مدیرکل بیمه سلامت کرمان: طرح “دارویار” اقلام بیشتری از داروها را زیر چتر بیمه قرار می‌دهد

مدیرکل کل بیمه سلامت استان کرمان با تشریح جزئیات طرح “دارویار” گفت: این طرح با انتقال یارانه دارو از طریق بیمه‌ها به مردم، اقلام بیشتری از دارو را زیر چتر حمایت بیمه قرار می‌دهد و قیمت دارو به سمت واقعی شدن پیش می‌رود.

به گزارش کرمان نو به نقل از ایرنا، محمد جعفری با اشاره به اینکه طرح دارویار از ۲۲ تیرماه در سطح کشور اجرا شده است افزود: از آنجایی که نرخ ارز ترجیحی در سامانه بیمه ها اعمال می شود، قرار است تحت هیچ شرایطی تفاوت نرخ ارز ترجیحی شامل حال بیماران نشود؛ بلکه بیمه ها متحمل بار این هزینه ها شوند.

به گفته وی داروسازان باید با شرکت های داروساز طرف خود هماهنگ باشند؛ وب سرویس خود را بروز رسانی کنند تا مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی در سیستم ها به نفع بیمه ها ذخیره شود.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان تصریح کرد: چنانچه تا زمانی که شرکت دارویی برای داروخانه ها نرم افزار را بروز رسانی می کند داروسازان می توانند به طور مستقیم از سامانه بیمه سلامت استفاده کند زیرا نرخ ارز ترجیحی در آن ذکر شده و می توانند فاکتور واقعی را تحویل بیمار دهند.

جعفری با اشاره به اینکه در این طرح باید به بیماران فاکتور داروها ارائه شود گفت: کارکنان مراکز درمانی و داروخانه ای اگر با شهروندی مواجه شدند که بیمه فعالی ندارد با شماره تلفن ۱۶۶۰ تماس برقرار کنند تا تحت پوشش بیمه قرار گیرند و همچنین اگر بیمه آنها تمدید نداشت می تواند با تماس تلفنی ابتدا آن را تمدید و بعد داروی خود را تهیه کند تا نرخ ارز ترجیحی به حساب بیمه برایشان محاسبه شود.

دولت سیزدهم با همراهی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بیمه‌ها، طرح «دارویار» را به اجرا گذاشته تا ضمن جلوگیری از قاچاق معکوس دارو، مانع آسیب رسیدن به حوزه صنعت داروسازی شود و چرخه تامین و توزیع دارو نیز روند مطلوب‌تری داشته باشد.

در این طرح، یارانه داروها به انتهای زنجیره منتقل و از طریق بیمه‌ها به مصرف‌کننده نهایی تخصیص خواهد یافت، این اقدام در راستای سیاست‌های کلی نظام سلامت مبنی بر مدیریت منابع از طریق نظام بیمه‌ای اجرا می شود.

نقاط قوت طرح دارویار 

این طرح گستره و عمق پوشش بیمه‌ای را افزایش می‌دهد. یعنی تعداد داروها و درصد پوشش بیمه‌ای‌شان رو به افزایش خواهد بود که این اتفاق موجب کاهش پدیده‌ نامطلوب پرداختی از جیب برای بیماران خواهد بود و سبب تمایز دارو به‌عنوان کالای سلامت از سایر کالاهای مصرفی و روزمره خواهد شد؛ یعنی وقتی فرد برای مصرف خودسرانه‌ دارو چند برابر حالت بیمه‌ای پول پرداخت کند عقلا سراغ خوددرمانی نخواهد رفت و در نتیجه خبری از کیسه‌های داروی مصرف‌نشده در خانه‌ هر ایرانی نخواهد بود.

با این اتفاق نوعی رقابت واقعی در حیطه‌ قیمت و کیفیت شکل خواهد گرفت با کاهش فاصله‌ قیمتی بین داروها وزن عامل قیمت و تمایل به پرداخت در انتخاب کالا کم شده و وزن کیفیت افزایش پیدا خواهد کرد که این خود عقلا باید موجب رشد کیفی تولیدات در یک بازار رقابتی شود.

با این روش پزشکان، پرستاران، دندان‌پزشکان و … به حق واقعی خودشان می‌رسند، هم وضعیت پرداختی از جیب مردم بهبود پیدا می‌کند و هم زمینه برای اجرای طرح‌های عدالت‌محور در بخش سلامت هموار می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=92293
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.