علوم پزشکی رفسنجان: کمبود دارو برای کرونایی‌ها نداریم

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان اعلام کرد که داروهایی مانند رمدسیویر و فاویپیراویر که از آنها برای کمک به درمان بیماران کرونایی استفاده می‌شود به اندازه کافی در این مجموعه موجود است.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، دکتر رضاعلی سلطانخواه اظهار کرد: در زمینه این داروها نه تنها کمبود نداریم بلکه اگر دانشگاه های علوم پزشکی دیگر استان کرمان نیز درخواست کنند در اختیارشان قرار می دهیم.

به گفته وی داروهای رمدسیویر و فاویپیراویر که دو داروی اصلی برای کمک به درمان بیماران مبتلا به کرونا تجویز می شود کارایی کاهش طول دوره بستری را در بر دارد.

وی افزود: از زمان شیوع بحران کرونا بیمارانی که به بیمارستان های دولتی علی ابن ابیطالب(ع) رفسنجان و ولیعصر(عج) شهرستان انار یا داروخانه های این شهرستان ها، مراجعه می کنند مشکلی در تهیه و تأمین این نوع داروهایی که برای درمان بیماری کرونا مورد استفاده قرار می گیرند ندارند.

کاهش مراجعان و بستری ها

سلطانخواه بیان کرد: در زمان کنونی هم تعداد مراجعان و نیز آمار بستری های کرونایی کاهش یافته است و حتی ذخیره دارویی مناسب هم داریم که چنانچه دچار کمبود شدیم بتوانیم از آن استفاده کنیم.

وی در عین حال تاکید کرد: ضرورت دارد که همچنان اصول بهداشتی بویژه استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی در دستور کار شهروندان باشد.

به خوددرمانی از طریق نفازولین اهمیت ندهید

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان همچنین به شایعاتی که اخیراً در فضای مجازی از جمله خوددرمانی در برابر کرونا با قطره نفازولین رواج یافته واکنش نشان داد و گفت: مصرف قطره ها و اسپری ها از جمله نفازولین در پیشگیری یا درمان بیماری کرونا که این روزها در فضای مجازی دست به دست می شود می تواند منجر به تبعاتی از جمله افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب و  بی قراری شود.

وی افزود: متاسفانه از طریق انتشار صدای ضبط شده یک فردی معمولی که جزو عوامل پزشکی هم محسوب نمی شود توصیه به مصرف قطره چشمی نفازولین برای پیشگیری و درمان بیماری کووید-۱۹ شده و وی ادعا کرده است مصرف این دارو هیچ عارضه ای نخواهد داشت.

سلطانخواه توصیه کرد: برای درمان هر نوع بیماری بویژه کووید-۱۹ باید ضمن مراجعه به پزشک، تنها به توصیه های متخصصان و همکاران گروه پزشکی و مطالب منتشر شده از طریق مراجع رسمی توجه شود.

شهرستان رفسنجان در ۱۰۰ کیلومتری شمال کرمان قرار دارد.

ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در استان کرمان از طریق چهار دانشگاه علوم پزشکی کرمان، رفسنجان(در شمال استان)، بم(شرق استان) و جیرفت (جنوب استان) و نیز دانشکده علوم پزشکی سیرجان انجام می شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=75651
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.