رییس دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد


میزان آمادگی حوزه بهداشت و درمان کرمان در زمان بروز حوادث طبیعی و غیرمترقبه

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان به تشریح وضعیت آمادگی این دانشگاه در حوزه ی پدافند غیرعامل پرداخت.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایسنا، “حمیدرضا رشیدی نژاد” به تشریح مهم‌ترین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی کرمان در حوزه‌ی پدافند غیرعامل پرداخت و گفت: این دانشگاه به منظور فراهم نمودن زمینه‌های اجرایی برنامه‌های پدافند غیرعامل در گام اول اقدام به ایجاد ساختار مدیریتی لازم با ایجاد و تشکیل اداره‌ پدافند غیرعامل، کمیته‌ پدافند غیرعامل و همچنین فعال سازی کارگروه بهداشت، سلامت و بیولوژیک کرده است.

وی افزود: ساختار و تشکیلات مذکور ضمن سیاست گذاری و برنامه ریزی کلان در حوزه‌ی سلامت استان، پشتیبانی و پیگیری لازم جهت اجرای اقدامات پدافند غیرعامل می‌نماید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان ساماندهی مراکز درمانی و آماده سازی بیمارستان‌ها جهت مواجهه با تهدیدات نامتعارف را یکی دیگر از اقدامات مهم این دانشگاه، برشمرد و اظهار کرد: بر این اساس بیمارستان‌های پذیرش دهنده مصدومان ناشی از حوادث خاص (حوادث شیمیایی، پرتویی و زیستی) تعیین و تجهیز شده اند و آموزش‌های لازم به پرسنل این بیمارستان ها ارائه و تمرین ها و رزمایش های مرتبط با این حوادث نیز در بیمارستان‌های مذکور برگزار شده است.

وی خرید و ایجاد سامانه‌ پیش بیمارستانی ویژه‌ی حوادث CBRN را از دیگر اقدامات این دانشگاه در حوزه پدافند غیرعامل دانست و تصریح کرد: این سامانه که شامل دستگاه سنجش پرتو و رادیواکتیو، کیت‌های تشخیص آلودگی شیمیایی و کیت‌های شناسایی عوامل بیولوژیک می‌باشد، در قالب یک دستگاه آمبولانس مجهز به برانکارد ایزوله، تجهیزات حفاظت فردی پیشرفته و داروهای تخصصی بیماران ناشی از حوادث شیمیایی و هسته‌ای است، امکان تشخیص، درمان و انتقال فوری مصدومان ناشی از حوادث خاص را فراهم می کند.

رشیدی نژاد در ادامه عنوان کرد: یکی از اقدامات مهم دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال‌های اخیر، احداث فضاها و واحدهای آلودگی زدایی در بیمارستان‌های اصلی شهر کرمان بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که دانشگاه علوم پزشکی کرمان در زمینه‌ی اجرای رزمایش و مانورهای آمادگی در برابر تهدیدات چه اقداماتی انجام داده؟ به ایسنا گفت: سالانه به طور متوسط حدود ۲۴ رزمایش و مانور آمادگی با محوریت پدافند غیرعامل در شهرستان های تابعه این دانشگاه برگزار می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: این رزمایش‌ها بر پایه‌ تهدیدات محتمل و با هدف افزایش سطح آمادگی و شناسایی نقاط قابل بهبود و آسیب‌پذیری‌ها در کارگروه بهداشت، سلامت و بیولوژیک تصویب و توسط اداره پدافند غیرعامل دانشگاه و با مشارکت بیمارستان‌ها و شبکه‌های بهداشت و درمان برگزار می شوند. در هفته‌ی پدافند غیرعامل امسال نیز رزمایش پاسخ به حادثه‌ی شیمیایی برگزار می شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه علاوه بر اقدامات سخت‌افزاری چه اقداماتی در زمینه‌ های برنامه‌ریزی و نرم‌افزاری توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمان در حوزه‌ پدافند غیرعامل صورت گرفته؟ گفت: اجرای طرح مطالعاتی با موضوع طراحی و تدوین نقشه‌ تهدیدات استان کرمان در بخش‌های مرتبط با حوزه‌ سلامت، تدوین برنامه‌ پاسخ به تهدیدات زیستی و همچنین طرح سطح بندی مراکز مهم، حساس و حیاتی دانشگاه و ثقل بندی مراکز دارای اهمیت از مهمترین برنامه‌های تدوین شده در زمینه‌ی پدافند غیرعامل در دانشگاه علوم پزشکی کرمان است.

رشیدی نژاد بیان کرد: طراحی نقشه‌ی ارتباطات و تدوین چارت فرماندهی حوادث از دیگر اقدامات این دانشگاه است و در این زمینه تلاش شده تا ارتباطات مراکز مهم دانشگاه در لایه‌های مختلف طراحی ایجاد شوند.

وی درباره مهم‌ترین اقدامات پدافند غیرعامل دانشگاه کرمان در زمینه‌ استمرار خدمات و کاهش آسیب پذیری بیمارستان‌ها نیز گفت: ایجاد سامانه‌های تامین برق(دیزل ژنراتور) در بیمارستان‌ها، ذخیره سازی داروهای استراتژیک و اقلام ضروری و موردنیاز بیمارستان‌ها در شرایط بحرانی از مهم‌ترین اقدامات در جهت استمرار خدمات است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در پایان خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که در پی شیوع بیماری کووید ۱۹ به جدیت در دستور کار دانشگاه قرار گرفته و به میزان قابل توجهی ظرفیت پاسخ بیمارستان‌ها به حوادث به ویژه حوادث بیولوژیک را افزایش داده است، احداث بخش‌های جدید و افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی، تقویت سامانه‌های تامین کننده‌ اکسیژن و توسعه‌ سامانه‌های تهویه‌ هوا در بیمارستان‌ها است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=79246
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.