واکسن تب برفکی در جنوب کرمان رایگان شد

به دلیل حساس بودن منطقه جنوب کرمان واکسن بهادار تب برفکی در این منطقه رایگان شد.

به گزارش «کرمان نو» تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یکبیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو و اعضای خانوادهٔ گاوسانان می‌شود. این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد کده و متعاقباً تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود. 

این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شوند.

 این بیماری به عنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود. کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه نمودن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم نمودن میلیون‌ها راس دام است.

گاو، گاو میش، گوسفند، بز، خوک، گوزن و آهو به بیماری تب برفکی حساس هستند.

موش و مرغ خانگی تحت شرایط آزمایشگاهی به بیماری مبتلا شده‌اند ولی مواجهه آن‌ها تحت شرایط طبیعی با ویروس عامل بیماری بعید به نظر میرسد. انسان به ندرت به این بیماری مبتلا می‌شود.

ویروس تب برفکی در کشور در حال گردش است

مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان به«کرمان نو» گفت: ویروس تب برفکی در کشور ما در حال گردش است و منطقه جنوب کرمان نیز بسیار حساس است.

دکتر احمدی افزود:معمولا درگیری ها در اغلب استان ها دیده می شود منطقه جنوب کرمان بسیار حساس است و اگر این واکسن بهادار در هفتاد درصد دام های سنگین استفاده نشود اثربخشی ندارد.

وی یادآور شد: اگر فراگیر انجام نشود احتمال طغیان بیماری وجود دارد و این واکسن ۵ سال است که بهادار شده است.

وی بیان کرد: تراکم دام در منطقه جنوب کرمان بالاست، منطقه جازموریان دشت وسیعی است که بالای ده هزار رأس سنگین دام را در خود جای داده است.

وی تاکید کرد: نزدیکی به منطقه سیستان و بلوچستان و همچنین وجود دام قاچاق در منطقه نیز باعث می شود تا این واکسن را جدی تر بگیریم.

دکتر احمدی افزود: این واکسن را سالی دو بار باید تزریق کنیم و ظرف مدت یک ماه باید این کار را انجام دهیم و زیر هفتاد درصد اثربخشی ندارد.

وی ادامه داد: باید فرهنگ سازی کنیم که دامداران این واکسن را حتما برای دام هایشان استفاده کنند.

دکتر احمدی اضافه کرد: هر دوز بیست تا سی هزار تومان قیمت دارد و هزینه تزریق هم باید پرداخت شود. از این رو به سازمان دامپزشکی اعلام کردیم که این واکسن را در این منطقه به صورت رایگان انجام دهیم. که رییس سازمان قول دادند برای فاز دوم از محل اعتبارات بحران این مساله انجام شود.

وی ادامه داد: نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد نیز در این زمینه به ما کمک کردند و فاز اول این طرح نیز انجام شده است.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=51336
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.