آماده شدن بسته های سرمایه گذاری نیروگاه ها و اطلس بادی جنوب شرق

در همه ایستگاه های نصب شده سرعت متوسط باد در ارتفاع 80 متری بيش از شش متر بر ثانيه ثبت شده كه توجيه فني ايجاد نیروگاه های بادی را دوچندان می كند.

به گزارش«کرمان نو» معاون فروش و خدمات مشتركين با بيان جزئيات ایستگاه های بادسنجی در سطح شركت برق جنوب گفت: با توجه به قرار گرفتن حوزه خدمات رساني شركت توزيع برق جنوب كرمان در كريدور بادی حوزه شرق ايران كه پيش بينی می شود بزرگ ترين ظرفيت بادی جهان را دارا است، اين شركت اقدام به نصب پنج ايستگاه بادسنجي با دكل هايي به ارتفاع 81 متر در شهرستان های ريگان ، نرماشير ، قلعه گنج ، بردسير و سيرجان کرده است.

محمد سلیمانی افزود: در اين راستا سرعت باد در ارتفاع های 40 ، 60 و 80 متری اندازه گیری و ثبت شده و از طريق مشاور مربوطه نسبت به تهيه بسته های سرمايه گذاری با سناريوهاي مختلف از جمله طرح هاي نيروگاه بادي 10 و 100 مگاواتي اقدام کرده و اين بسته های سرمايه گذاری به اتاق بازرگاني استان، مراكز و شركت های سرمايه گذاری مرتبط، ارسال شده است.

 سليماني اضافه کرد: در همه ایستگاه های نصب شده سرعت متوسط باد در ارتفاع 80 متری بيش از شش متر بر ثانيه ثبت گرديده كه توجيه فني ايجاد نيروگاه های بادی را دوچندان مي كند.

معاون فروش و خدمات مشتركين، همچنين تاكيد كرد: با توجه به استفاده از ساير سنسورهای ديگر غير از سرعت سنج باد، بانك اطلاعات كاملي از جهت باد، تابش، دما و … بدست آمده كه مي توان گفت اطلس بادی شركت توزيع برق جنوب كرمان تهيه شده و اميدواريم در اطلس بادی كشور كه توسط ساتبا و شركت های مشاور دانماركي و آلماني تكميل و رصد مي شود به طور موثر، استفاده شود.

وی افزود: نیروگاه های بادی از دسته نيروگاه های تجديد پذير بوده كه شامل قراردادهای خريد تضميني 20 ساله ( PPA) می شوند.

وی تاکید کرد: از چالش های سرمایه گذاری در اين حوزه، قيمت دلاری تجهيزات است كه دوره بازگشت سرمايه اين طرح ها را تحت تاثير قرار مي دهد در اين شرايط و نيز رويكرد نوين در انرژی های نو، استفاده از نيروگاه هاي تركيبي به خصوص نیروگاه های بادی خورشیدی با توجه به قرارگیری استان كرمان در مركز ذوزنقه طلايي تابش خورشيدي كشور با تخصيص 70 در صد نقشه تابشي نور خورشيد ايران به خود و 300 روز آفتابي با متوسط 10 ساعت تابش خورشيد، روزانه ظرفيت فوق العاده ای را در نیروگاه های هیبریدی تجديد پذير بادی- خورشیدی دارد .

معاون مشتركين شركت، اعلام كرد: طبق مطالعات انجام شده قبل از موضوع كرونا، پيش بينی مي شود تا سال 2050 تقاضاي جهاني انرژي الكتريكي به دو برابر افزايش يافته و دو سوم آن توسط مزارع بادي و خورشيدي تامين خواهد شد بدين ترتيب تنها يك دهه ديگر شاهد پايان عمر اقتصادی سوخت هاي فسيلي و آغاز توسعه چشمگير انرژی های تجديدپذير در سبد صنعت انرژی جهان و كاهش قابل توجه تلفات حرارتی و توليد كربن و مثبت شدن نقش شدت مصرف انرژي در GDP كشورها خواهيم بود .

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=51405
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.