما در سازمان محیط زیست، خودمان پلمپ نکردیم که حالا رفع پلمپ کنیم و این حکم به دلیل احتمال بالایی آلودگی محیط زیستی دادده شده است.

شاکری ادامه داد: این کارخانه بدون مجوز محیط زیست در این منطقه احداث شده است اگر روز اول برای مجوزآمده بودند ما می گفتیم که احداث این کارخانه در این مکان اشتباه است و این طرح مشمول طرح ارزیابی اثرات محیط زیستی است همه طرح های فرآوری فلزات مشمول طرح ارائه ارزیابی اثرات زیست محیطی هستند.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان یادآور شد: سازمان محیط زیست در رابطه با جلوگیری از آلودگی و حفظ سلامت مردم متولی است و باید یک سری اقدامات و الزامات را رعایت کند، در همین راستای و این مسوولیت، ما حتی کارخانه مس خاتون که بالغ بر 1000 نفر کارگر دارد را 5 ماه تعطیل کردیم که بعد مسوولین استان برای حفظ سلامت مردم در کنار محیط زیست بودند و الزامات تا حدی محقق شد و الان کارخانه فعال است.

وی تاکید کرد: سازمان محیط زیست برای این کارخانه هم باید اطمینان حاصل کند که اثرات مخربی را برای سلامتی مردم نخواهد داشت که البته بر اساس این خط تولیدی و دستگاه هایی که دارد یک سری آلودگی ها را به صورت مشهود دیدیم و رصد کردیم.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان عنوان کرد: سلامتی مردم اصلا موضوع قابل معامله ای نیست حتی اگر منجر به بیکار شدن چند نفر باشد، وقتی این دو موضوع را در دو کفه تراز می گذاریم حق مردم که به طور مثال در زیر حوزه این معدن زندگی می کنند و هزاران نفر هستند، سنگینی می کند، هزاران نفری که سلامتشان در گرو سالم کار کردن یک کارخانه ای با تعداد 100 نفر نیرو است.

شاکری بیان کرد: البته در برخی از شهر ها برای مقاصد اقتصادی این بی توجه ها شده است مثل شهر قم ، که کارخانه در اطراف شهر مستقر شده حتی هزار نفر را هم شاغل کرده ، اما سلامت چندین هزار نفر را به خطر انداخته است.

وی در مورد سرمایه گذار این مجموعه گفت: این حکم بر اساس دفاعیات محیط زیست بوده است البته نمی توانیم سرمایه گذار را هم صد درصد مقصر بدانیم او هم هزینه کرده است و یک مجوزی هم برایش صادر کرده اند و می گوید که مشاور زیست محیطی داشته ام اما متاسفانه مشاور این طرح هم گِرید زیست محیطی نداشته و مورد تایید محیط زیست نبوده است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان اظهار کرد: در این مورد یک مجموعه عوامل دست به دست هم داده اند و نمی توان یک نفر را مقصر دانست.

محیط زیست قول تسریع روند را داده است

مروجی رییس صمت جنوب استان در مورد مشکل این کارخانه به کرمان نو گفت:مشکل این معدن در حال پیگیری است، محیط زیست هم آمده و بازدید کرده است و قرار بود مشکل حل شود که نشده است.

وی ادامه داد: در هر صورت این کارخانه یک سری الزامات را باید رعایت کند که باید به کارخانه اعلام شود نمی توان بگوییم که این کارخانه اصلا تایید نمی شود من با سرمایه گذار که صحبت کردم گفت محیط زیست آمده است اما چیزی را اعلام نکرده است.

به گفته مروجی درخواست سرمایه گذار این است که سریعتر تعیین تکلیف شود.

به گفته رییس سازمان صمت ، سرمایه گذار گفته است: محیط زیست قول داده، سریع تر گزارش را آماده کند اما پاسخ درستی نداده است که دقیقا چه باید بکنم، 2 ماهه که کارخانه من پلمپ شده است و نگفتند که چکار باید بکنند تا الان 2 ماه که تعطیل بوده است، حقوق کارگران را داده ام و دیگر نمی توانم برای کاری که نمی شود، حقوق بدهم.

مروجی در ادامه یادآور شد: من خودم با محیط زیست یک جلسه برگزار کردم قرار شد روند تسریع شود شورا تامین هم قرار است، آنجا جلسه بگذارد تا تکلیف این کارخانه مشخص شود. در همه جای کشور کارخانه های طلا در جاهای مختلف کشور کارخانه طلا است که همه کار می کنند وفعال هستند.

رییس سازمان صمت در مورد بیکاری کارگران معدن طلا این کارخانه گفت: وقتی کارخانه تعطیل شد معدن هم فایده نداشت که فعالیت کند کند چون عیار طلا پایین است و به همین دلیل معمولا کارخانه را در همان محدوده احداث می کنند و به صرفه نیست که طلا استخراج شده برای فرآوری به جای دیگری منتقل شود.

به گفته رییس سازمان صمت جنوب سرمایه گذار این کارخانه شرکت معدن جویان فولاد آریا است، ما تلاش کردیم که با شمسا مدیر عامل این کارخانه صحبت کنیم که متاسفانه موفق نشدیم.

مجوز صمت را داریم

اما پیش ازاین شمسا مدیرعامل این معدن با خبرگزاری فارس صحبت کرده است: ما مجوز غیرقانونی نداریم هر معدنی زیر نظر سازمان صنعت و معدن فعالیت می‌کند ما جواز ساخت کارخانه داریم که کارخانه الان تقریبا نزدیک ۲ سال و نیم است که شروع به احداث شده و احداث کارخانه به اتمام رسیده است.

وی افزود: سازمان محیط زیست تازه بعد از این مدت طولانی از خواب بیدار شده کارخانه‌ای که با مجوز صنعت و معدن و بعد از هزینه ده‌ها میلیارد تومانی در منطقه بسیار محروم جنوب کرمان احداث شده و اشتغالزایی ایجاد کرده در مرحله تست دستگاه‌ها به ما احضاریه داده‌اند که شما از ما مجوز نگرفته‌اید در حالی که ما هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌ایم.

مدیرعامل معدن می‌گوید: برای بهره‌برداری ما باید مجوز محیط زیست را بگیریم ما اقدام کرده‌ایم برای صدور پروانه بهره‌برداری و در مسیر روند اداری خود هست، در همین حین تست دستگاه‌ها محیط زیست آمده همه واحدها را پلمب کرده و معلوم نیست آینده این معدن به کجا می‌رسد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=42978
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.