مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان:


امکان پذیرش نسخه کاغذی در داروخانه‌ها از ابتدای دی‌ماه وجود ندارد

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان گفت: امکان پذیرش نسخه کاغذی در داروخانه‌ها برای هیچ سازمان بیمه‌گری از ابتدای دی‌ماه وجود ندارد و این امر موجب می شود پزشکان خودشان را برای نوشتن نسخه به صورت الکترونیک بیش از پیش آماده کنند.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، محمد جعفری روز شنبه در نشست خبری، بیمه سلامت را سازمانی الکترونیک و هوشمند معرفی کرد و افزود: خوشبختانه نسخه الکترونیک جایگزین دفاتر بیمه شد و این موضوع نه فقط موجب کاهش هزینه های دولت در چاپ دفترچه یا جلوگیری از سرگردانی بیماران در زمان تمام شدن برگه های دفاتر بیمه شد بلکه موجبات ایجاد رفاه و آسایش عمومی برای جامعه پزشکی و بیمه شدگان را نیز فراهم کرد.

وی اظهار داشت: پیش بینی می شود بیش از ۲۵ درصد از هزینه های حوزه سلامت و مردم با الکترونیک سازی خدمات کاهش پیدا کرده و در عوض هوشمندسازی خدمات بیمه سلامت که بخش قابل بهره برداری از نتیجه نسخه الکترونیک است روی میز سکانداران حوزه سلامت قرار گرفته است.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان افزود: به نظر می رسد بیمه سلامت به عنوان سازمانی تمام الکترونیک تا پایان سال هزار و ۴۰۰ محسوب خواهد شد به گونه ای که هیچ خدمت کاغذی در هیچ استانی از بیمه سلامت را شاهد نخواهیم بود و این مژدگانی برای بیماران است که تمام خدمات بیمه ای و درمانی را از روش های غیرحضوری و اینترنتی در اختیار خواهند گرفت.

وی با تاکید بر اینکه پزشکانی که نسخه ها را به صورت الکترونیک می نویسند، حدود هشت تا ۱۴ هزار تومان بیشتر دریافتی دارند گفت: میزان پوشش خدمات بیمه نسبت به گذشته بیش از ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است.

جعفری تصریح کرد: قبل از سال ۷۳ تعداد افراد بیمه شده در بیمه سلامت ۱۸۰ هزار نفر بود در حالی که اکنون این تعداد به یک میلیون ۸۰۰ هزار نفر رسیده که به معنای آن است اجرای قانون بیمه همگانی از نظر گسترش چتر پوشش بیمه موفق بوده و ایران جز کشورهای با رتبه بالا از نظر پوشش بیمه همگانی قلمداد می شود.

وی ادامه داد: به دنبال پوشش کمی، پوشش کیفی خدمات بیمه ای نیز مد نظر قرار دارد لذا هر اندازه مقدار شاخص پرداخت از جیب مردم کمتر باشد نشان دهنده این است کشور در زمینه پوشش هزینه ها موفق تر عمل کرده است.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان بیان کرد: پرداخت هزینه های درمان از جیب قبل از این به بیش از ۶۰ درصد رسیده بود که طی پنج سال اخیر این عدد به کمتر از ۴۰ درصد کاهش یافته است.

وی گفت: ایران در شاخص سوم مد نظر به عنوان شاخص هزینه های کمرشکن به چهار درصد رسیده بود که امروز این عدد به کمتر از ۲ درصد کاهش یافته که بیانگر این است که هم دولت ها و هم سازمان بیمه در تامین منابع مالی هزینه های درمان خوب عمل کرده و یکی از این اقدامات طی سال جاری پوشش هزینه های درمانی بیماری کرونا بود.

جعفری با اشاره به اینکه هزینه های درمانی بیمه سلامت در سال جاری نسبت به مدت مشابهه سال قبل نزدیک به ۲ برابر افزایش پیدا کرده است اظهار داشت: در حال حاضر روزانه ۱۵ هزار نفر از بیمه الکترونیک استفاده می کنند و اداره کل بیمه سلامت بالغ بر ۲ و نیم میلیارد تومان در هر روز هزینه های درمانی مردم را تحت پوشش دارد و هدف کلان تاسیس سازمان، حفاظت مالی از مردم در هنگام مواجهه با بیماری است گرچه این موضوع باید از دیدگاه مردم مورد واکاوی قرار گیرد.

وی تاکید کرد: سازمان بیمه سلامت طی مدتی که کشور گرفتار شیوع کرونا بود سعی کرد تا حد ممکن خدمات خود را برای دوره بهبودی بیماری کرونا گسترش دهد به این ترتیب که برای نخستین مرتبه خدمات در منزل را نیز در کشور مورد پوشش قرار داد تا بار بیماران بستری در بیمارستان ها کاهش پیدا کند.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان اظهار داشت: بیمه سلامت در دوره پیک پنجم کرونا که بیمارستان ها تخت خالی نداشتند هزینه های بستری و درمان بیماران را در منزل تقبل کرد و این خدمت همچنان ادامه دارد.

وی به حمایت سازمان بیمه سلامت از تامین هزینه های بیماری های پرهزینه اشاره کرد و گفت: حمایت سازمان بیمه به گونه ای است که در برخی موارد هزینه داروها را تا ۱۰۰ درصد تحت پوشش قرار می دهد.

وی تاکید کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی سبک زندگی ایرانی اسلامی باید به گونه ای در جامعه ترویج پیدا کند که موجب کاهش بیمارها و آسیب های مختلف از جمله آسیب های اجتماعی شود لذا سعی بر این است با گسترش طرح پزشک خانواده، راه ورود خانواده ها به عرصه سلامت را از درون مطب پزشک خانواده عبور دهیم.

جعفری به اجرای موفقیت آمیز طرح پزشک خانواده در کرمان به عنوان استان پایلوت کشوری اجرای این طرح اشاره کرد و اظهار داشت: استان های کشور از ابتدای مهرماه اجرای طرح پزشک خانواده شهری را آغاز کرده اند تا گامی در راستای برنامه های توسعه ای کشور باشد و هم کیفیت درمان و کنترل بیماری ها را با هوشمندی تیم سلامت ارتقا دهند.

وی گفت: چالش بار مالی بیماری های مزمن و بدخیمی ها و هزینه بر بودن درمان بیماری ها به عنوان یک چالش، خانواده های ایرانی را تهدید می کند لذا بیمه سلامت در تلاش است تا حد ممکن برای اصلاح سبک زندگی و کاهش بار بیماری ها و کاهش سهم مردم از هزینه های درمانی گام بردارند.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان ادامه داد: درصددیم سهم اعتبارات بیمه سلامت از حوزه درمان کشور به گونه ای افزایش پیدا کند که سازمان بتواند خدمات نوین و جدیدی را در پوشش خود بیاورد تا جمعیت ۴۰ میلیونی بیمه شده این سازمان از کیفیت بهتر و بالاتری برخوردار شوند.

وی افزود: بیمه سلامت استان کرمان حدود ۲ سال است با تیم ۱۰ نفری از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی در راستای تغییر سبک زندگی ایرانی اسلامی کار را آغاز کرده و به سمت آموزش های عمومی از طریق نشر کلیپ و محتواهای رسانه ای در شبکه های اجتماعی و بین سازمانی رفته است.

جعفری گفت: توسعه پزشک خانواده گامی در راستای کنترل بیماری ها و افزایش کیفیت زندگی بیمه شدگان است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=79043
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.